Deadlands | Ny kampagne

Tirsdag var alle de gamle venner fra tirsdagsgruppen forbi. Vi skulle finde på en ny kampagne, og det blev så Deadlands.

Det betyder også, at vi skal gøre endnu et forsøg på at spille Savage Worlds – hvilket tidligere har været med ret blandet succes. Jeg vil håbe på det bedste, og tænker at det nok skal gå.

De fleste fik lavet deres spilperson færdig. Vi mangler lige en spiller, der havde valgt at bruge aftenen et eller andet sted på den anden side af Atlanterhavet – og det var åbenbart ikke muligt at pendle lidt ;)

Gruppen består umiddelbart af:

  • En halvindianer med speciale i dynamit og gale opfindelser.
  • En pige der udvirker mirakler og skyde slemme karle.
  • En mystisk mand der kaster Dødens Skygge og bruger magiske revolvere.
  • En sherif/monster-jæger der har det bedst med en revolver i hver hånd – og et fjendskab med kinesiske triader.
  • En sydstats-gentelman med hang til poker og dyr whiskey.

Tanken er, at vi skal spille The Flood kampagnen. Men jeg bryder mig ikke så meget om kampagnens anslag, så vi gør lige noget andet først – for ligesom at få styr på hvad Deadlands og The Great Maze egentlig er for en størrelse.

Bennies / Fate Chips

Jeg pønser på at lave reglerne lidt om, og har strikket et forslag samen, som spillerne lige skal forholde sig til.

Alle begynder med 3 Fate Chips, og det er max man kan have på et givent tidspunkt (Edges som Luck mm kan selvfølgelig ændre det).

Man får 1 ny Fate Chip per spilgang (og ikke op til max, som reglerne ellers siger).

Man kan også få Fate Chips ved at gøre ting, der er “er godt for spilpersonen”. Det kan være fælles regler kombineret med regler for spilpersoner.

Som jeg tænker reglerne, handler det om, at spilpersonen gør noget, der ligesom kan få ham/hende til at få det bedre med sig selv. Også selvom det logisk set er dumt. Det handler om at  “få afreageret” og/eller “forkæle sig selv”.

Lidt samme mekanik der får helt normale danskere til at gøre fjollede ting, som at tage stoffer, råbe sig hæse til en fodboldkamp eller hvad der nu giver dem “mening” i livet.

Gerne noget, der i spillet der kan være med til at understrege spilpersonens personlighed og måske være med til at skabe nogle scener, som kunne være interessante for spillet (vores fælles underholding og oplevelse).

Eksempel på fælles regler

  • Spise et stort og overdådigt måltid mad +1 (passer godt til settingens fokus på hungersnød)
  • Deltage i et festmåltid +2
  • En god aften i byen +1
  • Drikke sig helt i hegnet +2
  • Sex +1

Eksempler på Spilperson specifikke

  • Kriger-præstinden: Deltage i Gudstjeneste +1
  • Gambleren: Spille poker hele natten +1
  • Krigeren: Tage på “drømmerejse” med Opium +2 (sjovt, fordi det kræver kontakt med farlige kinesere)
  • Opfinderen: Noget indianer-agtigt; fx en tur i svedehytte eller ryge fredspibe +1
  • Dødens Skygge: At deltage i noget der minder om “hjemme på østkysten” fx tage i teateret eller tilsvarende “kulturelt”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *