Ved skillevejen

Vores Savage-MERP kampagne er nået til vejs ende. Eller rettere vi nåede frem til en skillevej, hvor jeg ikke længere følte, vi var på rette spor. Min opfattelse af, hvad der bør være grundstenen i en Middle-Earth kampagne, var ikke en de af vores spil. Og jeg oplevede et fraværd af helte der agerede heroisk i en episk verden. Spilpersonerne var efterhånden – og nu kommer det groft karikeret – en samling af rejsende, der kan beskrives som varende styret af pragmatiske og kyniske betragtninger. De enkelte roller var groft sagt en bitter adelsmand, en koldblodig og morderisk tyv – ifølge med en elver og en dværg, der begge repræsenterede alle de værste fordomme man måtte have om den slags.

Løsningen var enten at justerer den måde vi spiller på – eller begynde på en frisk, hvor vi fandt nogle rammer, der i højere grad matchede den spilform vil gerne vil spiller.

Spillerne var ikke alle helt enige i min opfattelse af spillet – men til gengæld var vi enige om, at det vigtigste var, at vi alle havde det sjovt når vi spillede. Og nu ser vi frem mod en ny kampagne.

Det blev derfor til en lang og god snak om løst og fast i torsdags. Og lige for en god ordens skyld: Jeg har moret mig og været glad, hver gang jeg er gået hjem fra spil med Savage-MERP kampagnen. Jeg syntes, at alle har spillet deres roller og det har været sjovt og spændende at være spilleder. Min kritik af den gamle kampagne, var rettet mod summen af alle de valg vi sammen har taget – og at jeg ikke helt kunne forlig mig med, at den vej kampagnen fulgte, ikke helt stemte overens med den vej som jeg nu er blevet bevidst om, at den gerne måtte følge.
 
Nu stræber vi efter at vi finder en dag, hvor alle kan være med. Vi skal bruge en aften på at lave spilpersoner – og der syntes jeg, at det vigtigste er, at vi etablerer en gruppe, der vil holde sammen og har et eller andet fælles mål, der er defineret af os alle (og ikke bare mig som spilleder, der udstikker en quest). Når jeg får tid, vil jeg gerne prøve at skrive lidt mere konkret om hvad jeg har har ideer/forslag til en ny kampagne.

Der var mest stemning for, at spille noget Fantasy. Jeg er som sådan ligeglad med setting – vil gerne lave den selv, men bygget op på kendte arketyper, så det er nemt at spille i.

Kan jeg ønske noget, så er følgende tæt på hvad jeg ville syntes bedst om:

  1. Udgangspunktet er, at der etableres en rimelig sammentømret gruppe af spilpersoner.
  2. Jeg kunne godt ønske mig, at spillerne var meget med på banen omkring kampagnens mål (ikke plot konkret, men måske mere abstrakt).
  3. Jeg vil meget gerne høre om de mål/planer som der kan være omkring spilpersonernes udvikling – hvadenten det er tænkt ind fra starten eller kommer senere. Primært for at kunne gøre det relevant i forhold til kampagnen og ikke et subplot som man som spiller sider alene med.

Da jeg lige for tiden er den med mest mod på at være spilleder, fortsætter vi med Savage Worlds reglerne – jeg har i hvert fald ikke lyst til hverken Basic Roleplay eller D20 lige i den her omgang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *