Ulfúdir | Jætterne

Ulfúdir – et freeform brætspil

jætterI er den ældste af verdens æter. De andre folk er kommet til verdenen efter jer, og de forsøger hele tiden at lave om på verdenen, så den passer til dem selv.

I lever tæt på naturen, og ligesom vildmarken, lader I jer ikke tæmme. I kan være frygtelige i krig, men også vogtere af gammel visdom.

De skatte I havde, er blevet stålet fra jer af de andre folk. Dværgene tager jer som trælle, ellefolket jager jer for sjov skyld. I er blevet fordrevet fra bjergenes rigdomme og skovenes jagtmarker.

Tiden er inde til at tage jeres land tilbage!

Handlinger

I har mulighed for at sætte jeres folk til at lave forskellige handlinger

  • Jagt -> Giver kød, så I kan overleve. Og skind I kan handle med. Dem I sender på jagt, skal ikke have mad (det klarer de selv).
  • Landbrug -> Giver korn, så I kan overleve (men det er nu altså trælle-arbejde)
  • Handelstogt -> Handle med folk i andre områder.
  • Gå i krig -> Dræbe fjender, stjæle guld, skaffe nye trælle.
  • Bygge huse, fæstninger, miner, våben eller hvad I nu har lyst til (mest for håndværkere).
  • Brygge Mjød -> korn + honning = mjød
  • ? (hvad I nu kan finde på)

Start ressourcer

  • Krigere (3) (Skal have 1 mad hver tur, hvis de skal I krig eller lignende.)
  • Håndværkere (1)
  • Trælle (1) (Kan arbejde (fx fælde træer, dyrke korn) – eller hvis det er meget presset, kan I vel spise dem). Skal have mad, hvis de bliver sat til at gøre andet end at dyrke korn.
  • Tømmer (1)
  • Skind (3)
  • Kød (3)

Kampregler

Kampterninger: Krigere slås med en kampterning hver.

Andre regler

Opruste: Har I ekstra mad og våben, kan I udruste nye krigere (1 våbenkort + 1 mad = 1 kriger).

Mjød: Kan bruges til at få bonus-terninger til alle typer af terning slag.

Point

Dræbte fjender = 1 point per fjende.

Skatte = 0.5 point per skat.


Jætterne – Roller


Eirik Krumtand

Du er leder af dit folk. Det er et stort ansvar. Men også en farligt job – for der er helt sikkert andre, der også gerne vil være ledere.

De andre jætter tænker mest på at drage i krig, for at plyndre. Men måske det også var en god ide, at lokke nogle af de andre af vildmarkens folk til at slutte sig sammen med jer?

Du kan bruge skatte til at gøre krigerne til hirds-folk. Det gør dem lidt bedre i kamp, men det vigtigste er, at de altid vil være loyale overfor dig.

Bonus-point: Hvert Hirdsfolk-kort +1 point. Er du stadig leder, når spillet slutter +5 point.

Roar Blodøkse

Du er den mægtigste kriger, dit folk nogle sinde har haft. Du trives af at dræbe fjender. Og du syntes egentlig også, at jeres leder er ret svag. Men folket elsker ham.

Jo flere fjender du dræber, jo mere populær bliver du. Og hvis du bliver populær nok, kan det være at du bliver den nye leder.

Hver gang jeres folk dræber tre fjender, kommer der automatisk nye tropper, bersærkerne, som melder sig under jeres faner. De vil altid være loyale overfor dig. Har du flere loyale folk end jeres leder, så bliver du den nye leder.

Bonus-point: Hvert bersærker-kort giver dig +1 point. Har du bersærkere nok til at blive den nye leder + 5 point.

Une Gråryg.

Du er den ældste og viiseste af dit folk. De andre ledere er som børn. De drømmer om en storhed, de aldrig har oplevet. Du var barn, da jeres folk blev fordrevet fra deres hjem.

Du er ikke elsket af folket, eller en dygtig leder i krig. Men du kender de gamle runer, og kan bruge trolddom. Mest af alt har du brug for mere trold-domsmagt, så du kan blive den nye og retfærdige leder af dit folk.

Du ved, at Isheksen, forbandet som hun var, stjal mange af dit folk hemmeligheder. Kan I erobrere hendes huler, vil du kunne udforske hemmelighederne. Måske mindre kan gøre det? Måske der er noget, som kan stjæles? Måske dragen Frostklo ved noget?

Bonus-point: Udforske Isheksen huler +1 point, Flytte ind i hulerne +3 point, dræbe en drage og drikke dens blod +5 point.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *