Savage Christmas | Space 1889

space1889(Forsinket grundet sygdom, kom først på d. 21/12).

Jeg har været Space 1889 fan siden slut-halvfemserne. Jeg opdagede muligheden for at bruge internettet til at opkøbe brugte rollespilsbøger i USA, i en mere uskyldig tid, hvor der vist ikke var så meget fokus på fortoldning af privatindkøb i den relativt lille skala.

Derfor måtte og jeg bare have Space 1889: Red Sands til Savage Worlds da den udkom, selvom det er et rollespil jeg aldrig har spillet. Som i slet ikke.

Da der her er tale om et tilpasning af et andet rollespil, så vil jeg mest af beskrive hvordan det bliver gjort.

Kort om setting

Der er tale om Jules Verne rollespil. Altså Science Fiction som det kunne være skrevet i 1880’erne. Det er muligt for skibe at bevæge sig gennem æteren ved hjælp af æter-propeller – og mennesker kan fint trække vejret på Mars (en stor ørkenplanet beboet af mars-folk – en civilisation der forlængst har toppet og nu er ved at gå under, der har flyvenden skibe og har gravet store kanaler på kryds og tværs af planeten, for at flytte vand fra de frosne poler) og Venus (en fortidsverden bevokset af frodige jungler og beboet af primitive øglemænd).

Tilpasning af regler

De oprindelige regler til Space 1889 var ret rædderlige. Men der var virkelig gode beskrivelser af victoriansk tidsånd (de sider blev blandt andet kopieret og brugt som handout da vi i den gamle tirsdagsgruppe i slut-halvfemserne spille Cthulhu Gaslight).

Regler for Status: Centralt i systemet – og tidsånden – er Status, og der er kommet nogle virkelig gode regler for Status ud af det, som passer ret godt til Savage Worlds. De er bedre end de tilsvarende regler i Rippers 1st ed – og jeg kan ikke lige erindre hvordan reglerne er i Rippers Resurected). Uanset hvad kan de bruges af alle spillere, der gerne vil have den dimension med i deres rollespil: Status giver basis for Favors, som du kan få og give. De kan bruges til at opnå fordele (kontakte, hjælp – eller ussel mammon), men også til at “betale” for at få gemt skandaler af vejen – og offentlige skandaler er noget jo, som skal undgås (ikke mindst fordi det er upassende med skandaler, men også fordi de kan koste dig Status).

Regler for Proffesion: Det var afgørende for din spilpersones evner, at du havde en profession. Det betyder at Savage Worlds udgave har en meget lang liste med Professional Edges som fx Army Medical Orderly (kan fjerne Wounds i samme tur de er givet), Foreign Office Diplomat (kan tale fransk, har Persuasion +2 og +2 Notice til at opdage løgn), Master Thief (Du mister 2 Status, men har tre håndlangere – en tyv og to bøller – der arbejder for dig og tjener penge til dig, fordi du lader dem gøre det grove arbejde).

Opfindelser: Er i og for sig vigtigt for genren. Jeg er selv sådan en slags spiller, der syntes det er vild kedeligt at læse den slags regler – så jeg har totalt sprunget dem over hver gang jeg har læst bogen. Det kan jeg se er at de er knap så vilde som Weird Science i fx Deadlands, og der er fokus på behovet for at skaffe investorer (det er også meget mere interessant fra et rollespils-synspunkt syntes jeg).

Resten af bogen

Der er en dejlig masse sider om settingen. Dem hra jeg med stor fornøjelse læst flere gange. Der er også en fin Plot Point kampagne og mere end en snes mindre scenarier. Faktisk er scenarie-delen så god, at alene den er bogens pris værd.

Der er også sider med monstre og modstandere.

Er der aber med?

Jeps. Og selvom det ikke er på højde med awesomeness fra 50 Fathoms…, er der bedre navne den her gang:

  • Aboninable Snowman: De afskyelige snemænd er farlige kødædere, og minder jo om en slags aber. Den slags har tidligere givet abe-point, så det gør de også her.
  • Demon Monkeys: Ja, det lyder lidt overnaturligt, men det er nu “bare” orangutanger, der i oldtiden blev opdrættet til at beskytte egypternes miner i central-afrika. De beskytter stadig minerne, men er nu blevet vilde.
  • Koljiss: Er et mars-dyr, som beskrives som en mellemting mellem en bjørn og en abe. Altså en ret stor muskuløs abe med store klo-besatte labber.

One Response to Savage Christmas | Space 1889

  1. Johs says:

    Demon monkeys lyder en megasej kultur/folk! Dem bør man bruge i andre spil :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *