Hvad er sjovt ved at spille?

Tilbage i januar skrev Keld en fin artikel til TRC’s hjemmeside, hvor han kom lidt ind på vigtigheden af at du som spiller, gør klogt i at kende dine behov for spil – hvad er det, du syntes er sjovt?

Jeg kunne godt lide artiklen, der belyser en række af de forskellige bevæggrunde, vi hver især har til at spille. Min personlige profil ud fra Kelds liste ser såden her ud:

Fluff: Ja ja, det er sikkert ok. Men det vigtigste i et figur- eller brætspil er en god mekanik – og et rollespil et velfungerende plot.

Crunch: I både rolle-, figur- og brætspil er jeg stor fan af regler, der er overskuelige, nemme at lære – og som rummer mulighed for at øvelse gør mester.

Engagement: Rollespil må gerne tage evigheder at spille. Figur- og brætspil skal helst ikke trække ud over alt for lang tid.

Evolution: Regelteknisk er jeg nærmest ligeglad (slevom det er fedt at få xp) – det er langt vigtigere at historien udvikler sig.

Konkurrence: Jeg spiller altid for at vinde. Men det er vigtigere at jeg og mine medspillere hygger os – behov for at vinde for enhver pris og anal fikseret flue-knepperi har jeg slet ikke lyst til at blive udsat for.

Robin’s Laws styrer!

Kelds liste fik mig til at tænke på Robin’s Laws of Good Game Mastering. Den kan jeg kun anbefale, og efter min mening er den en af de aller-bedste rollespilsbøger (og så er der hverken regler, prestige classes’ eller nye spell i den).

Ikke nok med at Robins bog kan hjælpe alle til at blive en bedre spilleder (eller rollespiller), så beskriver den nogle arketyper af spillere – og ikke mindst deres motivationer.

Det er en bog, som alle spilledere (ja, alle rollespillere) bør læse mindst én gang (og gerne genlæse ofte).

Se evt. anmeldelsen på RPG-forum (link).

Test Scores

I forhold til Robin Laws listen, tog jeg en lige test (link til test) – og den passer vel egentlig meget godt på mig. Og via RPGForum arkivet fandt jeg ud af, at jeg også tog testen i december 2006, hvor mine scores var en smule anderledes.

  • Storyteller: 90% (’08) (steget fra 85% i ’06)
  • Specialist: 40% (’08) (faldet fra 75%)
  • Character Player: 65% (’08) (uændret)
  • Casual Gamer: 55% (’08) (lidt overraskende faldet fra 65%)
  • Weekend Warrior: 65% (uændret)Tactician: 35% (’08) (faldet markant fra 50%)
  • Power Gamer: 0% (’08) (faldet helt i bund fra 25%)

Egentlig tror jeg ikke, at jeg er faldet så meget i Specialist – men jeg har bare ikke spillet så meget, så det kan være det, som har afspejlet scoren (det er nemlig stadig fedt at spille Neutral-Good Reckless Rogue). Det overrasker mig mere, at jeg er faldet i Casual Gamer (som jeg eller umiddelbart ville vægte højere end de fleste andre). Justeringerne i Power Gamer og Tactician må skyldes, at jeg blevet lidt soft med årene?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *