Würtbad – en kampagnen med røven i vandskorpen?

Jeg har lidt rollespilstømmermænd i dag. Så lige nu passer det mig meget fint, at Astrid er faldet i søvn på stuegulvet efter at hun har spist morgenmad. Så kan jeg jo ikke komme i gang med at rydde op og få støvsuget. I stedet kan jeg siddet ved computeren og skrive ;)

Vi spillede vores tirsdagskampagne i går (altså den med Warhammer/Savage Worlds). Anton var der ikke pga af arbejde, men ellers var alle der. Jeg havde glædet mig til at spille hele dagen. Var godt nok lidt træt da jeg kom hjem fra arbejde, men da Astrid var kommet i seng og jeg havde fået lavet det sidste af dagens arbejde på computeren var jeg klar til at spille. Og nogle timer senere, da vi var færdige med aftenens spil, og Lars, Peter og Niels var taget hjem, så var jeg lige ved at være klar til at dræbe kampagnen.

Hvad skete der lige der?

Inden vi spillede, luftede jeg lidt, at kampagnen godt nok ikke lige havde drejet sig, som jeg havde tænkt den. Men det gjorde ikke mig så meget – for jeg improvisere ofte mere end jeg scripter. Jeg spurgte spillerne hvad de de syntes, og i det store hele var der ikke så meget fra dem – andet end at de til tider var lidt i tvivl om, hvor meget de selv skulle sætte gang i versus hvor meget der ville ske. Egentligt lidt sært for jeg troede, at de var ret meget klar over, at spilverdenen ikke står stille, så hvis de ikke gør noget, så sker der alligevel noget. Men hvis de gør noget, så har det indflydelse på hvordan spilverdenen bevæger sig fremad. Jeg er – med andre ord – meget modtagelig for at de sætter sig deres egne mål. Men har også en masse andre ting som der sker, som de så kan blande sig – eller lade vær’.

Nå, men vi kom i gang med at spille. Og jeg glædede mig til at præsentere spillerne for en masse ting… hvis der var sket lidt for lidt de sidste par gange, så bare vendt. Det ville være den vildeste nat i spilpersonernes liv. Stormvejr. Mystiske flyvende væsner der angreb byen. Regn af blod. Altsammen i skyggen af at Kurfyrsten lige var blevet myrdet og en troldmand i byen rullede sine kræfter ud. Det var helt vildt.

Og spillerne var et helt andet sted. Ok, Niels prøvede at gøre noget – men valgte en sædvanligvis lidt skæv indgang til det. Han var i hvert fald ude i det slemme vejr. De andre endte med at diskutere om hvem der skulle tørre op gulvet, da Niels kom tilbage og dryppede af blod (fra regnvejret). Spillerne var et sted, hvor det gav mening for dem, at diskutere om hvem der skulle rydde op – mens jeg var et sted, hvor det gav mening at bekymre sig om hvad der skete i byen.¨

Vi var ikke helt på bølgelængde der. Hvilket stadigvæk irriterer mig.

Samtidig er der nogle andre sten i skoen, som generer mig.

Peter har (igen?) lavet en rolle, der er usympatisk og provokerende. Og det er ikke noget problem. Peter er også en god rollespil, hvilket isoleret ikke er noget problem. Men problemet opstår, når han er så meget i rollen, at han stort set ikke er til at holde ud at være sammen med. Han får sagt og gjort ting, der irriterer de andre spillere og mig. Ikke de andres spilpersoner, men spillere. Og det forstyrere i hvert fald mig lidt.

Niels har lavet ged i den, og fået skabt en spilperson, som han måske ikke kan li’. Jeg tror lidt, uden at have fået snakket med ham om det, at han i går var tæt på at smide sin spilperson ud, fordi han føler, at han bliver holdt op på et valg han engang traf, men nu ikke bryder sig om – og mere oplever det som om han har begået en lille fejl, som i spillet har nogle store og ufordudsete konsekvenser. I min optik er det jo lige netop der at rollespil er sjovt – men det er også tydeligt, at det ikke lige nødvendigvis er dét som Niels syntes er sjovt.

Selv er jeg ved at være godt træt af Savage Worlds reglerne – forstået på den måde, at de ikke matcher den kampagne vi spiller. Jeg har ikke de to-tre action scener på en aften, som ellers er det, som SW reglerne er bedst til at håndtere. Vi har meget få kampscener, og i dem der så er, er spillerne 1) helt vildt seje (fordi sådan er spilpersoner i SW når de møder almindelige modstandere), og 2) spilpersonerne er ret udødelige (hvilket gør det utroligt svært at skabe en gritty stemning i kamp). Lige nu tænker jeg, at det ville være mere passende at spille med Call of Cthulhu / Basic Roleplay reglerne.

På et mere overordnet plan har jeg nogle spillere, der har lavet nogle fine spilpersoner – med nogle uforløste problemer. Peter har en eks-kone og en “datter” som fylder meget i hans rolles liv, men ikke rigtigt er tilstede i kampagnen. Det burde de måske være – men jeg har ikke lige kunne få det med. Og er bange for, at det ville fylde for meget. På den anden side, så har Peter nok et ønske om at det fylder mere – og måske også en berettiget forventning på at de gør det. Den samme problemstilling er der fx også med Niels’ ‘Wanted’ + ‘Code of Honor’ baggrund, Antons ‘Mistaken Identity’, etc.

Lidt det samme er der med Niels og Anton, der også har nogle “løse ender” affødt af deres Hindrances, som ikke fylder så meget, som de måske kunne. Men igen vil jeg helst ikke lade det fylde for meget. Også derfor er jeg ret træt af SW reglerne, der har skabt lige netop det problem. En HIndrance som ikke bliver brugt, er jo gratis – og dermed ødelæggende for spillet. En Hindrance som fylder for meget, er også ødelæggende. Og lige nu fylder Peters ‘Mean’, Niels’ ‘Code of Honor’ ‘ ‘Wanted’ og Antons ‘Mistaken Identity’ for meget. Tidligere var det Lars’ ‘Greedy’.

Men som sagt, jeg har rollespilstømmermænd lige nu. Jeg gør nok alting til et større problem, end der egentlig er grund til?

På den anden side, er der et problem, som ikke direkte har med rollespillets at gøre. Men det handler meget om, at jeg – og de andre spillere – ikke helt er i sync. Nu hvor jeg først har fri kl 18 om mandagen, så ender det med, at jeg kommer hjem til et hus fyldt med gæster – der typisk allerede er i gang med at spise aftensmad. De andre har været sammen i en times tid – eller mere. Og har fået talt sammen – og ikke mindst fået talt af. Jeg når ikke rigtigt at slå fødderne op, og hygge mig med de andre – for inden jeg helt er færdig med at spise, skal Astrid i bad. Og det vil jeg gerne være med til (så jeg kan være lidt sammen med hende). Imens er der opvasken, som det irriterer mig, at jeg altid “stikker af” fra, fordi Astrid skal i bad. Og så skal hun puttes – og når jeg ikke putter hende mandag og onsdag (på grund af arbejdet på Ungdomsskolen), så vil jeg gerne læse godnathistorie for hende. Imens sidder de andre og snakker helt af. Når jeg endelig kommer ned i stuen, er de andre lige på nippet til at syntes, at der allerede er gået for lang tid, inde vi er kommet i gang med at spille. Fair nok, de har jo været sammen et par timer og groft sagt bare ventet på mig. Så når de er klar til at gå i gang, så er jeg ikke helt med – for jeg vil jo også være med til at snakke og hygge. Men det dur jo ikke, for så får vi slet ikke spillet.

Rollespillet har i mange, mange år primært været min undskyldning for at kunne invitere gæster, som jeg gerne ville være sammen med. Det er en god undskyldning, for alle kommer jo hver gang – og vi ha kunne bruge tid p både at hygge og spille. Nu oplever jeg, at jeg ikke når at være med til hyggen før spillet – nogle timer som er ret vigtige for den sociale del af hele arrangementet. Dét generer mig. Vildt meget.

Og det er måske også derfor, at jeg nu – i højere grad end tidligere – tuner ind på de ting ved selve rollespillet, som ikke fungerer. For jeg har ikke det sociale samværd til at fylde ud, og være det primære højdepunkt for aftenen. Spillet bliver det primære – og så fokuserer jeg naturligvis mere på om spillet er godt eller skidt. Tidligere måtte spillet sådan set godt være skidt, for jeg var med, fordi jeg mest af alt var tilstede på grund af det sociale.

Det må være rollespilstømmermænd nok for denne gang. Nu nåede jeg, helt uden at vide, at det var dér skoen trykkede, frem til en pointe. Det er stof til eftertanke. Men det bliver så en anden dag, for nu er Astrid vågnet, hun skal i børnhave, jeg skal støvsuge, og så også passe mit arbejde.

3 Responses to Würtbad – en kampagnen med røven i vandskorpen?

  1. Johs says:

    Wow. Det er en hård omgang.

    Jeg genkender selvfølgelig følelsen af ikke at være in tune med de andre. Det var vel lidt det jeg oplevende på VC.

    Først og fremmest. Har jeg forstået det rigtigt at du ligger hus til og er spilleder? Så er det sgu også ok at du ikke skal vaske op.

    Dernæst arbejder du til kl. 18 om mandagen? I har sikkert snakket om det, men måske skulle I vælge en anden dag?

    Jeg forstår godt du gerne vil være med til at bade Astrid, men det giver vel kun en god oplevelse såfremt der er tid til det og såfremt dine tanker ikke er nede ved opvasken eller allerede i gang med spillet. Spiller Lousie med, så I alligevel ikke kan komme i gang før Astrid er puttet? Ellers ville det måske være en god investering at snakke med gutterne fremfor at bade. Dit valg står mellem bad eller social samvær. Det er et svært, men vigtigt valg at træffe og hvad der er endnu vigtigere og sværere er at du skal stå ved dit valg!

    Et forslag kunne være at I vælger kun at spille hver anden uge (ligesom os andre børnefamilier :)). Så har du familiehygge hver anden uge og rollespil hver anden. Måske kunne du holde åben brætspilsdag hver anden uge, som starter lidt senere og har mere fokus på hygge fremfor et helaftensshow.

    Noget Maj har lidt svært ved at forstå er at rollespil tager så lang tid. Når jeg spiller hver anden onsdag spiller vi fra kl. 18.30 til kl. 22.30-23ish. Hun kunne aldrig finde på at mødes i så lang tid med hendes venner på en hverdagsaften.

    Angående system, så synes jeg selvfølgelig I skal spille med Warhammer-systemet nu hvor I spiller Warhammer. Det er dødeligt og du kan uddele insanity point ligesom i Call. Det er sikkert karriere-systemet du har det stramt med – os snakker om hvordan du bedre kan transcendere dit moderne liberale verdensopfattelse, som du i stedet kan bruge karriere-systemet aktivt i den fiktion du ønsker at opstille. Det har jeg ret mange erfaringer med. :D

    Jeg ved ikke om det har nogen hjælp, men om ikke andet så hører jeg dig og du har min sympati.

  2. Thomas says:

    Hej Johs

    Tak for sympatien.

    Og ja, Louise og jeg ligger hus til når vil spiller. Og for øjeblikket er jeg spilleder.
    Men det med opvasken er aldrig et problem. Det klarer Niels, Peter og Lars altid.

    Det var en diskussion in-character og in-game. Mens at byen var præget af tumult (kurfyrsten er blevet myrdet, og der er rygter om dæmoner) og der er det værste tordenvejr ever, byen bliver angrebet af kæmpe-flagermus-agtige monstre og en spilperson kommer hjem indsmurt i blod. Og så sker der til min overraskelse det, at Peter og Lars har gang i en diskussion om hvem der skal gøre rent på gulvet – og overhvoedet ikke forholder sig til det der ellers sker. Det overraskede mig meget.

    Det er ikke lige til at vælge en anden dag – jeg arbejder på ungdomsskolen to dage om ugen til kl 21:30 og torsdag har Louise fri. Tirsdag er eneste alternativ.

    I øvrigt spiller vi kun hver anden uge. Men de andre uger spiller jeg så med i en anden kampagne med de “gamle drenge”.

    Ja, Louise spiller med hver anden uge (altså Warhammer kampagnen). Så vi kommer ikke igang før efter Astrids sengetid. Det er fint nok – sådan har det “altid” været (i hvert fald i al den tid vi har haft Astrid). Forskellen er bare, at før end jeg fik et arbejde, hvor jeg først har fri kl 18, så var jeg jo hjemme i takt med at folk kom – og fik derfor “snakket af” sammen med alle de andre.

    Mht til system så har jeg det ret svært med de gamle Warhammer regler, men købte 3rd ed for et stykke tid siden (er det ikke 3rd som er en opdateret af klassisk Warhammer – det er i hvert fald ikke det helt nymodens halløj fra Fantasy Flight Games).

  3. Johs says:

    Hmm… Jeg kan godt se det er problematisk for dig at få tid. Arbejde går ofte alt for meget udover ens nørdetilværelse :D

    Du er meget social og arbejder måske også lidt for meget? To gange aftensarbejde er sgu ret meget.

    Angående Warhammer versioner: Der er tre versioner af Warhammer. 1st og 2ed er ret ens, hvor 2ed er bedre håndværk. Der gik utrolig lang tid imellem dem. 3ed ser… interessant… ud, men jeg tror ikke det er noget for sådan nogle som os.

    2ed er faktisk alt i alt et ok system. Det var det jeg spillede en 3-4 årig kampagne i.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *