Ulfúdir |Gråelverne

Ulfúdir – et freeform brætspil

gråelverI er de udødelige ellefolk, skabt af Vanir-guderne. De andre folk er primitive væsner. Isheksen var engang jeres dronning, indtil hun mistede forstanden og skabte evig Uinter.

I lever tæt på naturen i skovens skygger, og ligesom vildmarken, lader I jer ikke tæmme.

Den fred og ro, I kan give til verden, bliver ødelagt af de andre. Dværgene er grådige guldgravere, jætterne blodtørstige barbarer. I hersker over skovens jagtmarker, men vil også kunne bringe fred til tundra-sletterne og de majestætiske bjergtinder.

Tiden er inde til at lære de andre folk, hvem der er gudernes sande børn!

Handlinger

I har mulighed for at sætte jeres folk til at lave forskellige handlinger:

  • Jagt -> Giver kød og skind. I kan også fange dyr, som kan bruges til transport og kamp. Dem I sender på jagt, skal ikke have mad (det klarer de selv).
  • Fælde træer -> Giver tømmer-kort
  • Biavl -> I kan sætte jægere eller trælle til at passe bistaderne, så I får honning.
  • Handelstogt -> Handle med folk i andre områder.
  • Gå i krig -> Dræbe fjender, stjæle guld, skaffe nye trælle.
  • Brygge Mjød -> korn + honning = mjød
  • Lave våben -> metal eller tømmer + skind kan bruges til at lave våben.
  • ? (hvad I nu kan finde på)

Start ressourcer

  • Jægere (3) (Skal have 1 mad hver tur, hvis de skal I krig eller lignende.)
  • Svartalfer (1) Trælle. Men kan også bruges som spioner og andet lusk. Skal have mad hver tur.
  • Skatte (2)
  • Honning (2) (Honning kan også bruges som mad).
  • Skind (2)
  • Kød (2)

Kampregler

Kampterninger: Jægere slås med en kampterning hver (+1 for kamp i skov). Svartalfer har en kampterning når de angriber.

Andre regler

Opruste: Har I mad, dyr og våben, kan I udruste nye krigere (1 våbenkort + 1 dyrekort + 1 mad = 1 jæger).

Mjød: Kan bruges til at få bonus-terninger til alle typer af terning slag.

Point

Dræbte fjender = 1 point per fjende.

Skatte = 0.5 point per skat.


Gråelverne – Roller


 

Kong Lytir Lyssanger

Du er leder af dit folk. Det er et stort ansvar. Men det er din skæbne, og så er der jo ikke nogen grund til at andre tvivler på dine evner.

De andre gråelvere tænker mest på at gå på jagt, drage i krig, og ikke mindst at dræbe dragen. Men du ved, at din skæbne går i anden retning. Din søster, som du til sidst måtte dræbe, gik under navnet Isheksen. Hun drømte om at herske over hele verdenen, og en evig vinter. Men hun tog fejl – for det var ikke hendes skæbne, at herske over dig.

Du ved, at Isheksen, stjal mange hemmeligheder fra de andre folk. Kan I erobrere hendes huler, vil du kunne udforske hemmelighederne. Måske mindre kan gøre det? Måske der er noget, som kan stjæles? Måske dragen Frostklo ved noget?

Bonus-point: Udforske Isheksens huler +1 point, Flytte ind i hulerne +3 point, dræbe en drage og drikke dens blod +5 point.

Garodir Horngjalder

Du er den mægtigste kriger, dit folk nogle sinde har haft. Du trives af at gå på jagt og dræbe fjender. Og du syntes, det er alt for sjældent, at jeres konge blæser i det store jagthorn, så alle jeres folk drager på jagt efter jeres fjender.

Jo flere fjender du dræber, jo mere populær bliver du. Og hvis du bliver populær nok, kan det være at du bliver den nye leder?

Du kan bruge skatte+mjød til at gøre krigerne til krigs-dansere. Det gør dem meget bedre i kamp, men det vigtigste er, at de altid vil være loyale overfor dig.

Bonus-point: Hvert krigsdanser-kort giver dig +1 point. Har du krigsdansere nok til at blive den nye konge: +5 point.

Ædir Skyggemester

Du er ikke den smukkeste eller stærkeste af dit folk. Men du er uden tvivl den mest luskede.

De andre glemmer helt, at mørket er et godt gemmested – og ikke mindst et sted som gemmer mange hemmeligheder. En af de største hemmelighed er, at svart-alferne er jeres fjerne slægtninge. De er mørke-væsner og ret afskyelige. Men de er også dine venner.

Her runde kan du sende dine svart-alfer spioner ud for at samle information.

Hver gang jeres folk dræber tre fjender, kommer der automatisk nye tropper, svartalfer, som melder sig under jeres faner. De vil altid være loyale overfor dig. Har du flere loyale folk end jeres leder, så bliver du den nye leder.

Bonus-point: Hvert svartalfer-kort giver dig +1 point. Har du svartalfer nok til at blive den nye konge: +5 point.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *