Landskneckt : Skæbneregler

Jeg er ved at skrive synops til Landskneckt, et krigs-scenarie til Viking Con 2016. I den anledning har jeg tænkt mig at lave lidt om på reglerne for Bennies. Det skyldes, at jeg godt kunne tænke mig en mekanik, der kan afspejle den skæbne som spillernee gennem deres valg er med til at forme for deres spilperson.

Det er i øvrigt ganske kraftig inspireret af de skæbne-regler der er i det danske rollespil Fusion.

Ranalds terninger terninger

Et af scenariets virkemidler er reglerne for skæbne, der træder i stedet for de sædvanlige regler for Bennies (heltepoint) i Savage Worlds.
Der er sorte og hvide skæbnepoint, illustreret ved terninger. I spillet kaldes de for Ranalds terninger, efter Ranald, der blandt andet er gud for held og spil.

Spillerne træffer valg for deres rolle, som er med tegne spilpersonens skæbne. Det kan fx give dårlig skæbne at stjæle mad fra sultne bønder. Dårlig skæbne giver sorte terninger, god skæbne giver hvide terninger.

Undervejs i spillet, kan spillederne også give spillerne hvide og sorte terninger baseret på deres handlinger (fx vil det give sorte terninger, at myrde den sårede budbringer i anslaget).

Når spillerne ønsker det, kan de altid prøve at trække på deres opsparede skæbne. De sker ved at tage to terninger fra puljen (spilleren vælger selv terningerne).

  • En hvid, en sort terning: Vælg det dårligste resultat som bonus til slaget. Fjern begge terninger fra puljen.
    Slår du to ens, må du lægge begge terninger til som bonus.
  • To hvide terninger: Vælg det bedste resultat som en bonus til dit terning slag. Læg den ene terning tilbage i puljen (heldet har det med at klæbe sig til folk med god skæbne).
    Slår du to ens, må du lægge begge terninger til som bonus.
  • To sorte: Vælg det dårligste resultat som en bonus til dit terning slag. Læg den ene terning tilbage i puljen (det er svært at slippe af med den dårlige skæbne).
    Slår du to ens, har du fået en Critical Failure, og så ser det sort ud.

2 Responses to Landskneckt : Skæbneregler

  1. Det er en sjov mekanik, og jeg er spændt på at se den i brug.

    Det eneste, der ikke tiltaler mig, er at spilleder kan ‘moralisere’ over spillernes handlinger ved at tildele gode og dårlige terninger. På sin vis er der en hvis logik i det, men konsekvensen bliver til gengæld også, at ondskabens fyrste må være verdens uheldigste person.

  2. Thomas says:

    Hej Morten

    Jeg er enig i din kritik. Der er noget galt med mekanikken. Men jeg kunne ikke lige knække nøden fredag formiddag i bilværkstedets vente-lounge.

    Overvejer selv at droppe den del, hvor spilleder kan give skæbne.

    Der hvor jeg syntes det går galt er, at det ødelægger historien om den helt, der gør alt det rigtige og alligevel ikke klarer den til sidst. Den tragedie er jo også en god historie, men bliver umulig med reglerne.

    Det som jeg kunne lide ved Fusion var, at det var muligt at tage dårlige valg nu, fordi det alligevel var godt for dig (fx tæve en mistænkt til at give nye spor, så du kunne komme videre i sagen) – men at det gav dårlig skæbne, som du senere vidste ville ramme dig.

    Der er en tilsvarende mekanik i brætspillet Android, hvor detektiver veksler mellem dårlig og god skæbne.

    Nå, men tilbage til tænkeboksen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *