Interview med Bjarne Sinkjær

For en lille måned siden skrev jeg en anmeldelse af Ulvevinter – og i den anledning lokkede jeg forfatteren Bjarne Sinkjær med på et interview. Det kommer så her…

Hvorfor har du udgivet Ulvevinter?

Mit ønske med ulvevinter er at få de unge til at spille bordrollespil. Jeg synes bordrollespil har mange kvaliteter; det er socialt, inkluderende, kreativt og kræver rent fysisk ikke mange forberedelser. Jeg synes, det er synd, hvis de unge skal nøjes med computerspil, når rollespil kan give så meget mere. Det er længe siden, der er udkommet noget bordrollespil på dansk og de udgivelser, der har været, har alle haft deres mangler i forhold til den helt unge målgruppe. Jeg synes pædagoger i fritidshjem manglede en nem pakkeløsning til at spille bordrollespil med og det er en sådan jeg har forsøgt at skrive til dem.

Hvad er du mest stolt af ved Ulvevinter?

Jeg er sjældent umiddelbart stolt af ting, jeg har skrevet. Men hvis jeg om 5-10 år hører fra en gut at; ”Ulvevinter. Har du lavet det? Hehe. Det spillede jeg som barn. Det var sgu meget sjovt”, så vil jeg blive ret stolt. Men. Jeg er da rimeligt tilfreds med verdenen, som jeg synes er blevet helstøbt, og lægger et solidt fundament for konflikter og eventyr.

Kan du løfte sløret lidt for økonomien bag?

Det er nok alt for tidligt at sige ret meget om økonomien – men den er sikkert ikke specielt god. Ulvevinter er jo et nicheproduktion på et nichemarked. Spillet er udgivet via book-on-demand, som ikke er den billigste udgivelsesform – men har en række fordele. Jeg sælger Ulvevinter via BoD, via rollespilsbutikker og via min hjemmeside. Jeg tjener ca. 30,- kr. pr. bog hvis jeg sælger via BoD, mindre hvis jeg sælger direkte til butikkerne, mere hvis jeg sælger direkte fra min hjemmeside. Som tingene ser ud lige nu, skal jeg vel sælge en 200 eksemplar bare for at få mine udgifter dækket.

Du savnede nogle illustrationer i din anmeldelse. Alle pengene til illustrationer er brugt på en pæn forside. Jeg skulle sælge måske yderligere 30 eksemplar bare for at kunne betale tegneren, dertil skal lægges øgede trykkeomkostninger. En mulighed var jo, at jeg var gået til et traditionelt forlag, men det er ikke mit indtryk at noget dansk rollespilsprodukt nogensinde har solgt ret godt. End ikke Fusion, som var ret flot og velproduceret. Det er et for lille sprogområde.

I bogen savner jeg mere introduktion om rollespil og hvordan det foregår i praksis. Hvorfor har du ikke gjort mere ud af det?

Af to grunde. Mit gæt er, at de allerfleste unge vil spille Ulvevinter de første gange sammen med en voksen, enten en pædagog eller en forældre, der selv har spillet det og kender spilformen. Bordrollespil har også efterhånden eksisteret som medie i 30 år og spilformen er kendt af mange.  For det andet, så har Dragon Age rollespillet, der udkom for nyligt, nogle virkelige gode afsnit om hvordan man spiller rollespil; de afsnit fylder seks sider i spillerens håndbog og femten sider i spillederens bog. Det er over en fjerdedel af Ulvevinters sidetal. Jeg har forsøgt at holde prisen og omfanget på Ulvevinter så langt nede som muligt, og at proppe så meget brugbart stof ind i de 56 sider som jeg kunne. Derfor vil jeg hellere komme med et sådant afsnit på forlagets hjemmeside som et gratis tillæg. Men det bliver nu nok alligevel af et noget mindre beskedent omfang end Dragon Age.

Hvorfor har du taget udgangspunkt i ”oldnordisk” Fantasy?

De nordiske guder er seje og morsomme. Desuden har jeg i Ulvevinter lagt stor vægt på at stednavne, navne og beskrivelser skulle skabe billede i hovedet på læseren. Vikinger er vist kendt for selv de yngste og skaber automatisk billeder af stærke mænd, stolte skibe og salte hav. Det er den stemning, jeg ønsker at lægge mig op af.

Når nu udgangspunktet er ”oldnordisk” Fantasy, hvorfor er der så ikke runer, vølver og rigtige vikinger med?

Der er masser af rigtige vikinger i Ulvevinter. Der er så også en masse andre knap så historiske ting. Min mission er egentligt ikke at sælge ungerne hverken et regelsystem eller en verden – men ideen om at spille bordrollespil. Får at få dem til dét, skal spillet dels være så brugervenligt som muligt, men der skal være mange så mange genkendelige elementer som muligt. Ting de ikke kender eller ikke forstår, kan være forhindringer for mit ‘salg’ af ideen om bordrollespil. Derfor er der halvlange, troldmænd, pladerusterninger, to-håndsværd osv. med. Fordi det kender min målgruppe fra blandt andet Ringenes Herre. Der er allerede udkommet flere ‘rigtige’ vikingrollespil – blandt andet et på dansk og et på svensk. Det svenske spil var sagligt, velproducet og ret historisk – men den var sgu også en anelse kedeligt. Den historiske ramme sætter grænser for de historier, jeg har mulighed for at fortælle.

Jeg har derfor valgt en anden vej. Jeg har lavet en vikingeverden, som vikingerne (måske) selv så den: med jætter, guder og masser af monstre at bekæmpe. Jeg vil have ramasjang og mandig dåd.

Ideen med mana og liv minder meget om computerspil – er det med vilje?

Mana og liv kendes fra Drager og Dæmoner, GURPS, Savage World og en masse andre rollespil. Jeg vil gerne lokke spillerne til en skønne dag at spille de klassiske spil, som for eksempel Call of Cthulhu. Derfor er systemet med ‘magic point’ og ‘hit points’ med.

Jeg har hæftet mig ved, at en troldmand på mange måder er ”svag” sammenlignet med de andre typer af roller. Hvilke tanker er der bag ved designet af troldmænd?

Jeg er nok ikke den store regelhaj, men jeg synes nu ikke at troldmænd er svage. De kan uskadeliggøre modstandere ved at ødelægge deres våben, de er de eneste, der har angreb der kan ramme en hel gruppe af fjender på én gang, og de kan gøre krigere næsten usårlige eller helbede deres sår. Troldmænd skal ikke være seje i sig selv, men fungere som en del af en gruppe.

Jeg hæfter mig endnu mere ved, at der nærmest ikke er regler for social interaktion – hvordan kan det være?

Efter min erfaring med de helt unge spillere, så går de ikke ret dybt ned i deres roller, men løser opgaver, scorer skatte og basker monstre. De har sjældent interesse eller livserfaring nok til at spille ‘rigtigt’ rollespil. Meget af den sociale interaktion klares også ved at de taler for deres sag i stedet for at ruller terninger – derfor er der ingen grund til at ‘fedte’ det ind i ret mange regler.

Kommer der flere udgivelser til Ulvevinter?

Ja. Jeg skriver nok et kompendium med ekstramateriale til rollespilskampagnen; beskrivelse af en by som spilpersonerne kan bruge som base for deres eventyr, beskrivelse af bipersoner, magiske ting, flere magier og meget mere. Måske kommer der også senere ‘Den Store Kampagne’.

Kommer der flere gratis ting til download?

Der kommer nok et par ting mere; et eventyr, kampkort til brug sammen med figurer, og et afsnit med tips og tricks til spillederen. Jeg går og overvejer at lave en konkurrence om at skrive scenarier til Ulvevinter – men jeg holder nok selv en pause et halvt års tid, hvor jeg vil bruge kræfterne på en supplerende bog.

—-

Det var lidt ord fra Bjarne Sinkjær. Mange tak til Bjarne, fordi han gad lege med!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *