Savage Christmas | Interface Zero

interface-zeroBag dagens låge er der Interface Zero 2.0 – et rollespil hvor hackerne i en nær-fremtid (2090) er bevæbnet med samurai-sværd og har cyberware upgardes. Med andre ord Cyberpunk rollespil,

Bogen er udgivet af Gun Metal Games og er en af de største Savage Worlds bøger jeg har – lige over 300 sider, hardcover og trykt i farver). Den indeholder blandt andet:

  • Beskrivelse af en setting, hvor firmaerne har taget over og national-regeringerne er brudt sammen. Det er en seriøst omfattende beskrivelse af settingen (vi taler om ca. 150 sider i The World kapitlet, suppleret med et Solar System kapitel på ca. 10 sider).
  • Flere sider med gode råd til spillederen: GM kapitlet er ca. 30 sider og rummer tips og tricks, en adventure generator og nogle sider med monstre og modstandere).
  • Alt for få illustrationer. Der er godt nok virkelig mange sider uden billeder. Og det – sammen med den massive størrelse – har desværre betydet, at jeg slet ikke har læst så meget i bogen som jeg har lyst til. Der er dog også nogle ret lækre helsides-illustrationer.
  • Mængder af nye regler (over 20 sider med setting rules).
  • Mængder af nyt udstyr – der er beskrevet i en ret fin salgs-tekst, der ligner noget fra en webshop. Det er en fin detalje.

En dyster nær-fremtid

Det hele er ret skidt; geopolitisk har der været atomkrig i Mellemøsten/Centralasien, stigende verdenshave – og ikke mindst opfindelse af Simulacrum’er, der har overtaget de fleste menneskers arbejde. Og så må menneskerne altså klare sig bedst muligt i en verden, hvor det er svært at få job, og et fast job med sygeforsikring kun er forbeholdt overklassen (der takket være videnskabelige fremskridt og back-up muligheder nærmest er udødelige).

Der er mulighed for at flygte ind i en Hyperreality. Det sker med et stik, alle har fået indopereret i hjernene, det såkaldte Interface Zero.

Spilpersoner

iz-1 Den virkelige verden er befolket af mennesker (både den originale version og mennesker version 2.0 takket være gen-manipulation), simulacrums, androids og hybrids (mix af dyre- og menneske-gener), bioroids (mennesker opvokset i reagensglas). Der er også nogle folk, som er begyndt at udvikle “psychic powers”.
Bogen ligger interessant nok op til at spillerne først sætter sig sammen, og laver et koncept for gruppen af spilpersoner – og først bagefter laver deres spilpersoner. Det er et godt råd, og helt i tråd med den praksis jeg selv prøver at følge i alt rollespil jeg står for.

Mængden af startudstyr afhænger af spillets powerlever, der går fra Gutter Punks, Street Soldiers, Hyperchrome Warriors til Elite Operatives.

Nye regler

Jeg kan slet ikke overskue at få det hele med her, så det er et udpluk:

  • Det er en barsk fremtid, så det er ikke muligt at bruge Bennies til Soak Damage test – og det er muligt at ryge direkte på Incapacitated af et enkelt wound.
  • Der er regler for cyberware. Sjovt nok er der ikke en lang indkøbsliste af udstyr, men i stedet fokus på effekten af udstyret – så er det muligt at lave det udstyr, som man nu ønsker, når der er styr på effekten. Cyberware koster $$$$$, men kan gøres biligt, hvis du ikke er bekymret over mulige bivirkninger (hvilket leder til reglerne for Cybertrauma).
  • Hacking foregår i genren “Hollywood Hacking”, og takket være en Hyper Reality der binder alting sammen, er det sådan set muligt at hacke alting. Det er der så en masse regler for. Jeg har ikke prøvet dem i spil, og er lidt bekyrmet for at det vil vækek dårlige minder fra min ungdoms mange Cyberpunk/Shadowrun spil, hvor hackeren ente med at spille en masse solo-spil.
  • Jeg er ret vild med reglerne for Street Cred, der bruges til at styre connections og indflydelse på gaden. Dem gad jeg virkelig godt afprøve – måske også i en anden setting, som for eksempel en by-kampagne i en fantasy setting.
  • Der er selvfølgelig også regler for Hacking i en cyberpunk genre. De er så fine, at Pinnacle roste dem i deres SciFi Companion (som jeg omtalte i gårsdagens julekalender).
  • Der er en selvfølgelig nye Edges/Hindrances; jeg vil umiddelbart fremhæve Alternate Identity (et næsten-skudsikkert alias) og gruppen af Power Edges der rimer: Freek, Peek og Tweek.

Inspiration til og fra Interface Zero

iz-2Det siger sig selv at Interface Zero trækker på en gammel rollespilstradition fra 90’erne, hvor der kom rollespil xom det rendyrkede Cyberpunk og det endnu ældre Shadowrun, der mixede fantasy med ind i spillet.

Det er heller ikke det eneste bud på Savage Worlds Cyberpunk rollespil. På min hylde findes også den ret fine lille scenarie-bog Tales from the Sprawl (fra Tripple Aces Games), der rummer et par gode scenarier, samt nogle regler for genre, som det er ret nemt at gå til.

Jeg tænker at Interface Zero vil fungere ret fint med noget rollespil i stil med The Matrix, Bladerunner, Judge Dread, eller andre “nær-fremtids” settings – eller for den sags skyld noget i stil med The Fifth Element. Det kunne også fint bruges til en rollespilsversion af brætspillet Android (som jeg har et kompliceret had/kærligheds-forhold til).

Er der aber med?

Du kan lave en hybrid, hvor du fx blander et menneske med enabe, og får pakken “Quick Hybrids”.

Men det bliver aldrig helt lige så sejt som Gorilla Gangsterne fra Judge Dread…

ape_gang

3 Responses to Savage Christmas | Interface Zero

  1. Jeg har spillet, og skrevet på den opkommende bog “Malmart catalogue”, så jeg må kende systemet bare en lille smugle, og må sige at dette Hacking er det nemmeste som jeg nogensinde har set, og minder ikke på nogen anden måde omkring andre systemer.

    For det første kan du ikke koble op der hjemme fra og så hacke det hele, du bliver nød til at være 10-30 meter væk fra den computer du gerne vil ind i, så aldrig mere “jeg hacker verdenen fra min stol!2

    For det andet forgår hacking i 1 til 1 tid, så ikke noget med Shadowrun “Hackeren får X runder mens alle andre får 1”, det betyder også at man ret så nemt kan hacke i kamp og lave sigselv en char der ikke kun er nyttig når døre skal åbnes.

    Alt i alt er hacking mere lavet som Savage World magi, hvor programmer kendt som “engrams” bliver brugt istedet for en gammel støvet bog.

  2. Og som lille reklame vil jeg gerne dele at Interface Zero, og alle andre Gun Metal Games producter køre på et 40% tilbud lige for tiden

    http://www.drivethrurpg.com/browse/pub/2212/Gun-Metal-Games

  3. Thomas says:

    Hej Rasmus, fedt du er med til at lave Malmart. OG tak fordi du lige fik beskrevet hackin reglerne lidt mere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *