Savage Christmas | Super Heroes Companion

spc_cover_webI går kiggede jeg på Necessary Evil kampagnen, så det virker meget oplagt at tage fat på Super Powers Companion i dag.

Det er helt sikkert den Savage Worlds Companion bog jeg har brugt mindst – for jeg har ikke spillet Superhelte rollespil siden vi afsluttede Necessary Evil kampagnen, og Super Powers er udkommet efterfølgende.

Helt grundlæggende er der tale om en udgivelse, der samler op, revidere og udvider nogle regler der kom som Setting Rules i Necessary Evils første udgave.

Indholdet af bogen er delt op i:

  • Sådan laver du en superhelt.
  • Setting Rules for superhelte
  • Udstyr til superhelte
  • Nye Powers
  • Regler for baser og hovedkvarter
  • NPC’ere

Regler for spilpersoner

Det mest interessante er, at der er en opdeling af hvor mange Power Points du får til at lave din superhelt. Det afhænger af hvilken type kampagne man skal spille:

  • Pulp Heroes (fx Fantomet, League of Extraordinary Gentlemen)
  • Street Fighters (fx Punnisher, Luke Cage, Jessica Jones)
  • Four Color (fx X-men, Avengers)
  • Heavy Hitters (fx Thor, Wonder Woman)
  • Cosmic (fx Silver Surfer, Superman)

Du har alle dine superkræfter når spillet begynder, så derfor vil selv en Novice spilperson være klar til at tackle de modstandere som kommer. Alternativt er der regler for at spille som Rising Stars der udvikler nye superhelte-evner undervejs.

Blandt de nye Hindrances/Edges er der flere som passer til genren som fx Monologuer der altid skal stjæle scenen og tale og Dynamic Duo der gør to spilpersoner bedre når de arbejder sammen.

Setting Rules

Der er nogle sider med flere nye regler for Comic Book Combat og lignende, hvor der er mulighed for at lade det hele kamme fuldstændig over. Det er ret sjovt.

Gear

Der er nogle få sider med ekstra udstyr, men det er ikke lige så interessant og omfattende som de sider med hoch tech udstyr du fx finder i SciFi Companion bogen (den talte jeg også lidt om i forbindelse med The Last Parsec bogen – jeg skal altså huske at få kigget lidt nærmere på den inden jul).

Powers

I runde tal er 30% af Super Powers Companion afsat til det her kapitel. Der er virkelig mange forskellige Powers og regler for hvordan de kan bruges. Jeg vil tro, at det er muligt, at lave de fleste arketyper af superhelte – og også de fleste custom builds. Det er guf for spillere, der elsker at pusle med den slags (selvom det aldrig bliver helt lige så detaljeret som du fx finder i rollespil som Gurps og Heroes).

Headquarters

Et par sider med regler for at bygge et hovedkvarter til din superhelte-gruppe. Jeg vil tro, det både er muligt at lave noget i stil med Bat Cave og Avenger Tower.

Rogues Gallery

40 sider med NPCere (det er mere end de sider som der er til nye Powers). Der er stats på alle slags modstandere; både de helt mundane som gadebetjente og bøller, til superskurke (der praktisk nok er delt op i de samme kategorier som den type af kampagne du har lyst til at spille).

Blandt Pulp skurkene er Ratkin, en hobo der er faldt i søvn i en pæl af kemikalier, og nu spreder sygdom og kan tale med rotter.

I den anden ene af skalaen er der Cosmic skurke som Asmodeus “Conquerer of Nine Galaxies” der stammer fra det dæmoniske plan Stygia, der gentagende gange har prøvet at erobre jorden – og nu bare venter på at planeter står rigtigt på himlen, så han kan prøve igen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *