7 rollespils-kampagner

Syv kampagner jeg gerne vil spille som spilleder, hvis jeg skulle sætte noget nyt spil i gang efter sommerferien.

Listen er inspireret af Johs, der lavede sin liste: http://sortforsyning.dk/2015/6-kampagneideer/

I: Økser og runer

Engang for en snes år siden eller så, fik jeg en ide til en fantasy kampagne som jeg spillede i TRC. Alle spilpersonerne var dværge og i samme familie. Det var første gang, jeg prøvede kræfter med familie-dynastiet som kampagneform. Og siden da jeg har været inspireret af formen, og prøvet at følge op på det. Det er indtil videre ikke lykkedes at komme tæt på noget der helt er lykkedes – selvom jeg har prøvet et kampagner inspireret af A Game of Thrones.

Men jeg ville meget gerne prøve igen. Og der er altså noget sejt ved en familie af dværge. Ikke mindst fordi dværgene altid har fascineret mig. En af mine første D&D bøger var Rockhome Gazeteer. Mine ynglings helte i Ringenes Herrer og Dragonlance var Gimli og Flint. De første år jeg spillede rollespil, var min spilperson altid en dværg. Det holder max, at æde grube-ost, drikke snaps og kværne øl fra morgen til aften, som gør dværgene sjove. Deres skurke-rolle i nordisk mytologi gør dem bare endnu sejere.

Kampagnen ville følge opskriften fra Rockhome kampagnen. Spillerne begynder som deres families fodsoldater, og i takt med at de læser flere opgaver, får de mere og mere ansvar. Først for en mine, måske en lille by, siden for en befæstet by. Og når vi nærmer os afslutningen, er de tæt på kronen og magten – og ender måske selv på tronen eller som de magtfulde rådgivere.

Undervejs er der både ydre fjender som jætter og trolde, handel med mennesker og måske også over-mennesker som Aser og Vaner (ellefolk?). Men ikke mindst strid og kævl mellem dværge-klanerne.

Regler? Det kunne egentlig godt være Shadows of Esteren eller en variant af Basic Roleplay. Helst noget hvor der kan dryppe XP af hele tiden, men ikke noget, hvor alle bliver til superhelte alt for hurtigt.

II: På randen af rummet

Den første kærlighed slukkes aldrig helt. Og Star Wars er for vildt. Uanset hvor mange fjollede ting, der siden er sket, så er Star Wars stadigvæk højt på ønskelisten.

Mikset mellem rebeller og smuglere er fascinerende. En gruppe halv-kriminelle rum-rejsende i Outer Rim, der på mange måder kunne være med i Firefly TV-serien. Men som ikke kun løber om hjørner med Hutt-klanerne, men også gerne stikker en kæp i hjulet på Imperiet.

De har deres egen lille base et sted, mere eller mindre formel kontakt til resten af oprørshæren – og ellers flyver de rundt i deres eget rumskib og læser missioner og blander sig i alt muligt.
Regler? Savage Worlds. Jeg kan ikke rigtigt se andre alternativer.

III: Once upon a time in the Underhive

Deadlands rollespil er fedt. Men jeg kunne måske godt tænke mig at prøve noget nyt. Så et mix mellem Necromunda figurspillet – der foregår i underverdenen under en af de store byer i Warhammer 40K universtet – mikset med western stemning. I stedet for Hucksters og Blessed spell-casters er der pyskers, og indianerne er jo ret nemme at gøre til Ratskins.

Jeg har alle de nye Deadlands mega-kampagner; og der er fine ideer i både The Flood, Last Sons og Stone and a Hard Place som jeg gerne ville flytte over i en ny kampagne.

Rammefortællingen kunne egentlig godt hentes fra Young Guns, hvor en gruppe skydeglade Regulators sætter sig for at rydde op.

Regler? Savage Wolrds/Deadlands er det oplagte sted at begynde. Men det kunne sådan set også godt være W40K RPG light. Eller måske GURPS.

IV: Carolina Moonshine

En mini-kampagne der i årevis har ligget og luret i baghovedet. Noir rollespil i North Carolina.
Noir fordi det er en fed stemning, med opklarings-arbejde, femme fatals og hårdtslående helte. North Carolina fordi det på mange måder er ”min” stat, og jeg fortsat føler mig hjemme når vi holder ferie på de breddegrader og jeg genser steder som jeg første gang besøgte da jeg boede i North Carolina. Der er tale om en fantastisk scene. Lumre og solskolde tobaks marker, utallige sumpe, grønne bjerge, samt forskellige bymiljøer.

Rammefortællingen skal være en gruppe ”trouble-shooters” der er sendt ud af guvernøren, for at stoppe en seriemorder. Det hele er selvfølgelig meget mere kompliceret, da morderen er guvernørens søn – så opgaven er at fange ham, og få ham indlagt igen på det sindssygehospital han er undsluppet fra.

Det er ikke sjovt, hvis det ikke er kompliceret – og denne her gang vil det komplicere sagen, at spilpersonerne skal sørge for at pressen ikke får nys om sagens rette sammenhæng. Og de skal også forholde sig til at være i kapløb med et par insisterende FBI agenter, der også prøver at opklare sagen.

Regler? Basic Rolplay/Call of Cthulhu er et nemt valg. Men der er også Noir rollespillet, som jeg har en bog stående til. Det var vist ikke så ringe endda. Igen er GURPS et muligt alternativ. Men også Fusion kommer med i overvejelserne.

V: Hexenhammer

Warhammer Fantasy rollespil har jeg aldrig spillet nok af. Faktisk næsten ikke. Men den nyeste Enemy Within kampagne er ret fin – og der er også andre gode scenarier til den nyeste udgave af Warhammer. Jeg har også andre ting, der kunne mikses med. Tonen vil dog helt klart være tættere på 1st ed – der jo groft sagt er Call of Cthulhu i fantasy-klæder. Og ikke det det underlige tegneserie-univers som GW har fået skabt det om til. Uanset hvad så er Warhammer jo en herlig setting, med plads til galgenhumor og gys i lige dele.

Spilpersonerne skal følge den klassiske model fra WRFP, så karrierer der begynder i rendestenen som rottefængere og lommetyve, og med tiden måske bliver til noget som kan blive tolereret på de bonede gulve.

Det vil være strengt forbudt med spilpersoner der er elvere. Allerhelst kun mennesker. Til nøds en enkelt dværg eller halvling – eller måske en Ogre. Men jeg bliver så træt, ved tanken om et cirkus af sære væsner der tuller rundt i Warhammer verdenen.

Regler? WRFP er nok det nemmeste valg.

VI: Circus Fantastica

Vild og fantastisk fantasy. Jeg tænker på tegneserier som Den Sorte Månes Krønike og Dværgenes Konge. Et ensemble af hovedpersoner, som kan være af alle mulige slags væsner. Det må gerne være ”over the top”. Det er en verden, som minder om Titan fra Sværd og Trolddomsbøgerne. Der er onde nisser og ottearmede edderkop-aber.

Hovedpersonerne er ikke helte, men en gruppe omrejsende gøglere, tyve og eventyre der rejser rundt i en verden, hvor alle fantasy klichéerne har hjemme. De optræder i forskellige byer, og undervejs oplever de hele tiden nye eventyr, stjæler nye skatte og kæmper mod sære monstre.

Der er ikke den store episke fortælling bag. Tror jeg. Men jeg ved det ikke helt. Det vigtigste er, at der er mulighed for at ride på vingede væsner, på flugt fra ildspydende drager, flyvende rundt mellem byens minarater. Men heller ikke mere travlt, end at det kan blive sjovt at besøge badstuer, lægge skumle planer og drikke sig fuld i elvervin.

Regler? Savage Worlds (Super Heroes) eller måske D&D 5th eller Drager og Dæmoner.

VIII: Murkwater

Tåge gader, okkult trolddom og sære mysterier. Gaslight og Steam Punk. En storby, der nærmest er levende. En slags low-fantasy London. Inspireret af Runepunk rollespillet. Og det herlige Gurps Goblins.

Det er en by kampagne, der er plads til efterforskning og intriger. Spilpersonerne er en slags privat-detektiver eller kriminal-betjente, der bliver hyret til forskellige sager. Langsomt viser der sig et mønster, som binder sagerne sammen. Et plot der trækker tråde til den kongelige familie, støvede bøger og fugtige kældre.

Det hele er voldsomt inspireret af tv-serier som Coppers, Ripper Street og Sherlock.

Reglerne? De samme tanker som Carolina Moonshine …

4 Responses to 7 rollespils-kampagner

  1. Pingback: Kampagner jeg gerne vil være spiller i - Sort Forsyning

  2. johs says:

    Ov, det var svært at vælge i blandt disse forslag. Jeg har lyst til at spille det hele (måske med undtagelse af 2’eren – men det er pga. Star Wars og ikke pga. dit oplæg).

  3. Thomas says:

    Hvad er der galt med Star Wars?
    Jeg synes den oprindelige trilogi er god, og er også ret glad for det jeg har set af den nye Rebels tv-serie.
    Clone Wars tv-serien er heller ikke uden siden momenter, men har også afsnit der er ret ringe (typisk dem med Anakin, den spade)

  4. johs says:

    Jeg kunne faktisk også godt lide den oprindelige trilogi og i virkeligheden er det måske den meget voldsomme fandom der er knyttet til Star Wars.
    Også har jeg det svært med science fiction helt generelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *