Kup i Klosteret | Scenarie

Påsketid er atter i år det samme som Fastaval tid. Det er lidt underligt, for sådan var det engang hvert år, så gik der mange år uden, og sidste år var jeg afsted igen.

I år er det (igen) en endagstur. Astrid skal deltage på Fastaval Junior, hvor hun skal spille rollespil med Johs og også noget brætspil. Det er klart rollespillet hun glæder sig mest til.

Jeg har meldt mig under fanerne som medhjælper til Fastaval Junior. Og fik til opgave at lave et sært, sjovt og lidt uhyggeligt scenarie til de mellemste af deltagerne (gruppen af 9-11 årige).

Det er blevet til scenariet Kup i Klosteret, som nu er så færdigt som det bliver (du kan klikke her eller på billedet for at downloade en pdf version). Egentlig skulle jeg spille scenariet i én blok, og så styre en gruppe unger igennem Zombicide i en anden blok (oplægget var Hero Quest, men det har jeg ikke – så jeg forslog at tage Zombicide med i stedet, og så kunne jeg også få malet en masse figurer). Men det endte med at spillerne stod i kø for at spille Kup i Klosteret, så nu kører jeg det i begge blokke. Og så er der en anden som har meldt sig til at stå for Zombicide.

Scenariet består af en sides tekst med lidt noter og ideer. Jeg har med vilje ikke gjort alt for meget ud af det. Der skal spilles i 2 timer, og jeg vil alligevel lytte ekstremt meget til spillerne og hoppe med på deres ideer. Så det virkede ganske overflødigt at gøre mere ud af det.

Jeg har lavet 10 spilpersoner (jeg lavede en del ekstra, så der var nogle af vælge imellem – men også for ret nemt at kunne tage en spiller eller to ekstra med). De er alle mere eller mindre klassiske nordiske mørkevæsner – på nær de to vampyrer, der er kommet til landet som flygtninge.

Der er også et handout (en tegning af klosteret som jeg skrev om for et par dage siden).

4 Responses to Kup i Klosteret | Scenarie

  1. Terese M.O Nielsen says:

    Hej Thomas

    Jeg vil straks snuppe scenariet og køre det for et antal 10årige snarest. Hvordan læser vi tallene på karakter armene? Slå under med 2 D6? Hvad betyder afkrydsningsfelternme? At evnerne kan bruges 3/5 gange?

    Jeg skal nok aflægge rapport bagefter – og tak for at gøre det muligt :-).

    Venlig hilsen
    Terese

  2. Thomas says:

    Hej Terese

    Jeg brugte 3d6 og slå lig eller under evne. Det var for meget rod og matematik. Tror det havde virker meget bedre en 1d20 (ligesom Johs brugte i sit scenarie).
    Det gør ikke spor, at spillerne rimelig ofte fejler terningeslag. Det giver en del komik og nye forhindringer at overvinde.

    Ja, kasserne var antallet af gange en spilperson kunne bruge en af sine overnaturlige evner.
    Der var så den finte, at når en spilperson blev konfronteret med en af sine svagheder, skulle spilleren vælge enten at give efter (typisk flugt eller noget i den stil) – eller – krydse en kasse af.
    Kasserne blev også brugt som en slags heltepoint, når det lige gav mening.

  3. Terese Nielsen says:

    Så har vi spillet Kup i Klosteret, og der er mindst 2 overbeviste rollespillere mere i Sofus’ omgangskreds.

    Sofus og jeg havde inviteret 5 rolle-rollinger, idet jeg regnede med, at der var mindst 2, der ikke kunne. Sådan skulle det ikke gå, så vi endte med et party på 6 unger. Jeg var bange for, det var i overkanten, men det gik egentlig ok, eftersom 2 af dem ikke sagde så meget og så ud til at være tilfredse med at høre på de andres udfoldelser.

    Det tog snarere 3 end 2 timer, og vi var igennem nogle hændelser ved porthuset, i køkkenhaven, i biblioteket, i Abbedens kammer, i fængslet (fordi de rullede virkeligt ringe i Abbedens kammer) og til sidst i Abbedens kammer og klostrets skatkammer. Forhindringer blev klaret med både vold, list og diplomati, så det var nogenlunde afvekslende for både mig og rollinger.

    Ungerne var glade, og scenarieforlægget var dejligt nemt og overskueligt og fuld af gode ideer til hændelser, som jeg kunne plukke i. Sig gerne til, hvis du har noget lignende liggende, feks fra sidste år.

    Og så er det skægt at observere, at for 10årige er alene det at få udleveret et karakterark så intens en oplevelse, at de næsten er nødt til at løbe ud i haven og tilbage igen, før de kan samle sig sammen til at gå videre med historien… Selve det at slå et terningeslag for Viljestyrke, fordi kirkeklokken ringer (gys!) virkede ca lige sådan; men de nåede da at vænne sig til det i løbet af spillet.

    Tak for oplevelsen på vegne af Sofus, Sofie, Thea, Emil, Esben og Jonathan.

    Terese

  4. Thomas says:

    Hej Terese
    Dejligt at høre om andre, som havde en god oplevelse med scenariet. Selvom det jo groft sagt kun er en side med lidt noter og ideer.
    Jeg tror desværre ikke, at jeg lige har andet tilsvarende liggende. Normalt er noter kun noget jeg lavet sparsomt og i form af noter på papir.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *