Savage Christmas | Lankhmar

lankhmar_city_of_thieves_cover5inBag dagens låge er der endnu en af de licenser som Pinnacle har fået fat på, nemlig Lankhmar (der engang også var rammen om et par AD&D udgivelser).

Jeg er ret vild med ideen om Lankhmar, men må indrømme, at jeg aldrig har læst en eneste af de bøger som Fritz Leibner har skrevet om byen og de to ikoniske helte (barbaren  Fafhrd og tyven Gray Mouser) der ligesom udgør hele fundamentet. Jeg er bare – nærmest per default – forelsket i rollespil, der tager udgangspunkt i Fantasy by-kampagner, hvor der helst også er noget med tyve og andre slyngler.

Heldigvis rummer Lankmar bogen City of Thieves en fin introduktion til bøgernes univers, således at jeg nu ved en del mere – og måske jeg vil prøve at læse et par af bøgerne ved lejlighed.

City of Thieves indeholder:

  • Regler for at lave spilpersoner (det er ret standard bortset fra mulighederne for at spille sære racer som Ratlings (der er et mix mellem rotter og mennesker) eller Newhon Ghoul (et menneske-agtigt væsen med gennemsigtig krop), og et par nye Edges og Hindrances.
  • Setting Rules der virkelig fanger min opmærksomhed. Jeg er vil med reglerne der alle understøtter genren utroligt godt; fx “Down to my last Tik” (spilpersoner klatter utroligt hurtigt alle deres penge væk, så de er klar til at tage på nye eventyr), “Larger than life” (spilpersoner bliver utroligt hurtigt friske igen efter de har taget skade – så de hurtigt kan komme ud på nye eventyr) og “No honor among thieves” (der forhindre spillere i at bruge bennies, i situationer hvor deres spilperson er udsat for forræderi – hvilket hele tiden sker i genren, men som bennies ellers vil gøre ret umuligt at få til at ske).
  • Sorcery regler med udgangspunkt i Sort, Hvid og Elementar magi. Specielt reglerne for sort magi er lovende, og rummer nogle elementer der gør, at det måske kunne bruges til Star Wars rollespil og fristelsen for at bruge den Mørke Side af Kraften (sort magi er nemmere at bruge end hvid magi, men du bliver fysisk forandre af at bruge det – og vigtigt af alt, har du først brugt sort magi, kan du aldrig igen benytte hvid magi).
  • En omfattende beskrivelse af byen Lankhmar og resten af Newhon verdenen.
  • To scenarier der har til fælles at de begge begynder ved at spilpersonerne sidder på en beværtning, og bliver kontaktet af plottet. Det er den vildeste kliché, men for to scenarier, der skal kunne bruges til at give indtryk af genren, er de ellers ret fine – det ene handler om en varer, der skal overbringen til en købmand – det andet om forsvundne personer og sort magi.
  • Derudover er der nogle andre små kapitler, samt sider med stats på modstandere og monstre.

I det hele taget syntes jeg, at bogen giver utrolig god værdi for pengene. Men det bliver bedre, hvis du også har de to andre Lankhmar bøger…

Savage Tales of the Thieves’ Guild

Er en stor samling af mellemlange scenarier (typisk bestående af 3-4 scener, der er rimelig detaljerede).

Der er 16 scenarier i alt i bogen. Jeg har ikke fået læst dem alle, men det lader ikke til, at der er tale om noget sammenhængende plot – men altså enkeltstående scenarier, som du ret nemt kan flytte rundt på, og også med stor fornøjelse bruge i en anden sammenhæng (jeg kunne i hvert fald godt se dem i brug til noget Warhammer rollespil, eller måske til spil i byen Korvosa fra Pathfinder rollespillet). Flere af dem kunne også helt problemfrit bruges som skelet i en cyberpunk kampagne (fx Interface Zero), hvor spilpersonerne spiller freelancere.

Savage Foes of Newhon

lsfon_cover_5in-228x350

Var ved første øjekast blot endnu en monster-bog. Men den rummer en del mere end stats:

  • Friends & Foes kapitlet (ca 40 sider) beskriver en hel stribe bipersponer med stats og baggrundshistorie. Jeg formoder at der i det store hele er tale om personer som optræder i bøgerne, men jeg ved det ikke.
  • Bestiary delen (ca 25 sider) er stats på mange forskellige monstre og modstandere. Der er tale om ting, der supplerer Fantasy Companion ret godt (eneste dubletter er ting som hunde og heste). Men der er dog ikke nogle aber med…
  • Adventure Generator (ca 10 sider) som jeg ikke har fået kigget nærmere på – men når jeg skimmer kapitlet nu, ser det lovende ud.
  • Tre små scenarier (ca 10 sider) som tager spilpersonerne på en spøgelsesjagt, et indbrud og jagten på en legendarisk skattekælder.

Er der aber med?

Nej, det er der desværre ikke.

One Response to Savage Christmas | Lankhmar

  1. Johs says:

    Yay!
    Du skal skal læse bøgerne. Det er super godt noir pulp fantasy.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *