Savage Worlds Plot Point kampagner

Johs lokkede mig til at skrive lidt om Savage Worlds Plot Point kampagnerne ovre på RPGForum – det blev til en lang smøre, som jeg lige vil kopiere ind her på min egen side…

————-

Ja, der er en del Savage Worlds Plot Point kampagner derude – og de er alle mere eller mindre bygget op omkring samme skabelon. Der er en Sand-Box setting, hvor spilpersoner mere eller mindre kan tøffe rundt og gøre hvad det passer dem. Undervejs – som de besøger forskellige steder eller løser forskellige opgaver – så løber de ind i et Plot Point, der tilsammen udgør en samlet fortælling. De forskellige Plot Points kan vel sagtens spilles som en traditionel kampagne, men gør sig generelt bedst, hvis de spredes ud over andre scenarier, som kun i mindre grad understøtter selve hovedfortællingen.

Det er meget en smagssag, om den slags kampagner er et hit eller ej. Personligt har jeg det ret godt med dem, og det mindre ret meget om hvordan jeg i forvejen er spilleder.

Fordelen ved modellen er, at der generelt er meget frihed – betydeligt mere end så mange andre købe-kampagner. Ulempen er, at det  (måske) kræver mere arbejde af spillederen at binde det hele sammen.

Og det er kun et måske – for kampagne formen kan sagtens fungere med en spilleder, der klipper lidt i flowet og overtager fortællingen lidt i ny og næ… ”siden sidst, hvor I kæmpede mod kultisterne ude i sumpen, har I været en tur i Fort Blackhole, hvor I kom i kontakt med en fordrukken storvildtsjæger – så nu er I på vej ud i Junglen for at se om I kan finde den legendariske Tyranosaurus Rex kirkegården”.

Generelt er scenarierne i Savage Worlds bøgerne med Plot Point kampagne ret korte – nærmest noget der mindre om tre encounters og så en slåskamp til sidst. Der er ikke meget kød på. Men de fleste kan derfor spilles på en aften eller to – og jeg synes personligt at det er meget rart, at få leveret et plot, nogle personer og en løs skitse til handling. Så digter og væver jeg bare mere på efter behov.

Det var den meget overfladiske forklaring på hvordan Plot Point kampagnerne er. Jeg har en del SW bøger, og har læst en del af kampagnerne:

50 Fathoms – En slags pirat-fantasy. Ville egne sig fint for spillere, der er fans af Pirates of the Caribean. Den første Plot Point kampagne – og efter manges mening også den bedste. Her fungere den oprindelig idé ret fint – spilpersonerne sejler rundt mellem forskellige øer, og undervejs snubler de over scenarier – og nogle af dem er med til at forklare plottet, og giver heltene mulighed for at redde verdenen. Det er nok den kampagne, som jeg helst ville være spiller I.

Tour of Darkness – Vietnam krig med monstre. Et lidt andet forsøg på at lave en Plot Point kampagne. Da spillerne er soldater, har de ikke så stor frihed i at vælge missionerne, og der er så lidt mere rail-roading over den samlede kampagne form. Men så er det herligt, at der er en sjov Random Mission Generator til at fylde hullerne ud.

Rippers – 1890’er horror. Spilpersoner jagter Jack the Ripper, mens de slås mod en kabale bestående af Dracula, Hyde og andre klassiske skurke. Som kampagne er det ret fint bygget op, og der er en meget god stemning i hele rammefortællingen. Ikke mindst fordi at det fungere ret fint, at spilpersonerne på deres eget plan gennemlever hele Jack the Rippers fortællingen, og må overveje om de med deres handlinger er ved at blive Jacks håndlangere eller hans banemænd. Det er klart en kampagne som jeg meget gerne vil være spilleder i.

Necessary Evil – superskurke bliver nødt til at være helte, da heltene er døde og jorden invaderet af rumvæsner. Et ret sjovt præmis. Men jeg har prøvet at spille kampagnen, og fik det ikke til at fungere. Men det er nok mere fordi, at jeg er ret dårlig til at få superhelte-spil til at fungere. Scenarierne er som taget ud fra årtiers Marvel og DC hæfter – nogle er direktede fjollede, andre meget alvorlige. Den samlede kampagne fungere faktisk ok, men har ikke den grad af frihed som andre har. Men er du til superhelte, vil jeg klar anbefale den. Slutningen er passende episk.

Sundered Skies – Fantasy (Steampunk) i rummet med flyvende sejlskibe. Og Drager. Det med dragerne er vigtigt. Heltene rejser rundt og finder skatte, i mens de langsomt finder ud af hvad der har ødelagt verdenen. Og de ender med at få muligheden for at være en del af et guddommeligt episk klimaks. Kampagnen er tæt på den originale model fra 50F, men har skruet meget mere op for det episke. Det er faktisk lidt for meget til min smag, men jeg synes at kampagnen fungere ret godt.

Solomon Kane – Heksejæger i 1600tallet. Rejs verden rundt, nedkæmp ondskab, og få til sidst chancen for at slås mod Ondskaben selv. Kampagnen er meget fri – faktisk så fri at den er decideret rodet. Det er en setting, jeg er helt vild med. Men Plot Point kampagnen fungerer ikke særlig godt, til trods for at flere af de små scenarier er ret gode. Til gengæld er der kommet et par bøger til Salomon Kane, som rummer nogle ret fede –og meget mere gennemarbejdede – scenarier. Dem vil jeg meget hellere spille end kampagnen.

The Flood – Western tjubang med zombier. En meget stor og omfattende kampagne. Jeg er ret glad for den, men kan godt se, at den er målrettet Deadlands Fans. Der er mange mere eller mindre ligegyldige meta-plot tråde som er vævet ind i fortællingen, og for en Fan-Boy som mig er det lækkert. For andre er det nok ikke lige så fedt. Kampagnen er dog ret fint skruet sammen.

Space 1889 : Red Sands – koloni-eventyr i rummet. Jeg har ikke læst kampagnen helt færdigt, men den begynder lovende. Virker som om at den ligger et sted mellem at være styret og fri. De mange små scenarier til at fylde hullerne ud er dog generelt ret gode. Men jeg er også en Fanboy af de gamle Space 1889 bøger, så jeg er nem at gøre glad. Den endelige dom over kampagnen vil jeg lige afvente med inditl jeg har læst hvordan den slutter (en god begyndelse og en fed slutning betyder ret meget mere end fyldet undervejs).

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *