Savage Christmas | Sundered Skies

SKIES_EBOOK.inddDe sidste par dage har jeg skrevet om Savage Worlds rollespil jeg ikke har spillet. Nu må det være tid til at tage fat på et af dem, som jeg faktisk har spillet.

Sundered Skies er (igen) en verden der er gået under – det er jo trods alt Savage Worlds. Denne gang er det en Fantasy verden (helt klassisk som vi kender den med elvere, dværge og orker). Kloden er kort sagt sprunget i luften, og nu svæver dele af kloden rundt i æteren.

Og mellem disse flyvende stykker af en smadret verden, flyver skibe rundt. De fleste på jagt efter mad og skrot der kan sælges. Dermed er Sundered Skies et pudsigt mix af fantasy, apokalyptic survival og steampunk.

Selv er jeg stor fan af flyvende skibe, og det hele mindre egentlig ret meget om en D&D setting som jeg havde fornøjelsen af at udforske gennem en D&D kampagne fra den tid hvor jeg boede i Århus.

Sundered Skies er udgivet af Triple Ace Games (der også laver blandt andet Hellfrost). Udover grundbogen er der et par mindre scenarie-bøger (jeg har vist dem begge, men kan i skrivende stund kun erindre at have læst Compendium 2, der indeholder en fin lille kampagne).

Settingens særpræg

Det helt afgørende element i Sundered Skies er at æteren er farlig. Folk bliver sindsyge af at opholde sig for lang tid derude i “tomrummet” og de forskellige gammelkendte fantasy racer har også ændret sig lidt. Mennesker, orker og dværge er ret meget som man kan forvente.

Elverne er ret grumme; de er pænt ligeglade med andre folks lidelser, og har udviklet en magisk “maskine” der kan omforme dyr til menneske-agtige slaver (såkaldte Wildlings). Alle wildlings der ikke er lænker, er i elvernes øjne bortløbne slaver. Både elvere og wildlings er mulige spilperson-racer.

Du kan også spille Drakin, der er ret seje. De kan nemlig undervejs udvikle sig til at blive til rigtige drager. Du starter med at være et væsen, der vel minder om en slags Kobold, men så får du mere og mere styrke, tykkere skæl, vinger, kan spy ild – og ikke mindst vokser og vokser – indtil du en dag er en drage. Det er karakter-udvikling der batter !

Bogens indhold

Opbygningen af bogen er helt i tråd med så mange andre Savage Worlds Setting bøger, der er noget om spilpersoner, nogle setting rules, og så et kapitel med beskrivelse af spillets verden og en masse sider med stats på modstandere og monstre.

Der er også en fin Plot Point kampage, der på mange måder minder  om den kampagne, der finpudsede formen; nemlig 50 Fathoms (som jeg tidligere har skrevet om i kalenderen). Den er bare endnu mere episk (ja, det skulle man ikke tro var muligt – men i Sundered Skies er det lige en tak vildere til sidst, hvor der er plads til at lede hære af drager mod faldne dæmon-guder).

Kampagnen er ret fint opbygget, og jeg ville hjertens gerne spille den. Jeg har dog mest haft glæde at Adventure Generatoren der er blandt de bedre af slagsen.

Inspiration til og fra Sundered Skies

På det sidste har Morten skrevet en del om Earthdawn, der også er Post-Apokalyptisk Fantasy (og i øvrigt fås i en Savage Worlds variant). Han har også skrevet om DragonLance som en post-apokalyptisk verden. Begge dele matcher ret godt Sundered Skies.

Ideen med at give spilpersonerne et skib og så tage på skattejagt er jo heller ikke ligefrem en nyhed. Savage Worlds har jo allerede 50 Fathoms (med mere originale Fantasy racer) og Pirates of the Spanish Main (der er helt blottet for fantasy). Men der er også 7th Sea og hele Pathfinder kampanger (Serpents Skull og Skull & Shackles) – og den største og mest gennemarbejde kampagne til noget Star Wars rollespil (Darkstryder kampagnen til det gamle West End Star Wars Rollespil med d6 reglerne).

Er der aber med?

Ja, det er der. Allerede i det første scenarie i kampagnen – der også er et meget passende intro-scenarie til settingen – optræder der aber. Det er nogle forbandede bæster der gemmer sig i træerne og kaster nødder efter spilpersonerne.

Desværre er der en tragisk mangel på gorilla-soldater.

Egne spil-erfaringer

Jeg har spillet Sundered Skies på ungdomsskolen, og det var en fin kampagne. Jeg lagde ud med intro-scenariet (det med aberne), men kunne godt se, at vi aldrig ville kunne nå at spille helle kampagnen. Så jeg hackede den første del af Dragonlance Kampagnen (Dragons of Despair, Dragons of Flame), og så spillede vi noget som var inspireret af det.

Det var dog slet ikke scenarierne som gjorde det sjovt. Det var nogle helt andre ting, som gjorde spillet mindeværdigt.

  • Spilpersonerne blev lavet tilfældigt med den gamle Fantasy Character Generator som jeg opdaterede til SWEX og rettede lidt i. Spillerne valgte selv deres karakters race, resten klarede terningerne. Det tog pænt lang tid at lave alle spilpersonerne, men det var det hele værd – og det gav anledning til meget sjovt og hyggeligt rollespil senere.
  • Spillerne erhvervede sig et skib, som de fløj rundt i. Jeg tog lidt ekstra regler ind fra Savage Worlds Pirates of the Spanish Main bogen, og vi havde en fest med at rulle på tabeller for at hyre nyt mandskab. Store dele af besætningsmedlemmerne fik en levende personlighed, og var en ret integreret del af kampagnen – ikke mindst den bidske ork, der ville være styrmand (helst kaptajn), en en-armet elver kriger samt en indsmigrende, forførende og magtbegærlig drakin. I det hele taget fungerede besætningen langt bedre end jeg havde turde håbe – og jeg har i den grad lyst til at afprøve den slags en anden gang.
  • Specielt en af spillerne lod sig rive med af spillet. Han spillede en Drakin der hele tiden sukkede efter at blive mere og mere til drage. Vi lavede lidt om på reglerne, og indførte den regel, at for at han kunne forvandle sig til et nyt stadie, havde han brug for at sove på en guldskat, der hele tiden skulle være større end sidst (vi var lidt inspireret af Eustace’s forvandling fra dreng til drage i Narnia). Det gjorde jagten på guld utrolig mere interessant for ham og de andre spillere – ikke mindst fordi guld i Sundered Skies ikke rigtig er noget værd (det er dårlig til at lave rustninger, våben og værktøj – i øvrigt et fællestræk med DragonLance).

Bonus indhold

Da vi spillede lavede jeg forskellige ting til spillerne, blandt andet:

5 Responses to Savage Christmas | Sundered Skies

  1. johs says:

    Yay!
    Den har jeg også læst en del af. Det er en fed setting, men jeg stod lidt af på hvor præsent metaplottet er i settingbeskrivelsen. Det er klart mixet af fantasy, apokalyptic survival og steampunk som tiltalte mig – ikke så meget det mere metafysiske/episke. Det er for resten et andet ”problem” jeg har med de SW kampagner jeg har læst: De bliver ofte mere episke end jeg synes er fedt.

  2. Thomas says:

    Hej Johs, jeg kan godt følge dig. Det bliver nogle gange også lidt for episk til mig. Men jeg har også spillet en del kampagner – fx D&D – hvor det slet ikke var episk nok.
    Jeg er nok landet dér, at jeg er meget glad for at få et oplæg til en episk kampagne (det kan jeg selv have svært ved at få stablet op selv) – og når jeg ikke gider de episke kampagner, så er der alligevel en hulens masse ideer (og ofte hele scenarier) der ikke er så episke, som bare kan plukkes og spilles.

  3. Kristian says:

    I forhold til det episke/helte-prægede SW, så sad jeg lige med min “Realms of Cthulhu” til SW, hvor de kører med en “epic”(?) og en “gritty” stil, hvor forskellen mest er, at du ikke kan soake med bennies i “gritty”-mode”. Tanker i forhold til det, Thomas (måske gemt til, hvis Savage Call bliver dækket), for jeg overvejede at bruge det i Savage Warhammer?

  4. Thomas says:

    hej Kristian
    Jeg tænker, at jeg senere kommer til at skrive lidt om Realms of Cthulhu.
    Jeg har selv flere gange overvejet at spille med Gritty Damage – det er også noget som omtales i Horror Companion og SWEX (deluxe ed).
    Jeg har dog sjældent praktiseret det. Men lige præcis, da jeg selv spillede SW Warhammer, lavede vi den regel, at skade fra skydevåben ikke kunne soakes med bennier – så blev det hele lidt mere alvorligt, hvis der kom en gøb frem.
    Gritty damage egner sig i det hele taget fint til spil, hvor man som spilleder gerne vil have spillerne til at tænkte sig om en ekstra gang inden i kamp. Jeg ser i hvert fald en parallel til de ret barske damage regler der er Legend of the Five Rings, som jeg holder meget af.

  5. Kristian says:

    Ideen om, ikke at bruge Bennies til skydevåben- (og måske magi?) skade, synes jeg lyder rigtig god!

    Glæder mig til at læse om Realms.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *