FBI Spilperson: Special Agent Joe Yazzie

FBI-Seal

 Lars har besluttet sig for at stå for en FBI kampagne, der forventes at række frem til sommeren – og måske lidt længere (men ikke meget). Udgangspunktet for kampagnen er, at vi alle skulle lave FBI agenter, der for nyligt at kommet til Special Branch (der tager sig af højprofilerede sager – og måske også de mere okkulte, hvis ellers mine forventninger til kampagnen stemmer overens). Tiden er nu – lige efter Obamas tiltrædelse som præsident, hvor FBI chefen vil gøre hvad som helst – blandt andet puste nyt liv i Special Branch og erobre nogle overskrifter – for at beholde sit job.

Min spilperson er Special Agent Joe Yazzie.

FBI Spilperson Thomas

Joe Yazzie

Alder: 39 (Født 1970, Crystal City, Navajo Nation (New Mexico))

Koncept: Er i bund og grund en helt nede på jorden landbetjent-type, der er blevet revet med af en række begivenheder, der gør at han i dag har et jakkesæt og et FBI badge. Er på mange måder ude, hvor han ikke kan bunde – og har mistet kontaktet med sine rødder, uden at have fundet sig et nyt ståsted.

Kan nemt gå hen og blive gruppens Go Do It Man, der er mere til handling end snak og grunding efterforskning. Har den fordel, at han er svær at skræmme – og i takt med at opgaverne bliver farligere, vil han nok specialiserer sig i retning af Troubleshooter (i meget bogstavelig form).

Kort beskrivelse: Lever to liv. Har en lille lejlighed i en forstad til Washington, hvor han bor alene. Lejligheden bærer en ingen spor af hans etniske oprindelse, og de eneste husdyr er kakerlakkerne. Har en kæreste – Dr. Denice Baxter – der arbejder som narkoselæge på et lokalt hospital (de mødte hinanden i Bagdad for et år siden, da de begge var udstationeret der). Forholdet er lettere anstrengt, men de holder ved – mest af alt fordi de begge mangler et holdepunkt i dagligdagen. Denice har uden Joes viden en meget lemfældig omgang med morfin (hun er selv afhængig), og er på randen af at miste sit job.

Joe bruger sin fritid på at køre motorcykel, styrketræne og gå på jagt.

Hjemme i Navajo Nation har Joe en campingvogn, der ligger som jagthytte midt i ingenting, hvor der er flere spor af hans etniske oprindelse – fx nogle lerkrukker hans farmor har lavet. Joe har været så længe væk fra reservatet, at han ikke rigtig har hjemme der – hans gamle venner lever et helt andet liv, og mange opfatter ham som en af de ”hvide”.

Joe sender en stor del af sin løn hjem til sin søster – Susan Yazzie – for at hjælpe hende, samt forsøge at sikre at hendes tre børn (Steven, Melanie og Kevin) har chancen for at komme i college. Susan er separeret fra sin mand, drukkenbolten Carl Brown, som efter en alvorlig samtale med Joe valgte at flytte til den anden ende af Navajo Nation.
Joe far – Frank Goodluck Yazzie – er en af stammens ældste og sidder i bestyrelsen for det nyåbnede Fire Rock Casino (der åbnede november 2008). Joe dukkede op til indvielse fordi hans søster inviterede ham – men det ente med et skænderi med faderen, og de to har ikke talt sammen siden.

Baggrund: Født og opvokset i Navajo Nation. Har en Bachelor i “Wildlife and Wildlands Science and Management” fra Eastern New Mexico University (Roswell, NM). Betalte sin studiegæld af ved at melde sig til hæren, og gjorde aktiv tjeneste fra 1992-1996 – som US Ranger fra 1993 og frem (deltog i kamphandlinger i Mogadishu).

Efter militærtjenesten fik Joe job i Navajo Nation Department of Law Enforcement, hvor han i 2000 blev involveret i en sag om kunsttyveri og mord, hvor FBI’s afdeling for Indian Country Crime og New Mexico politifolk også var involveret.

Joe var med til at opklare sagen – der involverede en række prominente medlemmer af samfundet , hvilket medførte at han begyndte at få problemer på jobbet. Han så en udvej, da han blev kontaktet af FBI’s ICC afdeling  og opfordret til at søge ind i FBI.

Fra 2001 har Joe gjort tjeneste i FBI i en tid hvor ICC afdelingen er blevet nedprioriteret på grund af den stigende fokus på National Security. Dermed har ICC i årevis været en karrieremæssig blindgyde med talrige besøg rundt i landets indianer-reservater, kun afbrudt af et halvt års frivillig udsendelse til Bagdad i 2007-08 (FBI’s største afdelingen uden for USA)  og det har længe stået klart for Joe, at han enten måtte vende tilbage til reservatet – eller finde på noget helt andet. Derfor har han grebet chancen for at komme over til Special Branch, og er helt klar over at det er en alt eller intet beslutning.
 
Traits:
Agilty:  d6
Smarts:  d6
Strength:  d6
Spirit:  d8
Vigor: d10

Derived Statistics:
Pace: 6
Parry: 5
Toughness: 7 (Kevlar +2/+4)
Charisma: +2

Edges:
Iron Jaw (+2 Soak)
Hard to Kill
Charismatic (+2 Charisma) (10/2)

Hindrances:
Minor: Vow (FBI)
Minor: Quirk (Drikker aldrig alcohol)
Major: Overconfident

Skills:
Athletics d6
Driving d6
Fighting d6
Gather Info d4
Guts d8
Know. Law d4
Notice d6
Persuasion d8
Shooting d6 (27/1: d8)
Stealth d6
Survival d4

2 Responses to FBI Spilperson: Special Agent Joe Yazzie

  1. Morten Greis says:

    Spøjst, som jeg læser din spilpersons baggrund, så ville han have (vist i GURPS-termer) fire ekstra disadantages:
    Outsider (betragter ham som hvid)
    Dependents (søsteren og hendes alkoholiserede ægtemand – der er en potentiel “enemy”)
    Dependent (konen, der er på stoffer)
    “Enemy” (Faderen, som han er fremmedgjort overfor)

    (Med enemy mener jeg det i en overført betydning, da de jo ikke prøver at slå hinanden ihjel, og at en løsning på fjenden vil være en forsoning med denne, men vedkommende vil formelt set være en hæmsko – på samme måde som jeg argumenterer for, at Scullys bror er en “fjende”, idet han vil have hende til at droppe karrieren (og derved en exitte serien), og han besejres ved, at hun får ham til at acceptere hendes valg).

  2. thomas says:

    Hej Morten… nu er det jo (heldigvis) ikke GURPS vi spiller ;)
    Der er ikke så mange muligheder for at vælge små “gratis” Disadvantages i Savage Worlds.
    Sjovt nok er der en Outsider hindrance, men den er ret grum (giver -2 på alle social skills). Og så meget en Outsider er Joe vist heller ikke – det var noget andet, hvis jeg spillede en Indianer i Deadlands ;)
    Dependents kan man også få – men for det første spiller vi med en hus-regel der siger, at spilpersoner normalt ikke kan have de samme hindrances (denne gang er Vow FBI undtagelsen). Men jeg ville nok ikke vælge den alligevel, da det ligger i den hindrance, at de bipersoner den dækker, rent faktisk skal reddes ret ofte, da de ofte kommer i klemme (Superman og Louis Lane er et fint eksempel).
    Enemy er altid en grum hindrance – og er altid nogen eller nogle, der vil spilpersonen til livs. Sådan mellemlunke familemedlemmer kan slet ikke kvalificeres til hindrances i SW.
    I bund og grund er de dog ikke gjort til hindrances, da jeg ikke umiddelbart ser dem spille en prominent rolle i kampagnen (og det er en regel, at en hindrance der ikke påvirker spillet, slet ikke er en hindrance).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *