Edderkopper og andet stads fra Mirkwood

Mirkwood Spiders crop

Reno skal spille med i Kelds “LotR Fragile Alliances” kampagne – og nu hvor jeg ikke selv kan overskue at være med (det er for mange spilgange og for lang tid ud i fremtiden), er det jo fint, at jeg kan låne figurer ud til Reno.

Han har trukket det tunge lod, at spille Easterling alliancen, der efter min mening er hæmmet lidt af nogle husregler, der gør at Easterlings ikke kan benytte Nazghuls (hvilket er et stort handicap). Heldigvis kan Reno trække på Dol Guldur listen, og det hjælper meget.

For at hjælpe Reno lidt i gang, har jeg strikket et forslag til en 600 pts Army List sammen.

Dol Guldur  
1 x Orc Captain 45 pts
7 x Orc Warriors (Shield) 42 pts
5 x Orc Warriors (Spear) 30 pts
5 x Orc Warriors (Two-Handed Weapon) 30 pts
1 x Spider Queen 75 pts
6 x Giant Spiders 25 pts
2 x Bat Swarms 70 pts
  
Easterlings  
1 x Easterling Captain (Shield, Armoured Horse) 70 pts
4 x Easterling Kataphrakt 56 pts
  
Total (33 modeller) 599 pts

lotr-border

 

Strategi Noter

Jeg har strikket listen sammen ud fra følgende tanker.

1) Hele listen er lavet med tanke på at kunne spille offensivt og aggressivt – samtidig med at kunne håndterer de forskellige missioner i Legions of Midleearth. De fleste tropper er meget hurtige og kan storme frem mod fjenden. Rytterne skal godt nok uden om terræn, men den slags hæmmer ikke edderkopperne. Og flagermus er både hurtige og gode til at svække helte og store monstre (halv fight gør meget, meget ondt). Hæren er dog ikke velegnet til at jage fjendes Heroes (der mangler i den grad nogle Nazghuls), men vil være god til at spise menige folk hurtigt og vinde sejren over en Broken fjende.

2) Der er ingen Personal Hero med i første omgang. Jeg vil vente til der er kommet HP nok på kontoen til at en Warg Chieftain senere (med Terror og bedre Strength og Wounds opvejer rigeligt ulemperne). Warg’en vil så udskifte Easterling Captain. Warg’en vil sammen med Kataphrakt’erne være god til at æde fjendens infanteri – men skal trods sin gode profil prøve at undgå kamp med fjendes helte (specielt dværge og elvere).

3) Spider Queen er simpelthen for god til ikke at blive brugt. Specielt i begyndelsen inden modstandernes helte får XP, vil hun kunne afgøre slag. Og skal bare bruges så meget som muligt.

4) Giant Spiders er ret rå – ikke mindst takket være deres Movement regler – specielt mod infanteri.

5) Orkerne er OK nærkamp (mange angreb til få point) – og hvis hele hæren stormer frem, vil orkerne tvinge modstanderen til enten at ignorerer orkerne, indtil de kommer i nærkamp, eller skyde efter orkerne og skåne resten af hæren. Orkernes vigtigste funktion er at øge hærens antal, så styrken ikke bliver for nemt Broken. Spild aldrig point på buer til dem, da flere orker i nærkamp altid vil gøre mere gavn.

6) Easterlings er bare ikke særlig seje trods ok Armour og Phalanx reglerne. Undtagelsen er Kataphrakt’erne, der er kavaleri – og de kan på sigt kombineres med en Warg Chieftain (der ikke har Knock Down).

7) Både Khamûl og Necromancer er ret seje. Men er mere oplagte at tage i spil senere, hvor hæren er større – eller hvis det bliver til noget med et eller flere større slag. Skal Khamûl med, vil jeg smide ham på et Fell Beast, og så se ham smadre løs af fjendens infanteri.

8) Mordor Troll er også ret sej. Men jeg har ikke malet en, så den kom ikke med i første omgang. Syntes heller ikke at der er plads til den hæren så længe Spider Queen kan tage pladsen (desuden tager trolden for mange point og gør styrken for sårbar overfor at blive Broken).

9) Når der kommer ekstra point til undervejs, vil jeg i første omgang bruge dem på orker (og eventuelt en ekstra Orc Captain). En Easterling Captain er også oplagt sammen med Kataphrakterne, da Warg’en ikke har Might til Heroic Movement. Er der mange point i overskud, så måske en trold, men umiddelbart er orker og giant spiders bedre – og trolden er nok først relevant hvis Spider Queen dør permanent.

lotr-border

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *