SIFRP – XP og andre gulerødder

celtic-dragonI går var det spilaften – men på grund af ferien var det kun Jacob og Mungo der kunne være med. Vi havde egentlig planer om at bruge aften på at spille brætspil, men i stedet gik tiden med at tale om den gode gamle Land of Ninja kampagne, hvorfor Rome er en super fed tv-serie – og selvfølgelig hvad pokker vi skulle stille op med hensyn til XP i vores SIFRP kampagne.

For det nytter jo ikke noget, at der ikke bliver delt XP ud! Ja, rollespil er sjovt og hyggeligt, og selvom man sikkert kan argumentere for at det bærer lønne i sig selv, vil vi alle sammen gerne have XP, og se hvor spilperson få bedre stats.

Udfordringen er at SIFRP reglerne ligger op til en meget struktureret spilteknik, hvor vær scene giver en Reward. Så struktureret er jeg slet ikke, og det matcher heller ikke helt den måde, vi gerne vil spille på. Samtidig ser der ud til, at den officielle guide-line til uddeling af XP sikkert er ganske passende i forhold til hele setting’en og hvad der ellers er rimeligt. Men det er bare for småt med stigninger. Skulle vi følge reglernes guidelines ville det betyde, at Jacob fx kunne se frem til at opnå sin første ambition om at blive en habil – måske ligefrem dygtig – turneringsridder engang efter jul. Og det er altså alt for lang tid at vente.

I stedet fandt vi frem til følgende.

Destiny Points
Vi synes at det er fint, at der er mulighed for at bruge Destiny Points til at gøre sjove ting undervej, men hvis der ikke kom nye Destiny Point til bare sådan rimeligt ofte, ville ingen af os i praksis turde bruge dem på andet end den effekt, hvor spilpersonen undgår at dø.

På den anden side er det ikke en løsning at øse for mange Destiny Points ud, fordi de jo så bare bliver vekslet til XP og indkøb af seje evner.

Derfor har vi indført følgende hus-regel.

  • Til hver spilaften får alle spillere et Destiny Point. Når aftenen er forbi forsvinder det, og det kan ikke veksles til XP eller lignende. Det er med andre ord en slags Bennie, og moralen er ”spend it, or loose it”.

XP regler

Lidt inspireret af SIFRP’s XP regler, vil vi prøve at arbejde med tre typer af spilaftener. De er rangeret efter hvor meget det er lykkedes os at bringe historien videre.

  • Minor: En aften hvor der ikke rigtigt er sket noget. Dem har vi af og til, og selvom det er hyggeligt at tale om alt muligt andet, så er der ikke blevet spillet særlig meget.
  • Moderate: En helt almindelig aften, hvor vi får spillet rimelig koncentreret – og historien er kommet videre.
  • Major: En af de få helt exceptionelle aftener, hvor rollespillet bare har været i fokus, der har været en super stemning, og der er virkelig sket noget med historien. En af den slags spilaftener der rummer oplevelser, som vi kan tale om de næste mange år.

Belønningen for en aften, vil dermed se således ud:

  • Minor: Alle får 5 XP.
  • Moderate: Alle får 10 XP og 1/3 Destiny Points. Derudover kan det være at der bliver tjent Glory og Coin. Hvis antallet af spillere er X, vil Glory typisk være 1-2 og max X for sådan en aften. Coin vil være et sted mellem 0  og (X*100).
  • Major: Alle får 20 XP og 1 Destiny Points. Glory er min. X og max (X*2). Coin er mellem 0 og (X*200).

 Bare for at få noget at holde det op imod, så koster det 10 XP at få en B-terning og 30 XP at få en Skill terning. Så der er med andre ord mulighed for at få skrevet noget nyt på sit Cahracter Sheet efter hver spilaften – eller det er mulig at spare op og efter tre spilgange få en markant bedre evne.

One Response to SIFRP – XP og andre gulerødder

  1. Pingback: Kampagnespil « Stemmen fra ådalen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *