Spilgaver under juletræet

I år blev den helt store spil-gave-høst. Og sikken en glædelig overraskelse!

Mor og far havde været i Fantask og købt Alhambra til mig. Et super fint spil – men desværre købte jeg det selv (+ alle udvidelserne) i Berlin. Så det har jeg nu været i Fantask og bytte til et par figur-skum-bakker og Savage Worlds (licens) rollespillet Ravaged Earth (Pulp Adventure). Har kun skimmet lidt i bogen på vej hjem i s-toget, men det ser lovende ud (selvom der er alt for få illustrationer i bogen). Jeg fik også Batman Lego til PS2 – og sammen med Lego Indiana Jones spillet fra min fødselsdag, har jeg rigeligt med PS2 spil på hylden til det næste år.

Fra svigerforældrene blev det til et eksemplar af Burning Wheels rollespillet – også fra Fantask. Jeg fik læst lidt i bøgerne i løbet af juledagene i Auning, men ikke nok til at jeg vil skrive så meget om dem – men umiddelbart er jeg mere glad for ”sådan spiller du bedre rollespil” elementerne end ”rulle-reglerne”.

Mormor og morfar forærede mig en Zanfyst tegneserie og et gavekort til Fantask – der rækkede til at købe de resterende album i serien.

Aldrig før har jeg fået så mange gaver fra Fantask – eller bare spilrelaterede for den sags skyld!

2 Responses to Spilgaver under juletræet

  1. Det var da fede gaver!
    Mht. BW: hvilke regler er “sådan spiller du bedre rollespil” og hvilke hvilke er “rulle-reglerne”? Jeg kan ikke selv se den skelnen, og slet ikke, fordi man i spillet smelter de to sammen – og det er noget af det vildt fede ved spillet.

  2. thomas says:

    Hej Peter – jep super lækre gaver.

    Jeg har jo som sagt ikke fået læst så meget i BW, og du har helt ret i at rolle og rulle regler smelter sammen. Og det er godt.

    Men jeg syntes at rolle regler som “let it ride” og hele ideen om at failure også bringer historien videre er super fine. Og kan bruges i stort set alle andre systmer – og det er vel også dermed sådan jeg skelner “sådan spiller du bedre rollespil” elementer ud (altså at de kan bruges flere steder).

    Rulle reglerne syntes jeg virker lidt overflødige – for mange elementer der slet ikke er brug for. Mest udtalt er “xp-systemet” der kræver jeg holder styr på forskellige succes grader – det er jo helt klart en fin ide og vel også ganske “realistisk” at små successer ikke alene gør dig bedre (som fx kan ske i Basic Roleplay) eller i D20 (hvor det slet ikke er et krav, at du har gjort noget relevant for at stige i en given skill). Men det er bare et detalje-element jeg slet ikke har brug for.

    Så på rulle delen ser jeg nok stadigvæk Savage Worlds som bedre – ikke mindst fordi jeg er helt forført af sw’s “simple is beautiful” koncept.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *