Ulfúdir | Et free-from “brætspil”

[Ulfúdir: Oldnordisk ord for ondskabsfuldt sindelag]

Et free-form brætspil i gråzonen mellem Worker Placement og Diplomacy.

Frostmark, i det kolde nord. En drage er flyttet ind Isheksens forladte huler. Jætterne har genopbygget deres styrke, og er klar til igen at tage på togt. Dværgenes smedjer er ved at blive varmet op, og hammerslag giver atter genlyd i deres mørke gruber. Gråelverne bevæger sig som skygger gennem de stille skove, mens de venter på at jagthornet igen gjalder gennem natten.
Dragen gaber. Den er vågnet og klar til at samle nye skatte.

Spillet

Forskellige fraktioner slås om magt, rigdom og overlevelse i Frostmark – en ødemark i det kolde nord.

Regler

Spillet kræver en styrende spilleder, der kender reglerne godt nok til at kunne lave om på dem, i takt med at spillernes kreativitet kræver det.

Spillet er delt op i turer. Der er vinter og sommer ture. Første tur er en sommertur.

Spillerne er delt op i hold, men kan godt have mål, som ikke nødvendigvis er til holdets bedste.

Hvert hold har en leder. Lederen får i begyndelsen af hver tur udleveret holdets ressourcer, og skal når turen slutter, aflevere holdets ressourcer tilbage til spillederen. Lederen fortæller spillederen hvordan ressourcerne skal benyttes.

Ressourcerne håndteres i form af ressource-kort. De ressourcer som er brugt beholdes af spillederen, resterende leveres tilbage til holdet. Samtidig vil der typisk blive delt nye ressourcer ud til holdet – og en ny tur er klar til at begynde.

Eksempel 1 (Ressource-økonomi): Dværgene vil gerne lave våben, så de afleverer en metal-ressourcer, og beder om at den skal lave til våben. De vil også gerne have flere nye metaller, og afleverer et trælle-kort som de gerne vil bruge på minearbejde.

Spillederen veksler metal-kortet til et våbenkort (som dværgene så kan sælge til et andet hold, eller bruge til at udruste nye krigere). Trællene graver metal frem til dværgene, som så får et nyt metal-kort. Om dværgene så får deres trælle tilbage, afhænger af om de også har afleveret et fødevare-kort, som kan holde trællene i live.

Spillederen sørger for at eventuelle konflikter mellem holdenes ønsker bliver håndteret – det kan kræve at spillere bliver kaldt hen for at rulle terninger.

Eksempel 2 (Konflikt): Jætterne vil gerne angribe en af dværgenes handelskaravaner. De siger derfor, at det ene af deres Kriger-ressource-kort skal bruges til kamp. Der skal derfor rulles en terning, for at se hvordan det går. Fordi der er tale om et baghold, rulles der to terninger og det bedste resultat gælder.

Dværgene har ikke valgt at bruge ressourcer på at beskytte deres handels-karavane – og de mister derfor nogle ressource-kort, som jætterne får. Resultatet af bagholds-angrebet vil så afsløre, hvor mange spor angriberne har efterladt – ved dværgene hvem der angreb dem? Og mon ikke de næste tur, vil bruge ressourcer på at beskytte deres handel? Eller måske de i stedet sender deres tropper i krig? Eller?

Spillerne er inviteret til at udfordre spillet, ved at komme med egne kreative forslag til hvad de kan bruge deres ressourcer til.

Eksempel 3 (Kreative regler): Dværgene vil gerne angribe jætternes fæstning. De har soldater nok, og har også bygget krigsmaskiner, der kan hjælpe – men vil gerne øge deres chancer, og mindske deres tab. Derfor spørger de spillederen, hvad de skal gøre for at få jætte-dræber runer på deres våben? En anden af spillerne på dværgenes hold, tænker de måske kan bruge nogle af deres trælle som soldater – de hader jo også jætterne, og hvis de når får nogle våben og et løfte om frihed efter kampen, kan de så ikke lokkes til at slås?

Fraktioner

Spillerne bliver delt op i hold. Hvert hold er en af de fraktioner, som er de mest magtfulde i Frostmark området.

Der er følgende fraktioner:

Derudover er der mulighed for at lave et større spil, med flere fraktioner:

Designerens ord

Spillet er i høj grad inspireret af et spil fra 90’erne udviklet af Kasper Eskildsen, hvor spillerne var ledere i et fiktivt Mellemøsten.

Jeg lavede en fantasy-variant af spillet til en hyttetur for TRC – Taastrup Rollespilsklub engang i slut-halvfemserne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *