Savage Christmas | Necessary Evil

ne-coverSuperhelte med et twist. Det lød ret fedt, da jeg læste om Necessary Evil første gang. Så købte jeg bogen, læste den, og tænkte “ok, det skal nok gå”. Så prøvede at jeg spille det, og efter nogle spilgange var vi alle sammen enige om at den kampagne nok bare skulle have lov til at løbe ud i sandet. Desværre.

Jeg er ret glad for spillets grundpræmis. Jorden er blevet besat af seje rumvæsner. Da de kom til vores planet myldre det frem med superhelte som ville stoppe dem. Der var mange kampe. Og da støvet lagde sig, var superheltene besejret og jorden blev besat.

Tilbage er der så ny modstandshær, der prøver at stoppe de fæle rumvæsner. Det er alle superskurkene der ser sig nødsaget til at træde i den gode sags tjeneste (om ikke andet fordi rumvæsenerne jager alle med superkrafter og dræber dem – eller sender dem i internerings-lejre).

Det er nu ret sjovt fundet på. Du kan spille en superskurk med superkræfter, du behøver ikke føle dig alt for forpligtet til at tænke på konsekvenserne af dine handlinger – og hvis du kan smide de infame rumvæsner væk fra kloden, kan du vende tilbage til dine egne planer omkring verdens-herredømme eller hvad du nu drømmer om.

Det gode ved kampagnen

Der er mange små og sjove scenarier, hvor spilpersonerne kan få glæde af deres superkræfter. Det bygger rigtig fint op med at de finder dimser, der kan samles til noget sejt – og til sidst er der mulighed for et ægte showdown om Jordens fremtid. Det er ret fint skruet sammen – men det er også sindsygt lineært.

Et af de sjoveste scenarier handler om, at spilpersonerne skal i kontakt med videnskabsmand der gemmer sig i sin have. For at finde ham, skal de forbi skrumpe-strålen og dernæst udforske haven for at finde den skrumpede videnskabsmand.

Det dårlige ved kampagnen

Der er ikke rigtig nogen hjælp til at få den del af spillet til at fungere, som ikke handler om at bruge superkræfter. Altså det med at være tvunget til at bevæge sig rundt undercover og opretholde en eller flere dæk-identiteter. Det er jo også en af de dele af superhelterollespil, som jeg aldrig rigtig har set fungere.

På den anden side, har jeg læst at Explorers Edition af kampagnen er mere udbygget – så måske er det med dér. Men jeg tvivler.

Et andet problem er af mere spilteknisk karakter. Når spillerne laver deres superhelte, er det ret oplagt at bruge point på at få evner, der går dem mere eller mindre usårlige (det behøver ikke være så vildt, som at de ikke kan skades af andet en Unobtanium, men fx ret nemt at være totalt immun overfor alle helt almindelige våben: regelteknisk får du Heavy Armor). Alle rumvæsenerne render så rundt med automat-våben der kan skade stort set alle (de giver Heavy Damage). Det var ret nederen.

Er der aber med?

Næh, ikke direkte. Men der kan selvfølgelig altid introduceres skurke som Gorilla Grodd. Men det er ikke noget som du får forærende.

Har jeg ikke set det før?

Jeg kommer til at tænke på, at præmissen med skurke i en god sags tjeneste jo egentlig minder ret meget om Suicide Squad.

ss

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *