Brætspilaften med Lifeboat og Stone Age

I torsdags havde vi endnu en brætspilsaften hos Mungo. Jeg nåede desværre ikke at være med til Zooloretto, men nåede da lige at se Claus aflive en Panda! Utroligt hvad spil får os til at gøre for at vinde en sejr.

Lifeboats (***)
Vi havde vist alle glædet os til at prøve Lifeboats, der er et klassisk ”Democracy in Action” spil. Hver spiller styre en gruppe sømænd, der har været så uheldige at være ombord på at synkende skib. Heldigvis er der redningsbåde nok til alle mand – men interessant nok har bådende med at springe læk, og sømænd går nemt i panik og spirnger i havet for at svømme til en anden båd.

Life Boats har består af tre faser, der gentages indtil alle enten er druknet eller kommet i land. I fase et stemmer spillerne om hvilken båd, der tager vand ind (og potentielt går ned med alle mand ombord) – og eventuelt stemmer spillerne med sømænd ombord også om hvilken sømand på båden, der drukner (altså bliver kaster overbord af de andre). I fase to stemmer alle om hvilken båd der rykker tættere mod land. I fase tre skal alle spillere vælge en af deres sømænd, der springer i havet for at svømme over på en anden båd – og her kan der opstå lidt drama, da det er muligt at komme i den situation, at sømanden ikke kan finde en ny båd (og derfor drukner).

Spillet forløb nemt og hurtigt. Reglerne var nemme at forklare og forstå – og vi grinede højt flere gange. Det var med andre ord et sjovt spil – men lige så meget fordi vi gjorde det sjovt med lidt rollespil og hetz undervejs.

For øvrigt var det mine sejlivede røde sømænd, der kom flest af i land – og selvfølgelig var den røde redningsbåd den eneste der nåede en ø.

Stone Age (*****)
Vi sluttede aftenen af med en tur tilbage til stenalderen. For de andre var det et gensyn, mens det var første gang jeg spillede med. Det er virkelig en lækker spilplade, men mange små lækre tegninger – og dertil kommer fine træbrikker og kort i lækker finish.

Hver spiller styre en lille familie i en stenalderby, og formålet er at få sin familie til at klare sig bedst. Det giver point at bygge hytter, samle flinteværktøj, få familien til at vokse og opfinde ”teknologier” – samt der er nogle kort, spillerne kan købe undervejs, for at skabe ekstra point. Og selvfølgelig giver det minus point hvis ens stenalderfolk begynder at sulte.

Undervejs var der forskellige muligheder for at score hurtige point, ved at bygge huse – samtidig med at vi skulle sikre os, at vi også fik point linet op til slutoptællingen. Hver runde består af ressource management – der skal skaffes mad nok, samtidig med at dine folk skal finde andre ressourcer (træ, byggesten, sten eller guld). Der er begrænsede ressourcer – ligesom det kun er en spiller i hver tur forundt at forøge sin familie (via en tur i knaldhytten), opdyrke en ny mark eller flække et nyt stykke værktøj sammen.

Der var talrige muligheder for at spænde ben for de andre – men aldrig uden at det blev til et konflikt spil. Det var også muligt for spillere, at forsøge at fremprovokere eller forhindre en hurtig slutning.

Alt i alt et rigtig fint 4-spiller spil, der giver spillerne mange forskellige strategier at vælge imellem, og tilføjer forskellige elementer af tilfældighed, der stiller krav til hver spillernes evne til at tilpasse sine planer udviklingen undervejs – men aldrig bliver så dominerende, at det er rent held hvem der vinder.

Jeg er super positiv over Stone Age – og må straks sætte det på ønskelisten til næste gang turen går til Berlin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *