Tanker om Deadlands the Flood

Igennem de sidste par måneder har vi spillet Deadlands i den gamle tirsdagsgruppe. Jeg troede i første omgang, at vi skulle spille kampagne The Flood, da det – af alle de store kampagner – vel nok var den som i setting var mest det ”arketypiske” Deadlands (der er Weird Science og den ikoniske Great Maze setting).

Spillerne nåede frem til at de havde et fællesskab omkring et skib, hvor en af dem var kaptajn. Så var der en mobil base.

Så langt så godt – og der blev også lavet forskellige spilpersoner.

Det skrev jeg alt sammen lidt om tilbage i marts.

Nu lidt om de erfaringer, jeg har gjort mig undervejs

Det er sjovt med penge

Det mest vellykkede spilleder trick længe, har været at lave stakkevis af pengesedler, som spillerne bruger til at holde styr på deres formue. Det er utroligt underholdende at det ikke bare er tal på et papir, og den taktile oplevelse af at få stukket $120 i hånden er bare så meget sjovere. Det har også haft den effekt, at spillerne går meget mere op i penge – og hvem der skylder hvem hvad – end jeg nogensinde har oplevet før (hvilket jo er ret godt gået, når vi har spillet sammen siden 90’erne).

En af spillerne sagde direkte, ”jeg vidste slet at min spilperson var gnier… men nu hvor vi får pengesedler, er det gået op for mig”.

Kampagnen er virkelig ringe

The Flood kampagnen er jo nærmest uspillelig. Det var ikke helt gået op for mig, de omgange hvor jeg har læst i bogen. Men det har jo nok også mest været ”klat-læsning” i små omgange, hvor jeg mest har bladret rundt og læst hvad der lige fangede min interesse.

Der er absolut fine ideer til sjove scener, og der er også nogle ok interessante scenarier. Men det hænger slet ikke så godt sammen som i fx 50 Fathoms. Det mest ringe er, at spillerne skal tonse rundt på jagt efter nogle forskellige magiske rune-indskrifter i noget der minder lidt om dungeons. Det er en væssentlig del af kampagnen at finde disse. Men hver eneste rune og tilhørende lokation er alene beskrevet med måske 2-3 linjers tekst. Det er godt nok ikke meget at arbejde med – og så bliver det altså for skitse agtigt.

Der er også andre problemer. Den klimatiske slutscene er ekstremt scripted og det som er ”løsningen” på problemet kræver så også lige, at spilpersonerne er villige til at dræbe et par tusinder mere eller mindre uskyldige mennesker… det er godt nok en kamel, som jeg tror de fleste vil have svært ved at sluge.

Et andet problem er, at Deadlands godt nok har meget meta-plot. Og kampagnen kæmper med at få det hele med, og måske også få afrundet noget af det. Men det betyder bare, at der ikke er nogle klare og tydelige fjender – for der er bare uendeligt mange fjender og plots at holde styr på. Det er ikke specielt tydeligt, at lige præcist det onde som kampagnen handler om at bekæmpe, skulle være det største onde, og ej heller det mest oplagte at begive sig i kamp mod.

Resultatet er, at jeg i den grad bare bruger kampagnen som en meget løs skitse med nogle forskellige ideer i. Og så finder jeg selv på resten undervejs – men det var jo ikke lige tanken bag at tage en kampagne ned fra hylden. Der havde jeg nok håbet på, at jeg fik noget mere hjælp, og ikke en spand rod, som det er svært at få til at hænge sammen uden en gevaldig indsats.

4 Responses to Tanker om Deadlands the Flood

  1. Johs says:

    Sådan kan det gå med købekampagner. Jeg bliver også ofte overrasket over hvor lidt hjælp jeg rent faktisk får i Terror in Talabheim, som vi stadigvæk er i gang med at spille i min Warhammergruppe.

    Har du et billede af de der penge I bruger? Det er smart med en cowboysetting, fordi man imodsætning til fantasy har papirpenge og imodsætning til et spil Vampire ikke har så mange penge at det bliver ligegyldigt.

  2. Thomas says:

    Hvad du ønsker, skal du få… Deadlands Dollars

    I øvrigt har jeg engang for en del år siden læst Terror in Talabheim. Mit indtryk er, at du får mere hjælp der, end i The Flood… (selvom TiT er ekstremt lineært, hvilket jo også er lidt skidt).

  3. Thais Munk says:

    Oh, købekampagner… :D
    Men det er fuldstændigt rigtigt. De er ofte meget fine at bruge som inspiration, men hold da op hvor kan der være meget…crap imellem de gode ideer.

  4. Johs says:

    Jeg er overbevidst om at TiT er god når det kommer til købekampagner. Sikkert på en top something, men jeg håbede bare på at der var mere hjælp.

    Og ja den er sygt lineær og der er nogen ret mærkelige huller/ meget løse dele, men ganske fin.

    Væsenlig bedre end Ventrue Chronicle, som min næste kampagne tager udgangspunkt i.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *