Landskneckt | Scenarie til Viking Con

landsknecht_by_shumelkin Så er jeg endelig blevet færdig med mit scenarie til Viking Con.

Jeg glæder mig utroligt meget til at spille det – ikke mindst få afprøvet de virkemidler jeg har omkring spillernes medindflydelse på spilpersonerne, og den endelig version af Skæbnereglerne, der ikke ligner det oprindelig oplæg særligt meget.

Har du lyst til at læse scenariet, er du meget velkommen. Jeg modtager meget gerne feedback, både fra folk der læser og/eller spiller det.

(Note: 17/9 er begge filer opdateret efter en omgang korretur, og nogle relevante kommentarer omkring uklare regler for Skæbne og Skatte. Der er også tilføjet noter om penges værdi).

Landsknecht (PDF)

Landsknecht-Spilpersoner (PDF)

4 Responses to Landskneckt | Scenarie til Viking Con

  1. johs says:

    Yay det ser fedt ud!
    Jeg glæder mig til at læse det.

  2. Thomas says:

    Og jeg glæder mig til at læse hvad du så synes om det, når du så har læst det.

  3. Kristian says:

    Hey Thomas

    Jeg har nu læst scenariet. Det er rigtig’ fedt. Der er mange gode elementer og jeg synes karakter-skabelsesdelen er suveræn. Det er ren Sværd og Trolddom at vælge/rulle sig igennem og med masser af inspirerende bidder og lunser jeg ville elske at få som spiller.

    Jeg kom i den grad til at tænke på Michael Jensens tegneserie “Lykkeridderne”.

    Hvis jeg skal være kritisk, så synes jeg skæbnedelen strander noget. De hvide terninger kan bruges som Bennies, men afsnittet på side tre giver ingen forklaring til, hvordan de sorte terninger kommer i spil undervejs (er det dem der ”gør ond værre”, og hvad skulle motivation være til det?).
    Og hele Skæbneterninger = loot synes jeg ikke rigtig kommer i spil, og støder måske endda lidt sammen med de endelige skæbnerul? Straffer man ikke folk der har bragt ting til bordet (brugt deres terninger) og belønner dem der har fedtspillet og gemt deres?
    I skæbnespillet, modregnes hvide og sorte terninger i forhold til tabellen, så det man ender på, er den er differencen (altså 7 hvide og 5 sorte = 2 god skæbne på tabellen)? Og hvor tilfredsstillende er en ”nem og uskadelig krydsning af floden” egentlig? Og når der er ikke er skarpere regler for, hvordan den endelige skæbne udregnes, ville min frygt være, at det fistler lidt ud?

    Jeg glæder mig til at gøre, hvor meget PvP det ender med, i forhold til, at der ingen relationer er mellem karaktererne forud. Det var jo om noget, der jeg brugte til drivkraft i min Marienburg Warhammer-sandbox.

    Og så SKAL jeg altså have læst op på mine Savage Worlds regler – du sælger dem, igen, godt.

  4. Thomas says:

    Hej Kristian

    Tak fordi du gider bruge tiden på at skrive feedback til mig (og det er jo også ret fedt, at du gad læse hele teksten).

    Jeg er lidt glad for, at du kom til at tænke på “Lykkeridderne”. Det er alt for mange år siden, jeg læste den, men tegneserien er en del af den suppeda, som skabte inspiration til scenariet.

    Spilpersonerne er jeg også selv svært tilfredse med. Og når jeg lige får rette nogle sproglige småting, som Terese fandt under sin korrektur-læsning så bliver de lige opdateret.

    Skæbne-delen er dårligt formidlet. Det nævnte Terese også (hun er min Viking Con kontaktperson).

    Der er nogle afsnit, som jeg skal skrive voldsomt om. Det bliver de lige straks.

    En kort forklaring.

    Hvide Terninger = God Skæbne = Bennies
    Dem vil du gerne bruge, så du undgår at noget fælt sker for din spilperson.
    Men bruger du dem undervejs, har du dem ikke til sidst.

    Sorte Terninger = Dårlig Skæbne
    Dem vil du helst ikke bruge, for de gør ondt værre.
    Men gemmer du dem alle sammen til sidst, vil de kunne give din spilperson en skidt slutning på historien.
    Pt. er jeg obs på at spillerne nok har for få af dem. Tror de helt konsekvent skal have +1-2 Dårlig Skæbne for at være på tabernes side i Trollmösen slaget.

    Slutspillet
    Terningerne modregner IKKE hinanden. Man kan altså have både 7 hvide og 5 sorte på samme tid.

    PvP er jo en mulighed, men ikke et givet udfald. Det er, som jeg synes det bør være, ret meget op til spillerne.

    Spilpersonernes interne relationer var en udfordring. Jeg mener, at de kender hinanden – og til nød stoler på hinanden (i hvert fald nok til at tage på skattejagt sammen).
    Men derudover er det pokkers svært at skrive: Du kan godt lige spilperson X, der er en flink fyr. Når der er en spiller, som træffer valg, der gør spilperson X til en led strigle.

    PS: Jeg syntes det var urimeligt sjovt at læse Marienburg scenariet, og hvis jeg ellers havde en spil-gruppe at spille den slags med, så var det kommet på programmet. Det var klart det scenarie, som trak mest i mig til Fastaval (men ak, jeg fik jo ikke spillet noget overhovedet).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *