Det’ 2 vampyrer!

nosferatuI sidste uge, havde jeg et af de øjeblikke, hvor det var særligt underholdende at være spilleder.

En spiller – Claus – skabte intetanende en scene, som var helt perfekt, da han for sjov sagde ”Det’ 2 vampyrer”. Og dermed satte en scene, der i den grad fik alle trådene til at samles. Spillet blev så meget bedre, end det jeg havde forberedt.

Men for at kunne forklare, hvorfor det var så godt, skal vi begynde et andet sted. Faktisk skal vi en del år tilbage.

Der kommer en drage!

I 90’erne spillede vi Rune Quest, og når nogle af spillerne fejlede et Spot Hidden tjek, var det blevet spillederens standard svar ”du ser en drage”. Det var meget sjovt. Specielt den dag, da der vitterlig var en drage.

I næsten lige så mange år, har vi også talt om det gamle Strahd / Ravenloft scenarie. Der både er ret fint (af sin tid), men også ret ringe – fordi det blandt andet har Random Encounters med 1d4 vampyrer (der tilmed er Level Draining, hvilket er en af de mest åndsbollede regler fra AD&D). Lige præcist dén Random Encounter tabel har vi i årerne hånet meget. Og da jeg for et par uger siden viste Claus, og de andre spillere, min nye Ravenloft bog, var det med de tilfældige vampyrer igen et samtale-emne.

Dermed er scenen så småt sat. Men ikke helt.

Tyvenes Konge

I vores kampagne har spillerne taget styringen med den lokale Thiefs Guild, samt nedkæmpet den rivaliserende Thiefs Guild. Så nu leder de en gruppe små-bander, og har netop overtaget en stor kro, der er brugt af den gamle smugler-konge.

De har også tidligere været involveret i at skulle smugle et lig ud fra kirkegården, som nidkært bliver bevogtet af præster, der er meget strikse omkring hvor ulovligt nekromanti og uddøde er i byen (byens store dæmon-kirke er også ret utilfredse med alle folk, der snyder døde og trækker rundt på folks sjæle – det ødelægger jo ligesom hele ideen med kontrakter omkring folks sjæl og de strukturer der er for helvedes indretning.

Det må være nok om vores spil.

Vampyrer kan ikke bare dukke op

Tilbage er bare mine egne tanker om det scenarie vi spiller (Curse of the Crimson Throne), hvor der i det kommende scenarie optræder en vampyr. Det er lidt en ”hov, hvor kom han fra?” situation, og jeg vidste godt, at spillerne ville tage hul på hele Ravenloft-Random-Encounter snakken igen-igen, hvis det ikke var forvarslet lidt. Men jeg har længe haft lidt svært ved at vide hvordan.

En af spillerne, Mike, spiller en meget dygtig læge. Så det med at have nogle syge, som var blevet bidt, var lidt for kedeligt. Han ville jo strakt opklare sagen, og så ville spillerne tage på vampyr-jagt (og det var jo ikke meningen).

Så jeg nåede frem til, at spillerne jo bare fik en lille teaser i form af en sending smuglervarer til byen. De er jo de nye gangster-bosser, og det ville da været ret sjovt, hvis en håndlanger kom og sagde noget i stil med ”chef, vi har et problem – en af kasserne vi har smuglet er gået i stykker, selvom der stod vi skulle være forsigtige med den”. Og at et nærmere gennemsyn vidste at den var fuld af jord (jeg formoder at vampyrer på rejse har brug for at have gravjord med hjemmefra).

Min tanke var så, at vi i tirsdags, når der var lidt jo på, skulle have kassen med jord i spil. Gerne i form af en ”falsk” Random Encounter. Altså at jeg siger til spillerne, ”nu er der gået lidt tid, vi skal lige prøve den her Random Encounter tabel, så slå lige en terning”. Og så ville resultatet være en kasse med jord.

Ved at camouflere det som en Random Encounter, håbede jeg på, at spillerne ikke ville gøre for meget ud af det (de ville jo nok tænke, at det var meget spas – men ikke en del af scenariet.
Og nu er så tilbage til tirsdag. Jeg husker min plan, og siger til Claus, at lige skal slå d20 på Random Tabellen.

Det’ 2 vampyrer

Claus, der elsker at lave lidt rod i spillet, ruller terninger. Siger ”det blev 5”, og mens jeg så lader som om jeg slår op i scenariet, så ruller han videre med en d6, og udbryder ”det’ 2 vampyrer”. De er lidt fnisen fra de andre, der alle er med på referencen.

Jeg er lidt overrasket, men siger så ”ok, det skal jeg lige tænke lidt over”. Og fem minutter senere dukker der sørme en håndlanger op, der griber fat i Claus spilperson, med beskeden om at “der står to vampyrer nede i krostuen, fordi vi lige har smuglet dem ind i byen”.

Der gik så en times tid af aftenens spil med at spillerne skulle håndtere situationen. Jeg morede mig fint, glæder mig til at vampyrer dukker op i scenariet engang til efteråret (passende forvarslet).

Spillerne var efterfølgende lidt foruroligede over, om Claus nu havde kørt scenariet ud på (endnu) et sidespor. Og der var da også lige en svag lettelse over, at Claus ikke havde sagt ”Det er en drage”.

One Response to Det’ 2 vampyrer!

  1. Johs says:

    Det’ sjovt.
    Godt indlæg og god spilrapport.
    Det er interessant med forskellige gruppers interne referencer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *