Savage Christmas | Realms of Cthulhu

realms-of-cthulhuI havets dybe stille ro
hvor fiskehære bo,
,hvor sjælen lytted mangen gang
til drømmens triste sang,
der er idyllisk stille fred
i havets ensomhed,
og sindets længsler tie her,
hvor fred og hvile er.

shh… Cthulhu sover. Vi må ikke vække ham…

Den 12. lovede jeg vist Kristian, at jeg nok skulle få kigget på Realms of Cthulhu inden jul. Så nu er tid. Jeg må dog indrømme, at jeg skriver gennem en feber-tåge, så det bliver nok usammenhængende og kort.

Jeg gider ikke skrive om setting mm – det formodes kendt (plus jeg vil hurtigt tilbage under dynen).

Det helt store spørgsmål er, hvordan et cinematisk pulp rollespil som Savage Worlds håndtere Horror spil som CoC.

Sanity Regler: Først og fremmest er der lavet nogle Sanity Regler, der minder om noget inkarnerede Call spillere kan nikke genkendende til. Monstre – og okkult indsigt – angriber din Sanity. Det fungere med et ternings-slag som sammenlignes med din Sanity. Præcis samme regler som Damage og Toughness. Nemt, elegant, og ret godt fundet på. Hvert “wound” medfører tab af Sanity, og hvis Sanity kommer for langt ned, bliver du mere eller mindre permanent sindssyg. Det hele spejler ganske fint det oprindelige CoC regler, men er gjort SW. Det er vildt flot regel-arbejde.

For at kunne justere lidt om skalaen mellem Gritty og Pulp, kan spillergruppen blive enige om at benytte regler for:

  • Gritty eller Pulp Damage (kort version: Gritty Damage betyder at Bennies ikke kan soake wounds, Pulp er de normale regler).
  • Gritty eller Pulp Sanity (kort forklaring: hvor hurtigt får spilpersonerne en permanent sindslidelse, og hvor mange får de).

Vil du spille klassisk Call, spiller du bare Gritty/Gritty. Hvis der er ligesom mig, og heller vil spille Indiana Jones slås mod Mythos Monstre, så tager du bare en Pulp/Pulp variant.

Der er stats på monstre, man teoretisk kan overvinde i kamp (Deep Ones, Hunting Horror, etc). De eneste stats der er på guderne (Cthulhu mm er et Sanity Loss). De kan ikke besejres i kamp. Punktum.

Der er et par scenarier i bogen. Jeg kan pt ikke huske noget som helst om dem. Sorry. Og jeg er for træt til at gå ned i kælderen og finde bogen frem. Dynen kalder…

Inspiration til og fra Realms of Cthulhu

Der er jo masser af andre Cthulhu rollespil, og der jo også Anden Verdenskrig møder Cthlhu rollespillet “Acthung!Cthulh”. Det spiller vi for tiden i tirsdagsgruppen, og det er for vildt.

Er der aber med?

Næh.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *