Savage Christmas | Deadlands Reloaded

deadlands Det giver god mening, at begynde gennemgangen af forskellige Savage Worlds bøger med Deadlands. Eller som det retligt hedder “Deadlands Reloaded”.

Som jeg skrev om igår er Savage Worlds jo langt hen ad vejen en light udgave af “Deadlands Classic”. Og da Savage Worlds havde været på markedet et par år, var det tid til at lave en Deadlands udgave med Savage Worlds reglerne. Og så gik der lige lidt flere år, og så kom “Deadlands Reloaded” der er nyeste skud på stammen (og for at gøre det rigtigt kompliceret, et der sørme lige kommet en nyudgivelse af Deadlands Classic på Kickstarter….).

Deadlands Settingen

Nok om historien. Hvad er det der Deadlands egentlig for noget?

Deadlands verdenen er en alternativ-historie setting hvor den Amerikanske Borgerkrig ikke stopper, men forsætter drevet af af Jules Verne inspirerede Steam Punk maskiner, der er drevet af det magiske Ghostrock. Zombier, magi gog farlige monstre er ægte nok, men frygten for den slags er stor – og regeringen både nord og syd for borgerkrigens frontlinier, holder sandheden skjult for folk, af frygt for hvad folkemasserne dog kan finde på.

Nogle mener, at det hele gik galt ved Ghettysburg, hvor de døde soldater rejste sig igen og kæmpede videre. Men sandheden findes i forbindelse med det store jordskælv i Californien. En forsmået indianer nedkaldte manitouernes vrede over verden – og da han slap ånderne fri, skælvede jorden så den halve stat faldt i havet. Manitouerne har siden da forsøgt at gøre verdenen til et Helvede på Jord. Og i det vilde vesten er Fire Ryttere vagt til live fra Johannes Åbenbaringens dommedagsprofetier.

Enkelte folk har lært at komme i kontakt med ånderne, og i Deadlands rollespillet er de mest udbredte troldmænd indianske shamaner og de pokerspillende Hucksters. Hvor indianerne får deres kræfter fra naturånderne, samler en Huckster magi ved at indfange og spille kort med manitou dæmonerne – det tager ikke andet end et kort øjeblik, og det eneste spor af magien, er som regel en svag lugt af svovl og et par kort, der trylles frem i Hucksterens hånd.

Er der aber med?

Nej, ikke rigtigt. Der er mange andre monstre med, men der er ikke seje dræber-aber i det vilde vesten. Du får dog regler for revolver-dueller, huckster-magi og en masse andre småting.

Det store meta-plot

deadlands-mhDeadlands er jo et 90’er-rollespil, og til den slags hører der historisk set et meta-plot der driver verndene frem – og som spillerne ikke har den store indflydelse på… Dæmoner fra en anden verden, “Manitouerne, vil ødelægge vores verden. Og de har sendt fire håndlangere til det Vilde Vesten. Det er de fire ryttere fra Joahnnes Åbenbaringen, der har taget menneskelig form:

  • Døden er blevet til Stone, en udødelige revolvermand, der spreder død og ødelæggelse i det lovløse syd-vest amerika. Han er i øvrigt på forsiden af Deadlands Classic bogen, og den nyeste udgave af Marshalls Handbook.
  • Sult er flyttet til Californien, hvor der hersker hungersnød. Han tager form af en præst der leder en kult af kanibaler.
  • Pest er blevet til en gal opfinder, der udvikler maskiner som forurener og ødelægger jorden.
  • Krig er en indianer, der sørger for at holde gang i det store blodbad som kendetegner midtvesten hvor indianere og borger-krigs-militser har gang i en krig på utallige fronter.

Med Deadlands Reloaded skete der det meget positive, at spillerne for første gang fik indlfydelse på Meta-plottet, der ellers mest var noget, som spillederen kunne læse om. Der er stille og roligt – med et par års mellemrum – udkommet fire store Deadlands kampagner, hvor spillerne kan prøve at stoppe en af disse fire håndlangere. Jeg har de tre første (den sidste er lige udkommet, så den har jeg ikke fået endnu). De er alle anbefales-værdige.

Der er også talrige bøger med mindre scenarier og mere læsning, til folk der gerne vil vide mere om settingen. Nogle er ret finde. Andre ikke.

Post Apokalypsen

Deadlands settingen styrer direkte mod undergangen. Frygt har en direkte indflydelse på verdenen. Jo mere frygt, jo mere ændre verdenen sig. Og det hele er lag top til at ende i undergang. Et alternativt forslag til en mulig fremtid findes i rollespillet Deadlands Hell on Earth, der både findes i en Classic og Reloaded version. Her er det vilde vesten stadig vildt og farligt, men det er nu med motorcykler og motorsave. Det er med andre ord i samme genre som Mad Max og andre Post-Apokalypse rollespil

Mit eget forhold til Deadlands

Jeg elskede at spille Deadlands Classic i 90’erne ude i TRC. Vi spillede også en kampagne med GURPS reglerne. Jeg har også spillet samle-kort spillet Doomtown, der sjovt nok også kom i en Reloaded udgave for nogle år siden. Med Deadland Reloaded har jeg spillet en del – vi spillede blandt andet Arkansas kampagnen, som jeg har skrevet lidt om i ny og næ her på bloggen.

Jeg har også skrevet en lille håndfuld Deadlands scenarier til både Classic og Reloaded (ud kan få et overblik over alle mine scenarier på Alexandria)

5 Responses to Savage Christmas | Deadlands Reloaded

  1. johs says:

    Fedt. Jeg får helt lyst til at spille de der fire kampagner.
    Er det meningen at man skal spille dem i streg/rækkefølge? Eller er de for lange?

    Er de meget ens (sådan at man spiller en gentagelse af den samme kampagne fire gange)? – De lyder nemlig lidt ens (en stor bad guy)

  2. Thais Munk says:

    Det lyder fandeme møgsejt. Jeg ærgrer mig lidt over at jeg aldrig har fået spillet Deadlands, for det er sgu en sej kombination af ideer.

    Og ift abeer er det så ikke bare et spørgsmål om at lade spillerne møde Sasquatch/Bigfoot?!? :D

  3. Thomas says:

    Jeg vil gætte på at en normal gruppe spillere, der mødes et par gange hver måned og spiller nogle timer nok vil være et år om at spille sig igennem én af de fire kampagner. De folk jeg spiller med elsker at bruge tid på sære side-plots og er generelt ikke særligt plot-fokuserede, så vi vil være mindst 2 år om at komme igennem en kampagne…
    Jeg må til min store skam indrømme at den eneste jeg har læst meget grundigt er The Flood, og så har jeg bladret rundt og læst på må og få i Stone and a Hard Place og The Last Sons. De tre kampagner har godt nok til fælles, at der er en skurk til sidst. Men de har så vidt jeg kan læse mig til ret forskellig flavour, og der er forskellige ramme fortællinger omkring dem, som også påvirker spiloplevelse. Men jeg vil betragte det som meget ambitiøst st spille alle fire.
    Jeg har endnu ikke fået købt Good Intenstions kampagnen, så den ved jeg ikke så meget om.

  4. Thomas says:

    Hej Thais, du har helt re: Deadlands er for sejt :)
    Og du har selvfølgelig også ret med Bigfoot og sasquatch, de er jo en slags aber.

  5. Thomas says:

    Jeg har prøvet at spille The Flood kampagnen – det er noget skidt. Det har jeg skrevet mere om ->her<-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *