Pirater for sjov

a02b Jeg spiller som sagt pirat-rollespil på ungdomsskolen. Og vi er efterhånden kommet fint i gang.

Egentlig havde jeg en masse planer, men de er – som altid – kuldsejlet en smule. Jeg troede, jeg havde en plan til en lille hurtig kampagne. Men de små eventyr som jeg downloade fra PEG hjemmesiden, er indtil videre vokset sig store – og vi er slet ikke færdige med dem.

Samtidig sker der det – som der efterhånden altid sker når jeg spiller med ungerne – at tinge tager tid. Også de ting, som jeg ikke troede ville tage så lang tid.

Det sjoveste er dog, at med seks spillere, er der kun tre af dem der har nogen som helst skill i Boating. Det gør mange ting ufrivilligt morsomme. Så vores spil er lidt en komedie til tider.

Men det gør ikke noget. Vi har det sjovt.

ACTUAL PLAY
Sidste gang tog vi hul på scenariet Dead Men Tell no Tales, hvor spilpersonernes skib blev ramt af en forbandelse (skibet er ved at rådne/ruste og deres forsyninger er fordærvede) og skibets kaptajn var hårdt såret og i øvrigt også muligvis besat af et spøgelse – og i hvert fald er alvorligt syg og hoster blod op.

Her til aften begyndte vi spillet med pirat-skibet (en lille slup) var på vej mod land. Da det kun var kampagnen som har noget i Navigation, anede de ikke rigtig hvad det var. Det vidste sig at være vulkanøen Saba, der rummer en lille hollandsk koloni.

På vej ind mod havnen, ser de et stort handelsskib stævne til havs. Piraterne overvejer at angribe den, men lader være. Det er et stort skib med tre master, og betydeligt flere kanoner end deres egen slup (der kun har fire kanoner).

I havnen ligger der to andre små skibe fra det Hollandske Vestindiske Kompagni, men piraterne tænker det vigtigste må være at få fat på en læge til kaptajnen. Så alle mand hopper i den store robåd og sejler hen til den lille mole.

Her står et par soldater, som spørger til deres ærinde. Ingen af spilpersonerne kan hollandsk, så samtalen foregår på vagternes gebrokne engelsk (det giver -2 på alle Persuasion test, hvos man skal overtale folk på et sprog, som ikke er deres modersmål = det kan betale sig at kunne sprog, selvom det er muligt at kommunikere på anden vis).

Vagterne spørger selvsagt til hvad spilpersonernes ærinde er, og de fortæller ganske ærligt, at de har en syg mand, som skal til lægen. Et dårligt Persuasion slag, og det faktum at vagterne er Neutral (og derfor lidt skeptiske mod at ville hjælpe uden lidt bestikkelse) medføre at vagterne syntes det er en dårlig ide, med en syg mand i deres by. Han kan jo smitte, og det ser meget alvorligt ud. Så de mener at spilpersoner må tage tilbage til deres skib og være i karantæne.

Kaptajnen vælger at uvisse årsager at overspille sin sygdom, så vagterne bare bliver endnu mere stålsatte for at han ikke skal i nærheden af dem.

Så piraterne ror tilbage til deres skib. Holder et kort møde, og bliver enige om at det er en dårlig ide at være ombord på det forbandende skib. Så alle tilbage i robåden, hvorefter de sejler hen til den nærmeste hollandske slup Breedam.

De får talt sig ombord, ved at påstå de gerne vil købe lidt forsyninger. Og så prøver de at stjæle skibet. Tre kampvante pirater fejler totalt i at overmande de to søfolk som er ombord på skibet, men heldigvis har gruppen Pernille med, som egenhændigt får sparket søfolkene i vandet.

Og så bryder helvedet løs. Mads trækker ankeret op, men bliver ramt af et pokkers heldigt musket-skud fra en af vagterne på molen. Ingen af dem formår at få sat sejl på en måde, så de kan få vind i sejlene og komme væk.

En robåd med soldater og sure søfolk nærmer sig. Jonas smider en af sine dyrebare granater efter dem, men den lander i havet. Plop. Soldaterne ændre kurs og går ombord den anden hollandske slup Wezel.

De stjålne skib Bredam ligger stille i vandet, mens Mikkel gennemsøger det, og finder en angst skibsdreng, som bliver smidt i havet, da han kun snakker hollandsk. Alexander – der er gruppens kaptajn – ligger bevidstløs på dækket. Og så begynder Wezel at affyrer kanonerne. De snu hollændere bruger kardæsker, for at rydde dækket og ikke skade Bredam unødvendigt.

En storm af splinter og jernkugler tvinger spilpersonerne til at gøre noget, mens et par stykker af dem får knubs, bliver en af dem alvorligt såret. Lidt førstehjælp og panisk aktivitet ved roret, mens endnu en salve rammer ind i skroget på deres skib, betyder at de endelig får vind i sejlene og stævner mod havs.

Wezel sætter efter dem, og da det skib faktisk har en kompetent rorgænger, ser det sort ud med at flygte. Så spilpersonerne lader deres egne kanoner, og vender skuden. De to skibe udveksler skud, men da det kun er en af spilpersonerne der overhovedet har Gunnery skill, er det en ulige kamp. Selvom hollænderne prøver at bruge kædeskud mod Bredams rigning og master, får de alligevel sat en træffer ind under vandlinjen (et pokkers uheldigt/heldigt slag på en critical table), og så er Bredam ved at synke. Hollænderne sejler tæt på, affyrer en salve med kardækser, og tror de har besejret piraterne.

Men nærkamp er det eneste som de her spilpersoner er virkelig gode til, så det ender i et blodbad – i øvrigt hjulpet i gang med at Jonas faktisk får kaster en granat midt ned i flokken af fjender i kampens første runde, hvor Mads hugger to mand ned, Mikkel med sine pistoler skyder to andre, og Christian over to runder først stikke en mand ned, og derefter hopper op og gennemhuller styrmanden ved roret. Pernille svinger sig rundt i rebene og sparker yderligere to mand overbord.

Og vupti, så har piraterne kapret et nyt skib. Så nu sejler de væk fra Saba ombord på Wezel. Og det er meget tilfredse med deres indsats. De slap af med et forbandet skib, så slap de af med et skib som havde en tom last (endnu et uheldigt slag med terningerne), og nu har de et fint hollandsk skib, som vidste sig at have Loot ombord.

Vi rullede på et par tabeller, og det vidste sig at Wezel på den ene side havde ekstra store kahytter og god plads til passager, på den anden side havde et lille lastrum (sjovt som skibets Edge og Hindrance komplementerede hinanden så fint). Det måtte betyde, at skibet slet ikke var en handelsskib som sådan, men mest af alt blev brugt til at fragte højtstående folk fra det hollandske handelskompagni. Så en del af værdierne er derfor god vin, porcelæn og andre gode sager, sammen med et par tønder sukker fra plantagerne på Saba. De var også heldige, at Loot tabellen kastede et Relic af sig; et ægte hollandsk kaperbrev.

Spillerne var lykkelige. Og selvom det hele aftenen havde været et fælles problem, at der stort set ikke var dygtige søfolk ombord på deres skib, tror jeg ikke, der var en eneste af dem, så brugte XP på deres Boating Skill.

Næste gang har de planer om at sejle til Puerto Rico, hvor den spanske guvernør gerne hjælper pirater af med deres last for et ganske lille administrativt gebyr.

2 Responses to Pirater for sjov

  1. Johs says:

    Det lyder som en sjov spilgang. Fedt at de blev presset, men alligevel vandt.

    Mine spillere der er 33+ år kunne finde på at løse problemet på helt samme måde.

  2. Thomas says:

    Hej Johs.
    Ja det var sjovt.
    Hvad der egentlig frustere mig mest er, at jeg tit oplever, at jeg er meget bedre spilleder, når jeg spiller med børne på arbejdet. Vs når jeg spiller med mine gamle rollespils-venner.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *