Bolt Action | Det perfekte spil-event

Et evigt tilbagevendende samtaleemne blandt Bolt Action spillere er hvordan man afholder den bedste form for turnering. Det har jeg også gjort mig mange tanker om, som jeg samler her. Så kan jeg også bare smide et link hertil, næste gang debatten åbner på Facebook.

1. Det er ikke en turnering

Jeg vil egentlig helst ikke spille turneringer. Jeg vil hellere deltage i spildage / spil-event.
Turnering betyder som regel, at folk kommer med hære, der er toptunet til at vinde – og at fokus bliver på at vinde fremfor at skabe rammerne om et spil, som er sjovt og hyggeligt for begge spillere (de mest vindende hære er typisk ret kedelige at spille imod, da de typisk vinder ved at fratage modstanderen alle muligheder for at spille med på lige fod).

Desuden er jo nærmest altid de samme to-tre spillere der vinder. Og er der præmier, er der også deltager-gebyr – og så fedt er det altså heller ikke at betale for at Ronnu igen kan vinde en eller anden præmie (selvom Ronni nu også er super flink til at forære sine præmier væk til andre spillere – som mig selv – hvilket han skal have tak for).

2. Frie rammer er noget rod

Nogle hære er bare slet ikke sjove at spille imod. Specielt ikke dem så er ”sten” mod din ”saks”. Kommer du som spiller til at spille et eller flere slag, der bare slet ikke er sjove, fordi du taber stort uden nogen chance for at vinde, bliver det svært at gode deltage en anden gang.

Sker det for en ny spiller, der for første gang har vovet sig ud for at spille med andre spillere, kan det nemt betyde, at det også bliver sidste gang man gider gøre det (det skete stort set for mig, første gang jeg tog ud og spillede Bolt Action med nye folk – jeg kom med en hygge-hær jeg ikke havde spillet særligt meget med, og så blev jeg trukket rundt i manegen af en spiller der havde lavet en ret god og optimeret hær, der vær turnerings-tunet).

Derfor mener jeg, at der skal nogle begrænsninger til. Og dermed accepterer jeg også, at der kan blive sat rammer op, som betyder at der vil være spillere, som fravælge at deltage – men det er ok. De bedste arrangementer bekender sig ofte til en målgruppe, der så kan møde op med ensartede forventninger – og prøver ikke at favne alle på en måde, hvor ingen alligevel er helt tilfredse.

A: Ingen Special Characters

De fleste af dem er fjollede og urimeligt seje i forhold til deres point værdi. Kan sikkert bruges til private spil, men ikke andet.

B: Loft på antal terninger

Det hænger primært sammen med tid. Skal vi nå flere spil på en dag, skal hvert spil ikke tage mere end 3 timer alt inklusiv. Og så nytter det ikke noget, at en eller begge spillere har 18+ terninger i posen.

Min løsning er at spille med den regel, at ingen spiller kan have flere end 10 Order Dice per tur. Så må spillerene for min skyld have lige så mange units med som han lyster.

C: Rammer for listerne

Det er ikke muligt at spille Tank War lister mod almindelige platoons. Det er tilgengæld helt ok at bruge Theater Selectors og/eller flere Platoons hvis man har lyst til det.

Med hensyn til Theater Selectors giver det dog mest mening, hvis det bruges som en tematisk begrænsning – fx alle spiller lister ca anno 1940 – og ikke særlig meget mening, hvis det mest handler om at grave rundt i bøgerne efter en liste, der giver mulighed for at fylde op med ekstra af alt det gode, uden at være bundet til at vælge noget mindre optimalt.

Overvejende er jeg derfor nok mest tilhænger af Reinforced Platoons, hvor man dog gerne må stille med to, hvis man har lyst.

3. Gode Missioner

Det er efter min mening afgørende at der vælges Missioner med størst mulig omtanke. Mine overvejelser går i retning af følgende retningslinier:

A: Ikke noget med Sudden Death

Missioner der kan ende før tid er noget rod. For det første kan det give uhensigtsmæssige pauser for spillere, der bliver færdige i alt for god tid. For det andet kan det give en ekstra stor fordel til spillere, der mere eller mindre heldigt bliver matchet skævt, hvor den ene spiller nærmest vinder automatisk, fordi han tog ”saks” med mod den anden spillers ”papir”.

Det betydet at missioner som Demolition, Top Secret og Manhunt ikke kommer med.

B: Hurtig og nem opstilling af tropperne

Der er missioner, hvor spillerne stiller tropper op ved på skift at trækker terninger. Det er et herligt skak-spil med mange sjove og interessante overvejelser undervejs. Det tager bare lang tid, og derfor vil jeg ikke bruge de missioner på en dag, hvor tiden efter min mening kan bruges bedre.

Så missionerne No Mands Land, Double Envelopment og Sectors er dømt ude.

C: Det er ok med ulige kampe

Jeg har tidlige været fortaler for “synkrone” missioner, men har fået andre erfaringer – og er nu ikke optaget af at det som kriterium. Faktisk holder jeg selv af at lave hærlister, der kan lidt af hvert – både angribe og forsvarer. Det gør også spillet mere alsidigt.

Hvis du som spiller på forhånd ved, at de hær skal kunne klare sig under forskellige forhold, er du nok også mindre fristet til at lave lister, der kun kan én ting. Derfor kan jeg godt lide at en spil-dag rummer forskellige typer af scenarier – og det gør mig ikke så meget, at spillerne på forhånd har en idé om hvad der venter dem.

I sammen åndedrag kan jeg også nævne, at det er ok med mig, at der er missioner med Prepatory Bombardment – men det er der godt nok også mange spillere der slet, slet ikke er enige i.

D: Kampvogne spiller anden violin

Jeg holder meget af kampvogne i Bolt Action, men jeg syntes det bliver for trist, hvis de bliver for spil-styrende. Det er i mine øjne et bedre spil, hvis fokus er på infanteri.
Derfor har jeg en forkærlighed for missioner der ikke kan vinde med kampvogne, men hvor der skal ”støvler på bordet” for at vinde.

E: De mest velegnede missioner

Tilbage er der så en håndfuld missioner, som jeg finder velegnede:

  • Meeting Engagement
  • Key Positions
  • Envelopment
  • Point Defence
  • Hold Until Relieved
  • Surrounded

F: Fint med nye missioner

Det er ok med mig, at der laves nye missioner til et event. Det kan være varianter af eksisterende missioner, fx Sectors med en mere hensigtsmæssig form for Deployment.
Det kunne også være tilføjelse af kendte regler til kendte missioner, hvor der fx blev spillet med regler for Night Figting i den første tur af en mission, eller der blev brugt regler for dårligt vejr, mangel på brændstof eller hvad der nu ellers er af muligheder.

4. Det bedst mulige event

Skulle jeg – udover det ovenstående – sætte lidt ord på hvad der kunne gøre en spildag helt perfekt, er der også andre ting der tæller:

Mad og drikke må gerne være organiseret fælles og på forhånd. Det er hyggeligt at spise sammen, det går hurtigere end at alle render rundt hver for sig – og behøver ikke være noget meget avanceret.

Gode lokaler kendetegnes i høj grad på lys, akustik og et gulv man kan holde ud at stå på en hel dag. Fornuftige parkeringsforhold og mulighed for opstilling til dagens spil aftenen i forvejen vægter også.

Lækkert terræn og malede hære. Umalede figurer er i min verden ikke en mulighed til et organiseret spil-event. Og terræn er vigtigt for spil-oplevelsen.

Allierede mod Aksemagterne er det ideelle spil. Så kan det flaske sig således, at alle får spillet kampe mod ”passende” modstandere er det stort plus.

Spillerne skaber dagen er ikke nogen hemmelighed. Det betyder langt mere for mig hvem jeg spiller mod, end hvilken hær, mission eller noget andet. Generelt har jeg gode erfaringer med Bolt Action, hvor jeg primært har haft fornøjelsen af at spille med flinke mennesker, som det er en fornøjelse at være i selskab med, som eksempelvis Mr Gentleman Gamer – Oliver, den dobbelt vinder af Fair Play prisen til “Bolt Action Invaderer…” – der sætter den bar ret højt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *