WFRP | Husregler for at lave spilpersoner

Når jeg nu er begyndt at spille WFRP med børnene på biblioteket, har jeg også ladet dem lave deres egne spilpersoner. For at komme lidt nemmere – og hurtigere – igennem det, har jeg også justeret reglerne.

For det første, har jeg ikke ladet det være en mulighed at fravælge terningerne. Alle ruller terninger – og terningerne gælder.

At lave en spilperson på den måde, vil normalt give 120 XP, som du kan bruge inden spillet begynder. Det er alt for besværligt at holde styr på, og vil desuden kræve, at jeg skulle bruge tid på at forklare flere regler, inden vi kan komme i gang med spillet.

Derfor gør vi således:

  • Alle får +5 Advances til de tre Characteristics som deres profession giver dem mulighed for at stige i (værdi 375 XP).
  • Alle får også +5 Advances til deres 8 Skills fra professionen (værdi 400 XP), hvor det normalt er mere frit, om man vil bruge 40 Advances frit (men så giver det mest mening at vælge 4 som får 10, da man dermed kan spare 100 XP på den lange bane; hvilket betyder at værdien af 40 stigninger er 500 XP).
  • Normalt skulle alle også få nogle Skill stigninger baseret på race. Mennesker har fx 3×5 og 5×3 Advances (værdig 300 XP). Det har jeg justeret til at de får 4×5 Advances (værdi 200 XP, så de her bliver snydt for 100 XP).

Derudover har jeg også besluttet at alle mennesker ikke begynder med “Doomed” som Talent. Igen var det for langhåret.

Resultatet er dermed, at spillerne generelt er bedre kørende end de normalt ville være (de tjener stigninger til en værdi på 775 XP mod de normale 120 XP, men bliver så også snydt for 200 XP og et “Doomed” talent). Desuden har alle så også gennemført deres første karrietrin, og kan der med – så snart de har fået 100 XP skifte til et nyt job eller tage et trin op ad karrierestigen.

I praksis har det hidtil fungeret godt, så jeg tror, at jeg vil fastholde den model.

Skulle jeg komme i en situation, hvor spillere skal have lov til at se bort for terningslag, vil jeg nok hælde til at det er “alt eller intet”. Så hvis du absolut skal spille elver, så er det fint nok, men så får du 0 (nul) bonus xp – men så kan du også lige så godt placere dine stats selv og vælge det job du gerne vil (jeg tænker at spillere, der ikke vil lade terningerne råde på et felt, nok alligevel ikke bryder sig om at terningerne skal betyde noget som helst).

One Response to WFRP | Husregler for at lave spilpersoner

  1. Det er nogle interessante ændringer, og noget som piller nogle langhårede detaljer ud af spillet (jeg ser f.eks. ikke nogen grund til menneskenes advance fordeling, og der er din 4×5 fordeling en god strømligning, ligesom de indledende 40 advances til skills irriterer mig, idet der åbenlyst er en korrekt måde at gøre det på, 4×10, kontra en sjov måde at gøre det på 8×5),og der er den strømlinede fordeling bedre (og hvorfor har designerne valgt detaljereguleringen med at købe 1 skill point af gangen?; systemet burde lege med blokke af 5 point eller så).

    Så generelt synes jeg at du har lavet nogle gode tiltag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *