Droning Khalida’s Grav

Lørdag havde jeg besøg af drengene fra ungdomskolen – og det var super hyggeligt. Vi fik snakket lidt, spist aftensmad – og så spillede vi en omgang figurrollespilspil (en mellemting mellem Savage Worlds og Showdown).

Det blev til et eventyr i Warhammer Fantasy verdenen, hvor en gruppe på otte eventyrer var draget sydpå til Araby, for at finde Dronning Khalida’s Gravsted, hvor der eftersigende også ville være en guldskat.

Drengene fik lov til at vælge deres figurer ud fra de otte helte – og de resterende tre ville så blive tilbage og passe på hestene (samt være klar som back-up hvis nu der var nogen, som var så uheldige at dø).

Gruppe endte med at se sådan her ud:

  • Philip; Wendell Handegon (Human Cleric)
  • Christian; Johan Aschen (Human Ranger)
  • Martin; Irivian (Elven Wizard)
  • Erik; Hermann Riesenstock (Human Ranger)
  • Rolf; Eberhard von Eidenwald (Human Knight)

Jeg havde stillet terræn op om morgenen (med lidt hjælp fra Astrid), således at bordet var dækket af ruinerne fra den gamle tempelby, hvor graven altså lå. Der var også en forladt spøgelsesby midt på bordet, og i det nord-østlige hjørne var der en lille oase med en nomadelejr.

De første spor – og kamp mod vingede uhyrrer

Heltene gik lidt rundt og undersøgte først et tempel, hvorefter de fandt det første spor – der var ialt placeret fem spor i alt, og ved at stykke dem sammen, lykedes det nemt for drengene at finde ud af hvor det gamle gravkammer lå henne. Den første kamp brød ud, da de kom for tæt på en gammel skov, hvor en gruppe harpier holdt til. Kampen kom ligesom i to bølger, men det lykkedes heltene at jage uhyrerne på flugt – undervejs var Philip dog lidt nervøs, da hans beskyttelsesmagi holdt op med at virke.

Situationen spidser til – orker og spøgelser

Heltene havde så småt en idé om hvor gravkammeret var, men ville lige finde flere spor – og i det fjerne kunne de se en støvsky nærme sig. Ridder Eberhardt (Rolf) gik på opdagelse i byen, og fandt ud af – på den hårde måde – at der skam var spøgelser derinde. Det lykkedes ham dog at få fordrevet de første spøgelser, hvorefter han lod de efterladte ejendele i fred. I mens fadt de andre lidt flere spor, samtidig med at en karavane med orker og deres slaver dukkede op.

Drengene var ikke helt enige om hvad de skulle gøre ved det, men endte med at beslutte sig for at redde slaverne og dræbe orkerne. Da kampen brød ud, endte krigerpræsten (Philip) i en farlig duel med orkernes bedste kriger, men det lykkedes til sidst at få dræbt orken. Imens kæmpede den store ranger (Erik) med orkernes shaman, mens resten fik dræbt banden af almindelige orker. Slaverne var glade for at blive befriet, og lovede at de gerne ville hjælpe heltene med at grave indgangen til gravkammeret fri.

Efter en hurtig tur rundt i området fandt heltene lidt flere spor, og var sikre på at de havde fundet gravkammeret. Og så blev slaverne sat til at åbne indgangen. Der var lidt snak om, om det ikke kunne være klogt at sende slaverne ned i gravkammeret – så kunne de jo hente skatten, og samtidig ville “heltene” undgå at blive ramt af gravens forbandelse.

Den plan gik slaverne altså ikke med til…

Ned i Gravens mørke

Heltene måtte altså selv bevæge sig ned i graven, hvor de gik lidt rundt. De fandt hurtigt en kiste, der lignede en skat – men de var lidt tøvende med at tage den af frygt for forbandelser.

Det holdt dog ikke ridderen (Rolf) tilbage, og han fik basket lidt med kisten, så han kunne se at den indeholdt en masse guld. Mens han talte guldmønter, nåede de andre helte at se, at der dukkede nogle sure mumier frem fra mørket sammen med mumie-dronningen Khalida.

En mægtig kamp brød ud, og det endte med at tre helte døde; elver-troldmanden (Martin), og de to rangers (Erik og Christian). Spillerne vendte dog hurtigt tilbage, da de blot tog fat i de tre eventyrere der var blevet tilbage – så det lykkedes dværge-tyven Larso (Erik), ogren Arno (Erik) og krigeren Lothar (Christian) at komme ind på livet af Khalida, og få hende afledt mens de andre to helte fik bakset skatten ud af graven. Desværre overlevede Lothar ikke mumiens angreb – så Christian mistede sin anden spilperson ret hurtigt.

Men for andre helte havde det været et godt eventyr – de fik skatten samt alle de gode sager, som orkerne havde haft med sig. Slaverne lod de blive tilbage i byen, hvor de så selv måtte finde ud af hvordan de undgik spøgelserne…

Her er lidt billeder (klik på dem for at se en større version)

Og så lige heltenes forskellige stats, til dem der interesserer sig for den slags…

Arno Gewalten – Ogre Mercenary
Agility d6, Smarts d4, Spirit d6, Strength d12, Vigor d10
Athletics d4, Fighting d10, Guts d8, Intimidate d10, Notice d6, Survival d6
Toughness 10; Parry 6; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: Clueless, Frenzy, Illiterate, Frenzy, Outsider, Size +3
Equipment: Great Axe

Eberhard von Eidenwald – Human Knight
Agility d8, Smarts d6, Spirit d8, Strength d8, Vigor d8
Athletics d6, Fighting d10, Guts d10, Knowledge d6, Notice d6, Stealth d6
Toughness 9 (3); Parry 10; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: Block (Improved), Champion, Combat Reflexes, Level Headed, Noble, Occult
Equipment: Sword, Shield, Heavy Armour

Hermann Reisenstock – Human Ranger
Agility d8, Smarts d6, Spirit d8, Strength d10, Vigor d10
Athletics d8, Fighting d8, Guts d8, Healing d6, Notice d8, Shooting d8, Stealth d8, Survival d8
Toughness 9 (1); Parry 9; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: Block (Improved), Brawny, First Strike, Sweep
Equipment: Staff, Dagger, Bow, Light Armour

Irivian – Elven Wizard
Agility d8, Smarts d10, Spirit d8, Strength d6, Vigor d6
Athletics d8, Fighting d8, Guts d6, Knowledge d10, Notice d8, Sorcery d10, Stealth d8, Survival d8, Taunt d10
Toughness 5; Parry 7; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: Arcane Background (Magic), First Strike, Healer, Low Light Vision, Outsider, Woodsman
Equipment: Staff
Powers: Armor, Blast, Bolt, Entangle, Heal, Invisibility, Quickness

Johan Aschen – Human Ranger
Agility d10, Smarts d6, Spirit d8, Strength d6, Vigor d6
Athletics d8, Fighting d6, Guts d8, Healing d8, Notice d10, Shooting d10, Stealth d10, Survival d10
Toughness 6 (1); Parry 5; Pace 8 (d10)
Edges / Hindrances: Alertness, Dead Shot, Dodge, Fleet Footed, Marksmann, Quick, Woodsman
Equipment: Bow, Dagger, Light Armour

Larso Himirson – Dwarf Rogue
Agility d10, Smarts d6, Spirit d6, Strength d8, Vigor d8
Athletics d10, Fighting d8, Guts d6, Knowledge d6, Notice d8, Repair d8, Shooting d10, Stealth d10, Survival d8
Toughness 7 (1); Parry 6; Pace 5 (d6)
Edges / Hindrances: Quick Draw, Thief, Small
Equipment: Short Sword, Throwing Knives, Light Crossbow, Light Armour

Lothar Schwetzenhänder – Human Warrior
Agility d8, Smarts d6, Spirit d10, Strength d8, Vigor d8
Athletics d6, Fighting d10, Guts d8, Notice d6, Stealth d6
Toughness 8 (2); Parry 8; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: No Mercy, Improved Sweep, Trademark Weapon (Bastard Sword)
Equipment: Bastard Sword, Shield, Medium Armour

Wendell Handegon – Human Cleric
Agility d6, Smarts d8, Spirit d10, Strength d8, Vigor d8
Athletics d6, Faith d10, Fighting d8, Guts d8, Healing d6, Intimidate d8, Knowledge d8, Notice d6, Stealth d6, Survival d6
Toughness 7; Parry 6; Pace 6 (d6)
Edges / Hindrances: Arcane background (Miracles), Berserker, Brawny, Two-Fisted, Ulrich Initiate
Equipment: Sword, Axe
Powers: Armor, Boost Trait, Fear, Smite

2 Responses to Droning Khalida’s Grav

  1. Lt. Anton says:

    Det lød da som en hyggelig omgang :o)

  2. thomas says:

    Det var det også! Håber at se drengene igen til en ny sæson på ungdomsskolen efter sommerferien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *