L5R | Den Fulde Føniks

Trods lidt mandefald, fik vi spillet Legend of the Five Rings rollespil på ungdomsskolen i går.

Spilpersonerne:

  • Otomo-San: Jurist, tilhører en af de kejserlige familier.
  • Yogo-San (Skorpion-klanen): Shugenja, tidligere medlem af Føniks-klanen. Bærer på skumle hemmeligheder.
  • Shosuro-San (Skorpion-klanen): Snigmorder der også er en habil læge.
  • Mirumoto-San (Drage-klanen): En klassisk bushi der tager sin pligt og ærer meget alvorligt).

Efter et lang ophold i Landsbyen ved den Kolde Flod, drog spilpersonerne videre mod Den Rige Frø’s By. De nåede frem til den store De Tre Stens Flod, som er en af de vigtigste handelsveje i hele Rokugan.

Her lå Landsbyen ved Træstrubben, der viste sig, at være en ret stor by – over 1.000 indbyggere og mere end 300 bygninger. De fleste af husene var ret nye, og kun den inderste bykerne bestod af gamle huse – og vejen til byen, specielt gennem sumpområdet – var helt ny. Spillerne fik aldrig rigtigt fundet ud af, hvordan det dog kunne være – så det må vi tage fat på i næste uge. Trofaste læsere her, skal dog ikke snydes for forklaringen: Enhjørning-klanen bruger byen som opmarch-sted og forsynings-base i forhold til deres felttog mod Løve-klanen. Var spilpersonerne kommet hertil i foråret, havde byen været fyldt med heste og samuraier, der skulle over floden. Nu er det høj-sommer, og der er knap så travlt i byen – der dog stadig summer af liv og handel.

Spilpersonerne bliver glade for at se, at byen ikke kun er fyldt med ronin og bønder, men at der også er repræsentanter fra de store klaner. Der ligger en række store handelshuse, som har lagerbygninger, kajplads og kontorer i byen. Specielt de to skorpioner, bliver glade for at se, at Yogo Ichiba’s handels-kompagni har en afdeling i byen. Lederen er Yogo Adoka, der gerne hjælpe Shosuro-San med at anskaffe sig et pusterør med nogle pile.

Yogo Adoka bliver glad for at høre, at hans to klan-fæller er Kejserlige Magistrater – og beder dem hjælpe med en lille sag, han ikke vil ulejlige den lokale magistrat med. De aftaler at mødes senere i geisha-huset Den Blide Blomst.

Til mødet i Den Blide Blomst kommer alle fire spilpersoner med, og her finder de ud af, at huset er ejet af Yogo Adoka, der fører dem til fint kammer, hvor de møder en ældre – og tydeligvis meget trist – samurai.

Arako Sojin bliver præsenteret. Han er en kuge (adelig) og hans familie har tidligere været vasaller for den Kejserlige Otomo Familie. Arako er netop kommet til byen, efter en lang rejse sydpå til Trane-Klanes provinser – men skal egentlig videre hjem til Den Rige Frø’s By.

Desværre er hans yngste søn – Arako Kokare – blevet bortført, og der er kommet et brev, med krav om betaling i form af enten penge eller tjenester.

De Kejserlige Magistrater lover at hjælpe, og bliver dermed roddet ind i intriger, der senere vil vise sig, at trække tråde til kommende scenarier. Udenfor den ærværdige Arako-Sama hørevidde fortæller Yogo Adoka dem, at Kokare er en ung mand, med ahng til sake og terningspil, og at han nok er kommet i problemer på Den Fulde Føniks.

Spilpersonerne er ikke de mest diskrete detektiver – så to af dem (Mirumoto-San og Shosuro-San) smutter forbi det hus, hvor Arako-Sama bor. Her opdager de to mistænkelige mænd (bøller fra Den Sorte Tåge yakuzaen), der overvåger huset. Det ender med, at de jager de to mænd væk – og i en gyde dræber den ene og afhører den anden. De finder ud af, at de kommer fra spillebulen Den Fulde Føniks, hvorefter den usle forbryder bliver dræbt. Shosuro-San skaffer ligene af vejen.

I et forsøg på at finde informationer i Den Fulde Føniks, tager Yogo-San derhen. Det ender med at han spiller en del Koku op. Først går det godt, så spiller han mere, og vinder mere. Rent spilteknisk vælger spillere to gange at bruge Void på sit Gambling test. Men da han vil indløse sin gevinst, prøver de driftige gangstere at lokke ham til at spille lidt mere – og drikke lidt mere sake. Vi tager et Honor Test – og med 1.2 i Honor er det svært, at modstå den slags fristelser. Så han bliver et par timer mere, indtil alle hans penge er gået tabt igen.

Sjovt nok tænker spillerne ikke rigtigt på, at det nok er samme fælde som unge Kokare er blevet lokket i.

Otomo-San syntes de andre samuraier mangler stil, så han opsøger den lokale magistrat og udspørger ham. Det bringer lidt nyt frem; at Den Fulde Føniks bliver drevet af yakuza-banden Den Sorte Tåge, som er en ny bande i byen. Den gamle bande De Røde Ræve, klarer sig ikke så godt, og holder nu til i en lukket kro.

Herefter går Otomo-San til De Røde Ræve og beder dem sende deres leder til et møde med ham næste formiddag.

Tilbage på Den Fulde Føniks er stemningen tæt på mord, da Yogo-San føler sig snydt, og gerne vil tæve gangstere. Mirumoto-San og Shosuro-San får talt ham fra det.

Næste formiddag fortæller Otomo-San om sin plan, om at få hjælp fra den rivaliserende bande. Og som Shosuro-San ret tørt bemærker, “hvem siger, at det ikke er dem, som har bortført knægten?”.

Vi sluttede med at Otomo-San begyndte at planlægge et angreb på yakuza-villaen der huser Den Sorte Tåge, uden at have fået særlig mange konkrete løfter om hjælp fra De Røde Ræve. Næste uge ser vi hvordan det hele spænder af.


Scenariet vi spillede i går, er en let bearbejdning af Writ of Justice, der kommer fra den omfattende Heroes of Rokugan II fan-kampagne.

KATANALINE

 

3 Responses to L5R | Den Fulde Føniks

  1. Thais Munk says:

    Jeg har aldrig spillet L5R (har læst det, men det er ikke realistisk at jeg kommer til at spille det i den nærmeste fremtid), men det her er sgu fed læsning alligevel :-)

    Hvordan er Heroes of Rokugan II ellers?

  2. Thomas says:

    Hej Thais
    Det er fedt, at du nyder at læse med.
    Jeg kommer aldrig til at spille Heroes of Rokugan II kampagnen – scenarierne er vist også ret svingend i kvalitet.
    Men jeg er selv meget glad for “what-if” kampagner, der tager afbræk fra den officielle L5R kanon, og i den kategori, er Heroes of Rokugan ret god. Og der er et meget godt overblik over kampagne og dens setting i den helt officielle L5R bog “Imperial Histories”, hvilket jeg finder meget sympatisk.
    Det er i det hele taget fedt, at der er så mange scenarier til fri download – også til de andre Heroes of Rokugan kampagner. Det gør det nemt for mig, at finde inspiration – men på et tidspunkt var det da planen, at vi skulle komme til at trække meget mere på det gamle AD&D Oriental Adventures modul “Blood of the Yakuza”.
    Vores første eventyr har jeg planket fra HoR3 kampagnen.

  3. Johannes says:

    Jeg nyder også dine spilrapport og vil gerne anerkende at det er sejt at du kan lave dem så korte og interessante.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *