Rumtruckerne og Inka Guldet

I går aftes fik vi spillet brætspil, da vi holder en pause fra FBI kampagnen, nu hvor Lars er i Thailand. Peter havde taget to meget fine brætspil med…

Galaxy Truckers (****)

Kort fortalt handler spillet om en gruppe rumskibspiloter der tøffer rundt i galaksen mens de fylder lastrummet op med varer – og samtidig ser deres rumskib falde mere og mere fra hinanden, i takt med at de rammer ind i asterioder, rumpirater og andre forhindringer.

Spillet foregår over tre runder – der alle er ens opbygget, men som har en stigende sværhedsgrad.

Hver runde begynder med at spillerne bygger et rumskib ved at lave en slags billedltoteri (i mangel på et bedre ord), hvor de tager brikker fra en fælles bunke, og så samler dem på en plade. Brikkerne er fx laserkanoner, sovekabiner til besætningsmedlemmer, batterier, motorer, skjolde og lastrum. Det er helt umuligt at bygge et perfekt rumskib – og da der samtid er en fordel i at blive først færdig, er der også lidt stress over den her fase. I hver runde bliver rumskibene større og mere komplicerede.

Herefter tager rumskibene på farten – og flyver rundt i rummet. Ved at vende kort finder spillerne ud af hvad de møder – blandt andet gode ting ting som planeter med handelsvarer, forladte rumskibe (der kan bjerges) og rumstationer (der kan tømmes). Og så alle de dårlige ting som asteroider, rumkanibaler og krigsskibe. Generelt sker der en masse dårlige ting, som giver rumskibet skade – og langsomt (eller også ret hurtigt) får ens nødtørftigt samlede rumskib til at ligne en bunke flyvende skrot. I hver af de tre runder er flyveturen længere end den forige – og forhindringerne bliver mere og mere farlige.

Sidste fase i turen er en optælling af point. Det giver point at komme først i mål, have det pæneste rumskib og ellers ikke have efterladt for meget rumskrot undervejs. Og så selvfølgelig have en stor last med gode varer.

Spillet er rimelig nemt at lære – selvom der er mange ting, som kan forklares først. Mein erfaring er dog, at det ikke gør så meget første gang man spiller, bare at kaste sig ud i det, og så tage tingene undervejs. Selve spillet flyder hurtigt og nemt undervejs.

Mest positivt er følgende…

  • Spillet har en høj re-play værdi, da der er så mange tilfældigheder undervejs, at to spil næppe kommer til at ligne hinanden.
  • Der er mulighed for at vælge mellem en række forskellige strategier undervejs (og ingen ser ud til at være perfekt).
  • Det er muligt at blive bedre til spillet – og dermed er det ikke alene rent held, som afgør hvem der vinder.
  • Spillet skaleres rigtig godt, med mulighed for løbende at introducere mere komplicerede regler og udvidelser.

Alt i alt så vil jeg give spillet 4 ud af 5 rumsvejsenøgler. Den femte mangler kun, fordi der er så lidt interaktion mellem spillerne (hvilket ikke nødvendigvis altid er dårligt – men det er en anden sag).

Inka Gold (*****)

Vi sluttede af med et nemt lille spil – og det var lidt aftenens vinder ud fra et game design synspunkt. Hele spillet er baseret på prisoners dilemma, og giver hele tiden spilleren to valgmuligheder – at klø på (med risiko for at miste alt), eller trække sig tilbage (og komme ud i sikkerhed, men så miste mulighed for at tjene mere).

Selve plotter er ret nemt. En gruppe skattejægere tager ned i fem forskellige underjordiske kamre – og i hvert kammer er der både guld og fælder. Hver gang de finder guld, bliver det delt ligeligt imellem dem – og er der en rest tilbage, bliver den efterladt på gulvet. Og så vælger alle, om de går videre, eller om de går ud. Går du ud, så kan du samle det guld op, som ligger forladt tilbage – men kan så ikke finde mere guld i den her omgang. Fortsætter du, kan du finde mere guld – men du risikere også at løbe ind i noget, der er så farligt, at du bare vender om, smider alt dit guld og løber ud (uden at have fået noget guld med overhovedet).

Og sådan fortsætter spillet. Ok, der er lige et par småting mere, men det er hele essensen. Det eneste du som spiller skal vælge er, om du bliver lidt lægnere i på skattejagt, eller om du tager til takke med det du allerede har. Det som gør spillet rigtigt sjovt, er at med 4-5-6 spillere, er der lige pludselig rigtig meget at tænke over – for hvornår trækker de andre sig tilbage, hvornår har du guld nok til at du måske kan vinde, og hvad nu hvis de andre fortsætter og så kan dele en stor bunke guld?

Arghh.. der er så meget at tænke over. Og reglerne er så nemme. Et herligt spil.

Hvad skal så på ønskelisten?

Tja. Det er helt sikkert, at jeg gerne vil have Galaxy Truckers – ikke mindst fordi det fungere ret godt med kun tre spillere. Og det er et stort plus, for der mangler jeg nogle valgmuligheder i mit spilbibliotek.

Inca Gold er jeg lidt i tvivl om. Fordi selvom spillet er godt, så tror jeg kun, at det er sjældent det vil blive fundet frem. Det er nemlig i for meget konkurrence med Red Dragon Inn, Cave Troll og andre spil i den kategori (af sjove spil til mange spillere). Og i kategorien med nemme, korte, hurtige kortspil er der jo også No Merci og “det der hvor man tæller køer”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *