Spilledernoter: Deadlands

Er begyndt at udgive Arkansas Gazeteer – en lille fiktiv avis med nyheder fra spilverdenen. Sendte den rundt til spillerne i .pdf format inden vi mødtes, og tog også et par print med. Tanken er, at jeg løbende laver nye udgaver – der så skal bruges til at formidle plot-kroge og baggrunds-information om settingen, samt give spilpersonerne noget at tale om. Det bliver spændende at se, om det kommer til at virke efter hensigten.

Desværre skulle Dann på øvelse sidst vi spillede – og næste gang er han forhindret grundet en øjen-operation. For ikke at få for meget ”hov, hvad laver Jeb for tiden” støj i fortællings-illusionen, lagde jeg sidste gang op til en omgang med by-eventyr (hvor Jeb så passende kunne vogte kvæg, mens de andre lavede andre ting). Men spillerne bed ikke på krogen, og selvom opholdet i byen gav god anledning til interaktion med andre mennesker – og dermed rollespil – var der udbredt stemning for at komme videre mod St. Louis i en fart.

Jeg ved ikke, om det er et problem, at spillerne ikke ville lege med på at skubbe fortællingen i den retning, jeg havde forstillet mig. Men jeg har tænkt lidt over, om der var noget, jeg kunne have gjort anderledes, for at ”styre” spillerne mere (igen: jeg er ikke sikker på, at det ville have været bedre):

  • Hurtigere introduktion af plot-krog.
  • Måske fik spillerne de indtryk, at der ikke var så meget at opleve i byen – årsag kan være min ustrukturerede tilgang til scenen.
  • Gjort mere for at mane en ”mur” op foran spillerne – advarslerne om Jayhawkers prellede i hvert fald helt og aldeles af.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *