Savage Christmas | Last Parsec

tlp_core_coverDet er blevet tid til at tage ud i rummet – og det bliver med Pinnacles eget og ret omfattende SciFi rollespil The Last Parsec.

Det er – heldigvis – ikke særlig SciFi på den måde, hvor du som spiller skal forholde dig alt for meget til teknologi og sære regler (ja, jeg tænker på dig, Trans Human Space – der er så fedt, men samtidig rummer så mange SciFi koncepter, som jeg slet ikke kan forstå [Læs om Transhuman Space i Mortens julekalender]).

Det er Hollywood Science Fiction som du nok kender den fra Alien, Total Recall, Firefly, Babylon Five, Farscape og Battlestar Gallactica.

Der er rumvæsner, mulighed for at rejse mellem stjernerne og plads til at spille i de fleste genre. Men det er på den anden side hverken Star Wars eller Star Trek.

I udgangspunktet arbejder spilpersonerne for det galaktiske multi-corp JumpCorp, der har den fornødne teknologi til at krydse rundt i galaksen. Det kan være som opdagelsesrejsende, lejesoldater eller andre problemknusere.

Godt og vel halvdelen af bogen er beskrivelse af settingen, hvor spillere og spilleder primært kan blive klogere på galaksens racer – med et fokus på dem, der er mulighed for at spille:

  • Yetier: En af de racer du kan spille er rum-yetier, der dækker alle mulige slags store og pelsede væsner. Det kunne i princippet godt være en Wookie.
  • Folk der godt kan li’ katte eller gerne selv vil være pelsklædte katte-væsner kan spille Rakashan’s der er fællesbetegnelsen for den slags væsner.
  • Florans er plantevæsner – eller det som bogen kalder “selvbevidste fotosyntese-baserede livsformer”.
  • Der er også insektoider, væsner med fire arme, andre væsner med fire ben (og klove), reptiler og meget andet.

Jeg er ret vild med bogens afsnit med forskelligt gear såsom Gravity Traps, Organic Gills og en Synoptic Teacher. Der er også udstyr i den store skala som robotter og rumskibe, men den slags finder jeg ret kedeligt at læse om, så jeg har aldrig rigtig fået kigget på de sider.

Hvad kræver det af bøger?

Det er et krav, at du har adgang til SciFi Companion (som jeg nok skal vende tilbage til inden jul) og grundbogen. Men de fedeste bøger er de de tre kampagne-bøger Eris Beta-V, Leviathan og Scientorium, der hver især rummer en fin plot-point kampagne. Jeg har kun skimmet lidt i Scientorium, halv-læst Eris Beta-V og er næsten helt igennem Leviathan, og de har hvert deres stemning og tematik.

  • tlp_leviathan_5inLeviathan handler om en planet med store væsner (dinosaurer) som der kan arrangeres storvildtjagt på og anden oplevelses turisme (inklusive en stor resortby med kasinoer, restauranter og alle de ting som man kan forbinde med den slags – det er på mange måder tættere på Orlando end Las Vegas). Spilpersonerne bliver ansat som sikkerhedsvagter, og det skal nok gå helt i “Jurasic Park” ret hurtigt – ikke mindst fordi der også er øko-terrorister på banen. Det er klart den af de tre kampagner, som det er mest sandsynligt jeg kommer til at spille.
  • tlp_eris_beta_v-1-458x700Eris Beta-V handler om opdagelse, skattejagt i rummet og gamle hemmleigheder (og sære rumracer) der måske ikke burde forstyrres alt for meget. Der er en del sær teknologi, som spilpersonerne skal udforske og studere. Men selvfølgelig handler kampagnen ikke kun om at finde loot – der er noget større på spil. Der hemmeligheder skjult under overflade og en stor konspiration som spilpersonerne skal optrævle – og som rummer mulighed for en ret episk afslutning, hvor der er noget på spil i en ret stor skala (altså på det niveau hvor fx en planet eller en hele rumrace kan blive udslettet).
  • tlp_scientorium_5inScientorium er “Kong Salomons miner i rummet”. Der er det gamle videnskabs-bibliotek hvor en gammel-rumrace har samlet deres fund fra hele galaksen og beskyttet dem med fælder. Det er skattejagt, dungeoneering og et par overraskelser, som jeg ikke vil spoile (og heller ikke har sat mig særligt grundigt ind i mens jeg har bladret rundt og læst på må og få i bogen).

Er der aber med?

Rum Yetier er da en slags aber…

Hvad er der ellers af gode sager?

Der er nogle regler for at holde styr på udstyr og indtægt for spilpersonerne (der formodes at være JumpCore ansatte med sygeforsikring, adgang til karrierevejledning, faretillæg, etc), og lidt om hvordan rumrejser sker i settingen.

Det mest interessante er dog reglerne for Resolve, der gives som belønning til spilpersoner der overkommer store vanskelligheder, og som senere de senere kan veksle til forskelligartede fordele som Connections, extra Bennie til spilpersone (og resten af spilgruppen!), ekstra Action Cards i en kamprunde og den slags. Det er ret anvendeligt, og jeg er lidt træt af at jeg havde glemt de regler – og vil straks indføre dem i min aktuelle Achtung Cthulhu kampagne.

Der er også en Adventure Generator, men den er slet ikke lige så god som den der er i Beasts & Barbarians, samt et par få sider med npc-stats (også ret ordinært).

8 Responses to Savage Christmas | Last Parsec

  1. Hvad er det, der gør, at man skal være i besiddelse af SW Science fiction for at kunne bruge The Last Parsec?

    Hvad får The Last Parsec til at adskille sig fra de andre Space Opera-rollespilssettings?

  2. Thomas says:

    Hej Morten

    Du får brug for SciFi companion fordi den indeholder regler for at lave spilpersoner i de forskellige racer, samt regler for rum rollespil (fx rumrejser, zero gravity og den slags).

    Der er ikke lige én ting, der adskiller Last Parsec for så mange andre space opera settings. Jeg finder personligt at det er en stor fordel at der er tale om en ret stor setting, der kan rumme mange genre og typer af spil (du kan både spille noget som minder om Aliens/Bughunters, Firefly eller Bladerunner).

    Jeg finder det også positivt at der er tale om en setting, der ikke er tynget af et stort metaplot eller allerede er brugt i anden sammenhæng. Det er en rar frigørelse fra fx en setting som Star Trek eller W40.000 hvor der er meget at holde styr på, og som spillere berettiget kan forvente er med – eller Star Wars hvor der ligesom er de rigtige helte som smadre Dødsstjerner hele tiden, og så spillerne der ikke helt har samme niveau). I stedet er der en verden som præsentere et skelet (læs: jeg skal ikke finde på det hele selv) hvor du selv kan fylde på (læs: jeg er ikke bundet af hvad der står i et utal af bøger, sker i film eller andet).

  3. Pingback: [12. dec] Alternity: Star*Drive – Science fiction rollespil fra TSR | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  4. Pingback: Star Trek Adventures Living Playtest – Trekker-rollespil eller trekkie-rollespil? | Stemmen fra ådalen – en blog om rollespil og historie

  5. Thais Munk says:

    Hej Thomas,

    Morten anbefalede mig at kigge på din blog i forbindelse med en potentiel sci-fi/space opera kampagne som jeg er i gang med at kigge på baseret på ting som Twillight Imperium eller det gamle computerspil Master of Orion.

    Derfor vil jeg høre om Last Parsec ville fungere til sådan en kampagne? :-)

  6. Thomas says:

    Hej Thais, jeg kender ikke Master of Orion, men Savage Worlds og SciFi Companion vil fungere fint og give dig alle de regler du ar brug for (og mere til). Last Parsec er en setting, så hvis du selv vil lave setting, er det nok ikke så oplagt at købe den. Men hvis du gerne vil have en setting foræret, så er den fin nok. Jeg vil gerne være mer konkret, hvis jeg vidste mere om hvad du kiggede efter.

  7. Thais Munk says:

    Hej Thomas,

    Jeg ved ikke lige helt hvor meget setting jeg har brug for her. Det er meget løst lige pt. Min grundtanke er at der skal være nogle rum-imperier (ala Twillight Imperium) som slås, handler og udøver diplomati overfor hinanden, at vi ikke behøver gå for meget op i hvorfor teknologi virker som det gør og at der gerne må være en oldgammel race der engang regerede hele galaksen og som har efterladt sig højteknologiske artefakter rundt omkring. Det er cirka de tanker jeg har gjort mig plus at jeg gerne vil være fri for sådan noget om jedi-riddere og lignende religiøse typer med overnaturlige kræfter.

    Ud fra det og hvad du skriver, så giver Last Parsec vel meget god mening?

  8. Thomas says:

    Hej Thais, jeg er ret sikker på at du vil få glæde af Science Fiction Companion (der er alle de regler du får rug for). Jeg tror ikke du får samme værdi med Last Parsec, der absolut mest er beskrivelse af en setting – men måske alligevel kan give noget nyttig inspiration.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *