Conquest of Zabor – andet spil

conquest-of-zaborI går var jeg på Bastard Café for første gang. Det var ikke overvældende godt, men heller ikke specielt skidt.

Jeg fik mulighed for at spille Conquest of Zabor igen, og der var justeret lidt på reglerne siden Viking Con (til det bedre) – og Jens fortalte om nogle ting, de ville ændre til næste udgave. Det lød også ret godt.

Der er mange spændende og gode ting ved spillet. Det er sjovt at lave sit rige, det er fint at Zabor øen kommer mere i fokus, og det er sjovt med den dynamiske tur-opbygning hvor de forskellige Actions ikke kommer i samme rækkefølge hele tiden.

Men der er også en række punkter, hvor jeg, hvis jeg var spildesigner, ville tænke mig om:

  • Ventetid: To gange sad jeg 30+ minutter uden at interagere med spillet. Det er lang tid, og ret kedeligt. Det var begge gange i kamp-runderne, der i den grad kan speedes op.
    • Det kunne også være en mulighed, at spillerne ikke efter tur skulle udføre alle deres angreb. Måske alle efter tur lavede deres første angreb, så det andet, så det tredje. Så havde alle chancen for at være lidt aktive undervejs?
  • Flere info-ikoner: Det kunne være smart, hvis alle kampenheder på deres brik havde trykt en lille stjerne/sværd/.. som viste noget om deres kampværdi (fx tre stjerne = tre terninger i kamp, eller måske en terning med 5 øjne, som viser at det skal enheden så for at vinde). Vi brugte i hvert fald uforholdsmæssigt meget tid på at finde ud af den slags (det ville være ret smart på monstre).
  • Endnu flere info-ikoner: Action kort er en god ide, men det er utrolig svært at få overblik over dem. Et stort Icon på hvert af dem, ville hjælpe meget; fx en Stol på Council kortet. Samme ikoner kunne så genbruges på Dynasty, Rituals etc så det var tydeligt at se, hvilke Action fase de kunne spilles i.
  • Council Action; Vi talte om at det var dårligt, at have den som Primary Action.
    • Hvad med, at man kun kan flytte et Council Seat, men at man selv er immun for andres Council Actions? Så kan du tage den Action du gerne vil have, uden at tænke på at den bliver taget fra dig lige bag efter.
  • Trade kort; Der var mange som kun gav 1 Imperial. Dem begyndte jeg at være ret ligeglad med – det er irriterende lidt småpenge. Der var også andre kort, som kunne indløses for 1 Imperial. De blev sådan lidt noget fyld på min hånd – eneste grund til at have dem, var at de var et ”gratis” discard, hvis jeg skulle smide et kort væk på grund af en Event eller noget i den stil.
    • Måske de alle sammen i stedet kunne give ”1 Trade Commodity”. Og når man så indløste dem, var der fidus I at samle dem sammen; 1 kort = 1 penge, 2 kort = 3 penge, 3 kort = 6 penge. Så var der noget ved at samle sammen, og hele tiden valget; skal jeg indløse nu, eller vente en runde, for at få mere for dem.
  • Trade Agreements: Det virker som et levn fra Twillight Imperium? I spillet betød de ret lidt – og det er efter to spil aldrig lykkedes mig at prøve at tage Trade Action (hverken som Primary eller Secondary). Det var nok egentlig en Action jeg ville droppe fra spillet.
  • Monstre: De er sjove. Men der var godt nok mange af dem. Nok for mange. Det var i tur 3 og 4 ret ligemeget med almindelig tropper, dem brugte vi kun til at holde land – det var monstrene der afgjorde de fleste slag. Og fordi alle monstrene var forskellige, blev det uoverskueligt – og så tog kamp længere tid, da alle hele tiden skulle spørge ”hvad kan den?”.
  • Empire kort: Jeg fik 5 ret kedelige kort at vælge imellem. Andre fik 2 ”sparke-mås-seje” kort. Det trækker tænder ud, når alle andre kører fra en de første to runder.
    • Måske en mulighed for at smide sine 5 kort væk, og få fem nye inden der bliver draftet? Det var også ret nitten, at alle de gode kort jeg fik handlede om skibe, og at jeg ikke lige havde adgang til havet.
    • Det virkede ikke sjovt, at der var kort, som kopierede andre kort (det var der også Dynasty kort som gjorde). Jeg syntes det bare øger kompleksiteten, og fjerner det element, at alle er unikke.
  • Income: Det vil hjælpe meget, at forklare optælling af indtægt på en anden måde. Jeg bliver lidt forvirret, når det bliver blandet sammen med navne på de forskellige by-størrelser. En nem huske-regel, som jeg først fangede i sidste tur; alle felter giver 1 Imperial. Hvis du har byer på et felt, så giver byen indtægt = antallet af brikker som byen består af (Town, 1 brik, 1 penge / Metropolis, 3 brikker, 3 penge).

thomas-bastard-cafe-nov-2015

Jeg ved ikke om billedet viser at jeg har travlt med at planlægge et træk, eller om jeg keder mig. Det er nok Fifty-Fifty. Min telefon ligger på bordet, så jeg kan udelukke at jeg ikke fordriver tiden med at være på Facebook.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *