Savage Christmas | 50 Fathoms

50fathomsBag dagens låge gemmer der sig et ægte pirateventyr, blandt med Fantasy og en verden præget af undergang (det med undergang, enten før eller efter apokalypse, er et et tema i mange Savage Worlds verdener).

Den korte version er, at Caribus engang var en Fantasy verden, men den gik under, da havene steg – og nu ligger den gamle overflade 50 favne vand under havets overflade. I stedet er der en række øer, som folk kan rejse rundt mellem – og så er der også plads til en del pirater.

Som et lille kuriosum er der også lagt op til, at det er en verden hvortil du kan rejse fra vores verden på tværs af tidsaldre – så det er ikke helt umuligt at løbe ind i Kaptajn Sortskæg eller nogle spanske conquistadors hvis man er til den slags. Lige præcis dén del fungere vist bedst som en plausibel forklaring på at en gruppe spilpersoner dukker op, og nu er nødsaget til at rejse rundt for at udforske verdenen i en jagt på at finde en vej hjem (så er der ligesom en grund til at spilpersonerne er der, og et naturligt motiv der kan bruges til at binde en kampagne sammen).

Selv er jeg ret glad for pirat-rollespil, og har spillet en del forskelligt i den genre. Men jeg har aldrig fået spillet 50 Fathoms – mest af alt fordi Lars også har læst bogen. Og så er det ligesom ikke det samme at være spiller eller spilleder.

Plot Point konceptet faldt på plads

Men bogen er også en fornøjelse at læse. Det var ikke den første Plot Point kampagne til Savage Worlds, men var den første som virkelig lykkedes – og den lagde standarden for de fleste der er kommet til siden. Nogle af scenarierne er ret grumme og dystre, fx kan spilpersonerne blive hyret til at myrde en ung adelsmand, der har for vane at lokke unge piger med til fester, hvor de så bliver gruppe-voldtaget. Men først skal spilpersonerne lige sørge for, at de kan blive inviteret med til sådan en fest (og det er ikke så nemt endda, hvis man har ry for at være frelsende helte).

davy2Et andet af scenarierne er et Lovecraft inspireret scenarie, hvor heltene ankommer til en lille fiskerby, der ikke hedder Dunwich, men noget som lyder næsten af det samme. Her er indbyggerne langsomt ved at blive forvandlet til blæksprutte-hybrid-mennesker. Lidt ligesom Davy Jones fra Pirates of the Caribean.

Note: Jeg har kun første-udgaven af bogen, og ikke den nyeste udgave der matcher Savage Worlds Explorers Ed reglerne. Jeg ved ikke hvor stor forskel er på bøgerne udover deres fysiske størrelse og nogle mindre regel-tekniske detaljer.

Plot Point kampagner

50 Fathomas skabte en ramme, der viste sig at passe rigtig godt til en åben form for kampagne, der ikke var en lineær og stramt styret kampagne, der ellers traditionelt har været prisen du betalte for at købe en kampagne. Spillerne har frie hænder til at rejse rundt i verdenen, og vil undervejs ankomme til steder, hvor de kan møde en del af plottet. De steder kaldes Plot Points. Nogle Plot Points peger i retning af andre, men det er ikke altid helt så nemt at se det – og spillerne får meget nemt en god oplevelse ud af “bare at rejse rundt” og stille og roligt opleve at plottet vokser frem som følge af deres handlinger.

Det er svært at beskrive, men værd at læse og opleve. Og så ligger det utroligt tæt på den måde jeg selv strukturere rollespil, når jeg selv lave scenarier/kampagner. Hvilket gør, at jeg ikke finder det problematisk, at der på mange måder er tale om et løst skelet, hvor jeg selv at nødsaget til at fylde nogle rammer ud.

Inspiration til og fra 50 Fathoms

Der er siden kommet en mere rendyrket pirat-bog til Savage Worlds, Pirates of the Spanish Main, der er en licens baseret på et samle-skibe-spil af samme navn (jeg ved ikke om jeg når den i julekalenderen, men vil kort sige at bogen var en stor skuffelse – og jeg vil ikke anbefale et køb).

Til Savage Worlds er der til gengæld Sundered Skies rollespillet, der også er i genren pirater og fantasy. Det er så bare med flyvende skibe, der krydser rundt i æteren på jagt efter skrot i en post-apokalyptisk verden (der var apokalypsen igen). Det er ret fint, og en af de ting, jeg forventer at vende tilbage til senere i julekalenderen.

Fantasy og pirater er der i det hele taget kommet mere til de sidste år. Jeg blev selv lidt skuffet over de første par afsnit til Pathfinder kampagnen Skull & Shackles, der ellers havde fået fine anmeldelser – og jeg har fra mere pålidelig kilde hørt godt om Serpent’s Skull, der også er i samme genre. Og så skal vi jo ikke glemme at 7th Sea er vendt tilbage i stor stil, med den vildeste Kickstarter, der trak 1,3 mio. dollars…

Hele ideen med at rejse rundt mellem øger og tage på eventyr, er jo også et tema der dukker op i andre sammenhænge; Narnia serien har Morgenvandrerens Rejse, og der står et sted på mine hylder også et par forskellige tegne-serie med samme tema.

Er der aber med?

2016-11-25-20-03-55Ja, der er aber med. I 50 Fathoms kan man godt nok ikke spille en abe, men de er en hele race af aber – Monkapes – der bor på de forskellige øer. De findes i mange forskellige størrelser og farver, men det er jo ikke så specielt. Så det skal lige trumfes med en ø fuld af kæmpe-store aber. Altså flere familier af King Kong store aber. Det er ekstra sjovt, fordi det stort set er den eneste ø i den oversvømmede verden, hvor der er masser af træer (og de skal jo bruges til at bygge skibe).

Men, spørger du, kan det blive endnu vildere. Og ja, det kan det. For der er jo også den virkelig store abe, DONGA, der er en af de vandrende guder, som hjemsøger verden. De bliver tilkaldt af De Røde Mænd, Ugak-folket, der er Caribus’ svar på orker. De har en særlig form for blod-magi, der kræver ofringer af levende væsner (men det virker ikke med Ugak blod, så de har travlt med at hærge rundt og tage fanger).

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *