L5R | Nye sheriffer i byen

I torsdags fik vi spillet videre på Ungdomsskolen. Vi manglede gruppens uofficielle leder Otomo-San, så Mirumoto-San trådte til. Vi fik også en ny spilperson med, Kakita-San, der afløser Yogo-San der døde i tjenesten i sidste uge.

Spilpersonerne:

  • Akodo-San (Løve-klanen): Shugenja der er meget optaget af at kunne slås med sværd.
  • Shosuro-San (Skorpion-klanen): Snigmorder der også er en habil læge.
  • Mirumoto-San (Drage-klanen): En klassisk bushi der tager sin pligt og ærer meget alvorligt).
  • Utaku-San (Enhjørning-klanen): Kriger-kvinde med en stor hest og en utrolig sikker hånd når der skal skydes med bue.
  • Kakita-San (Trane-klanen): En duelist med pungen fuld af koku.

De Kejserlige Magistrater ankom – endelig – til Den Rige Frø’s By. Og så begyndte spillerne ellers at få et indblik i deres ceremonielle position i samfundet. De ankom jo til byen uden at have meldt deres ankomst, så de måtte vente på båden en time, inden der var en passende modtagelse: Gamo Harimo-San, Havneportens Vogter, ankom med et følge på 20 samuraier.

Han tilbød at vise dem vej til Magistratens Embedsbolig, og fortalte kort om byen – der er en af kejserrigets centrale handelsbyer, hvor tre store handelsfloder mødes. Så overalt i byen var der mennesker, der flyttede rundt på varer, samuraier der kiggede på varer, og huse som var fyldt med varer. Det mest overraskende var vel nok, at bønderne slet ikke kastede sig i støvet, når følget gik forbi, men barede bukkede dybt. Men sådan er det, i det travle byer.

De kom over et par broer, gennem forlystelsesdistriktet og gennem porten til samurai-distriktet. Hvor der er noget mere ro. Ved magistratens embedsbolig blev de mødt af to vagter, der lidt overrasket lukkede dem ind. Hus-mesteren fattede sig hurtigt, bød velkommen og sørgede for te på verandaen, mens tjeneste-folkene fik travlt med at gøre huset klar til brug.

Omtrent her gik det op for spillerne, at der ikke var nogen magistrat i huset – og de fandt ud af at han var død af sygdom i løbet af vinteren. De fik overdraget en stor stak skriftruller – de fleste af dem gamle måneds-rapporter, samt et brev til dem om, at de skulle påtage sig hvervet som Kejserlige Magistrater i byen.

De ville gerne melde sig hos daimyoen, men lurede hurtigt, at de nok ikke skulle komme uanmeldt. Så en tjener blev sendt af sted.

Det var hurtigt rygtedes i kvarteret, at der var magistrater i byen igen, og der opstod kø ved porten. I de sidste måneder, havde det ikke været muligt at få ordnet rejsepapirer på lovformelig vis, da der havde manglet en magistrat – og spilpersonerne havde på grund af deres sår efter slaget i Landsbyen ved Den Kolde Flod, været flere måneder om at nå frem.

Mirumoto-San satte sig klar, fandt stempel frem, og begyndte at modtage folk. Han nåede hurtigt frem til, at der ikke var tid til at undersøge alle ansøgninger grundigt, så det blev til ”jeg siger bare ja til dem alle – send dem ind en af gangen”.

Shosuro-San begyndte at undersøge arkivet, Akodo-San mediterede i det lille hus-tempel. Utaku-San opstaldede sin hest og undersøgte huset.

Næste dag fik de besøg af en samurai af borgen – de var inviteret til aften-te hos daimyoen. Egentlig var det nok i går, men samuraien havde ikke haft Glory nok til at springe over i køen udenfor døren. Sådan kan det gå. Ingen bar nag over det.

Efter frokost fik alle et bad, rent tøj på og var klar til at blive hentet hen ad eftermiddagen. Alle i fint tøj, på nær Utaku-San der ikke havde den salgs – men hvad havde man ellers kunne forvente sig af en Enhjørning? Så kom Gamo-San og hentede dem – igen med et følge på 20 samuraier. De kom op til borgen, gennem talrige porte, og fik til sidst hilst på daimyoen Funada Mitsuhide og hans bror Toyoo. Begge er over 60 år – og hvis ellers magistratens arkiv passer, er de i gang med deres egen lille magtkamp.

Der blev serveret te og beundret sol-nedgang. Da spilpersonerne fortalte, at de skam ikke var på gennemrejse, men faktisk de nye magistrater i byen, blev stemningen lidt anspændt. Den slags kræver jo en passende ceremoniel modtagelse. Mitsuhide-Sama blev irriteret over brud på etiketten, og Toyoo-Sama virkede bare ret irriteret over at der var nye magistrater i byen.

Tilbage til embedsboligen. Utaku-San fik travlt med at anskaffe sig passende tøj – og det lykkedes heldigvis, da byen ligger på grænsen til Enhjørning Land, så det var til at skaffe i klan-farver på kort tid.

Magistraterne var klar til ceremonien, men skulle også lige tage imod Kakita-San der var ankommet. Han skulle gøre dem selskab, samtidig med at hans følge overtog det Kakita Daisho, som gruppen har båret rundt på siden den sidste Kakita-Duelist blev dræbt af en hest (Trane-samuraier drog hjem med sværdet, så det kunne blive overdraget til familien igen). Der var også kommet invitationer fra de klaner, som har ambassadører i byen – og det blev en lang diskussion om hvilken rækkefølge de forskellige skulle besøges (og af hvem). Det gælder om ikke at fornærme nogen.

Ved middagstid stod Gamo-San igen ved porten med 20 samuraier. Tilbage til slottet, og denne gang ind i den store audiens-sal hvor alle byens fornemmeste folk var samlet. Magistraterne blev officielt budt velkommen, og de fik en fin vifte i gave.

Efter den omfattende ceremoni kom magistraterne hjem igen. Vi spolede tiden et par dage frem, og spillerne måtte tage stilling til om vi næste uge skulle jage pirater (der angriber handelskibe på De Tre Stens Flod) eller om de skulle jage banditter (der angriber landsbyer langs Den Døde Købmands Flod, som samtidig også er grænse mellem Løve- og Drage-Klanen). Spillerne mente det var vigtigst at jage pirater.


GM-Noter

Jeg har opfundet det tommelfinger-regel, at et passende følge for samuraier, er deres Glory x 10. Så når spilpersonerne har omkring 2 i Glory, skal de eskorteres af 20 samuraier, når de er på officielt ærinde.

Det var ikke meget vi så til Kakita-San, men spilleren arbejder også onsdag aften, og kommer derfor først lidt senere – og han skulle også lige gøre sin spilperson færdig. Så det blev ikke til så meget.

Jeg havde to scenarier til, men ville lade spillerne vælge – syntes også det passer meget godt til deres nye ansvar, at de selv vælger hvilke opdager de påtager sig. Begge sager handler om forbrydelser, der falder ind under de Kejserlige Magistraters jurisdiktion (begge sager foregår langs grænsen mellem klanerne). Nu skal vi altså spille en variation af et Savage Worlds Hellfrost scenarie, der hedder Pirates of the Crystalflow (som jeg også har haft brugt i min Fantasy Craft kampagne, som vi spiller hver anden uge). Alternativet havde været endnu et Heroes of Rokugan scenarie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *