WFRP | Heidenhammer II

I dag spillede jeg Warhammer rollespil Hedehusene bibliotek med fire børn, i anledning af at der var Aktiv Efterårsferie (onsdag var der figurmaling og Warhammer figurspil i Taastrup, torsdag var der et stort Warhammer figur-slag i Hedehusene).

Der blev lavet tre nye spilpersoner, og så var der en genganger fra sidst (tiggeren Mikael).

  • Robert Schulze (Wizard Apprentice)
  • Jörg Hoffman (Broker)
  • Katharina Dreher (Townman)
  • Mikal Blau (Pauper).

Nogle gang er spillere vildt helddige; i dag var det drengen, der sad og kiggede lidt på tabellen over jobs, og sagde “wow, man man være troldmand – det vil jeg gerne være”, jeg svarede “ok, men så skal du altså slå 14”. Så fattede han terningerne og slog 14!

Resten er et – ret langt – spilreferat. Men vi spillede også fra kl 10 til 15:15, så…

Håndlangere for Karl Teugen

[Vi spillede en variant af scenariet “Pirates of the Crystalflow“, som jeg tidligere også har hacket til et Legend of the Five Rings scenarie (til ungdomsskolen) og et Fantasy Craft D20 scenarie da den gamle tirsdags-gruppe spillede eventyrer på jungletur].

Spillerne samledes på kroen “Den Fordrukne Køter”, hvor Katharina arbejder, for at mødes med en af de mest magtfulde og rige mænd i Bögenhafen: Karl Teugen. Han ville hyre dem til at drage med flodbåd mod Weisbruck, for at undersøge en anden handelsmand, Oswalds Amster. Der har igennem hele foråret været problemer med flodpirater, der i mistænkeligt stort omfang angribe Teugen skibe (sært nok skibe, der ikke har særlig værdifuld last).

Karl Teugen frygter for det første at piraterne er i ledtog med nogle af hans ansatte (så derfor hyrer han spillerne), og mistænker Oswald Amster, der umiddelbart ser ud til at være den eneste som profitere af at andres handel lider – og ingen af hans skibe er blevet angrebet. Desuden er han halfling, og – alle – ved at den slags folk jo er tyve og kriminelle…

[Jeg har sat rammen for spillet til nogle få år efter Karl Franz bliver Kejser, og altså også nogle år før handlingen i Shadows over Bögenhafen].

Ankomst til Weisbruck

Spillerne kommer med en af Tugens flodbåde til Weisbruck, hvor de undervejs vogter en last af nye kartofler og flere sække uld. Det vildeste de oplever er at høre historien om, at et flodpram på er blevet overfaldet dagen før, og at en flodkaptajn har bjerget prammen og sejlet den ned af floden til Weisbruck.

I Weisbruck rykker de ind på “Sværd og Skjold” kroen, hvor de kan bo og spise på Teugens regning indtil flodbåden kommer forbi igen (den skal til Altdorf og forventes retur på 8 dage).

De finder frem til prammen, som bevogtes af en enlig byvagt, der har gjort det til en fin forretning at lade nysgerrige folk komme ombord og se blodsporerne for kun 1 skilling. Spillerne er ikke specielt rige – på nær hæleren Jörg, der til gengæld er ret nærig. Til sidst bliver der betalt for at troldmandslærlingen Robert kan komme ombord, og han kan se en båd, hvor alt der ikke er botlet fast er blevet fjernet. Der er tegn på kamp i kahytterne, hvor der er fire køjer, og en masse blod i stævnen, hvor en sømand nok er blevet dræbt. Der er sært nok spor af klove – geder? – i blodet.

Spillerne tager på værtshuset “Røde Anker” ved aftenstid, hvor de sparsomt køber et krus tynd øl (på nær tiggeren der ikke har råd, og derfor må vente udenfor). Hæler Jörg sætter sig ned og spiller kort med flodkaptajn Söderberg, der er glad, fordi han har fundet prammen, og i morgen kan hente den som sin ejendom fordi han bjærgede den som vraggods. Jörg vinder i løbet af aftenen 4 skilling, men bruger en af dem til at købe en omgang øl til taberne [han har Cardsharp, hvilket er et nyttigt Talent som lader spilleren brugere 1’erne på sit terningslag som SL til et test].

Næste morgen tager de ned forbi havnekontoret, hvor de hilser på Kaptajn Söderberg, der henter papirerne på sin nye pram. Katharina og Jörg får overtalt damen på kontoret – mod en lille bestikkelse på 3 skilling – til at undersøge hvem den tidligere ejer var. Hun har jo heldigvis alle relevante papirer liggende på bordet, så det er hurtigt klaret; båden Frøken Josephine tilhørte tidligere handelshuset Haageni Bögenhafen, og kom for en uges tid siden til Weisbruck med lasten fuld af Marienburger Sild (en snes tønder med sild i lage, og et dusin med salte sild).

Tiggeren Mikael prøver at spionere lidt på Oswals Amsters hus, men da han sætter sig til at tigge, bliver han smidt væk af byvagten, der ikke vil have “hans slags” i de gode borgeres kvarter. Tidligere var han også blevet smidt væk fra havnen af samme årsag.

Indbrud i Oswalds hus

Da mørket falder på tager spillerne til Oswalds hus, de ved han er på forretningsrejse – han rejste samme morgen de kom til byen – og der er fire vagter foran huset. Der er en lille baggård med urtehave, som de sniger sig ind i. Troldmandslærlingen Robert kan nemt åbne låse med magi, så de træder ind i køkkenet… hvor en stor bidsk vagthund springer op fra sin søvn midt på gulvet. Det blvier hurtigt bloddigt, da den først bider Jörg i skulderen, og bagefter i hånden, inden Mikael med et enkelt kølleslag afliver hunden [Jörg røg ned på 2 Wounds, hvilket senere havde alvorlige konsekvenser].

De undersøger huset, og kommer undervejs i kamp med yderligere to vagthunde – men nu er Katharina klar med sin daggert og selvom en af hundene når at bjæffe lidt, kommer vagterne ikke ind [jeg rullede 88 på deres Perception og dermed en Fumble].

Spillerne stjal med arme og ben, mens de ledte efter spor. Til sidst fandt de et hemmeligt rum bag en bogreol, hvor Oswald havde et underligt alter; her lå to regnskabsbøger som de ikke kunne læse samt var en vægt, hvor vægtskålene var af massivt guld, og der på den en vægtskål lå en blank guldmønt, og på den anden en tom pung.  Jörg erindre noget om at nogle købmænd, specielt dem fra Marienburg, tilbeder Handelsguden Händrich, der vist nok er en afart af Ranald – og i hvert fald er noget med grådige købmænd (hvilket åbenbart er meget være end ærlige kriminelle). Bøgerne er vist skrevet på Mootland, og med en stort set ulæselig håndskrift, så deres indhold er en gåde – men Robert gennemskuer trods alt at der er tale om en slags regnskabs-bøger.

Med bøllerne i hælene

Det lykkedes at komme uset ud af huset, og næste dag sover Jörg længe i håbet om at få det bedre [det gør han ikke]. Mikael og Katharina sidder på kroværelset og sammenligner deres bytte fra nattens indbrud: en flaske solbærsnaps, en flaske ferskenlikør, søltøj (6 knive, skeer og gafler), en lysestage i sølvplet og deslige sager. Imens Robert tager sin del af byttet – han fik kun fat på en lille stok med sølvhåndtag. Den får han solgt for nogle skillinger, men han opdager først alt, alt for sent, at der tilbage på kroen er uvelkomne gæster. Nogle af Oswalds vagter står og taler med krofatter… måske de er på sporet af vores helte?

Robert skynder sig op på værelset, hvor der udbryder panik. Mikael skynder sig at pakke sine ting, og sniger sig som den første ned af trappen og ud gennem køkkenet. Katharina prøver at gentage hans nummer, men bliver opdaget. Samtidig springer Jörg ud af vinduet, men landet uheldigt og får et stort glasskår op gennem hånden [laver et virkelig dårligt Athletics test, får skade, ryger under 0 Wounds takket være hans sår fra hunden, ruller på Crit tabellen, mister førligheden i venstre hånd]. Han skriger af smerte, hvilket får nogle af Oswalds bøller til at storme ud på gaden… Her får Robert travlt, han prøver at klatre ud af vinduet, men kan ikke rigtigt komme ned – han vælger at springer, lander hårdt på brostenene, og må humpe væk [spillerne fik valget om at få 1d10+2 skade eller hænge på muren, når bøllerne kommer ud – det var et hårdt valg, da han kun har 10 wounds).

De tre slipper væk og mødes i et skur ved havnen, hvor der er en del gamle fiskenet. Mikael sniger sig ud for at finde ud af hvad der sker; det eneste spor er, at byvagten ikke ved noget, og bøllerne trak væk med Jörg. Han bliver desværre opdaget af nogle bøller, der følger med tilbage til skuret.

Der udbryder en vild kamp, hvor terningerne i den grad er med spillerne. Tre gange laver jeg Fumble for en af bøllerne, så to bøller ender med at ryge i havnen. Katharina og Mikael får med hiv og sving nedkæmpet to andre bøller – og Robert er en rigtig skidt karl, der rækker en hånd ned for at hjælpe en bølle op, og da han så griber fat i hånden, bruger Robert sin Drain magi, til at suge lidt af mands livskraft…

[Undervejs i kampen lader jeg den spiller, hvis spilperson ikke er med, rulle terninger for nogle af bøllerne – det plejer altid at fungerer fint at lade spillere være med på den måde, og der gav heller ikke problemer den her gang].

Robert bliver ramt hårdt af en kølle, begynder at bløde, og er tæt på at dø – faktisk tror de andre kortvarrigt at de har mistet ham helt. De andre kan ikke førstehjælp, så må i hast slæbe ham hen til en doktor. Her tømmer de Roberts pung for at betale, og doktoren sur såret sammen [allerede på salg nummer to rullede spilleren under 10% og døde, men et Fate point redde ham].

Byvagten venter udenfor, og det bliver svært at tale sig ud af problemerne. Katharina har dog talegaverne i orden, og får forklaret at de er uskyldige ofre – og desuden har byvagten i forvejen et skævt øje til bøllerne [spillerne fejler sit Charm test, men vælger at bruge 1 Resilience for at lave slaget om til en critical succes].

Udenfor bymuren i mørket

Det bliver en lang eftermiddag med afhøringer, men til sidst lader vagtkaptajnen dem gå. De søger tilbage til kroen for at slikke deres sår, og ved nattetid tager de til Oswalds varehuse ved havnen, hvor de mistænker at Jörg bliver holdt fange. Her ser de nogle vogne blive lastet med tønder og kasser, samt en stor sæk indenholdene Jörg bliver smidt op i en af vognene.

Vognene kører mod byporten, hvor en kusk betaler vagten for at åbne porten. Katharina beslutter sig for at snige sig tættere på, og kommer uset op i den bagerste vogn hvor hun gemmer sig. Mikael og Robert vil også med, men bliver opdaget – og en af vagterne på vognene skyder med sin armbrøst. Mikael bliver ramt i benet, og de to mænd flygter.

[tiden var ved at rinde ud, så det sidste spil tog vil lidt mere løst for at nå frem til en slutning].

Katharina ligger uset i vognen nogle timer indtil de stopper. Der er stemmer omkring hende, der er flere vagter som venter ved mødestedet, der er tændt bål. vagterne er nervøse og frygter at mødes med “de andre”. Hun hører en mand, de kalder chefen, men får ikke set ham. Det var sikkert Oswald Amster, men hvem ved?

Hun sniger sig ud af den ene vogn, over i den anden, og da hun heldigvis kan håndtere en hestevogn, stjæler hun vognen og kører i hast mod Weisbruck [heldigvis har spilpersonen Orientation Talent og Drive Skill, så det gav fin mening, at hun kunne finde vej til byen, midt om natten i måneskin et sted hun aldrig havde været].

Jeg rundede af med at spilpersonerne tog en flodbåd væk fra Weisbruck inden de fik alvorligere problemer med Oswald og hans folk, og kom tilbage til Bögenhafen hvor de aflagde rapport til Karl Teugen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *