WFRP | Landsbyen Saalfeldt

Dybt i Ostlands Schadenwald skove ligger landsbyen Saalfeldt. Det er et sted, der ligger langt væk fra alting. Der er ikke andre byer i miles omkreds, men kun de mægtige fyretræer, den sumpede skovbund og stejle ufremkommelige kløfter.

Byen ligger ud til Saalsee, en grå og kold sø, der stort set hele året dækkes med tåge i fra solnedgang til langt op ad formiddagen.

Klik for at få kortet (PDF)

Folk og steder i byen

Scholtenhof er byens hjerte, en lille fæstning der består af et par tår og et befæstet hus. Her bor borgfruen Frau Leonora Scholten, der har mistet sin mand og to sønner i kampen mod Den Sorte Greve. Hun har ben i næsen, handlekraftig og er for længst holdt op med sørge, og håber at finde en ny ægtemand, der kan redde slægte, borgen og ikke mindst bringe Den Sorte Greve til fald.

Ålerusen er byens kro, værtshus og mødested. Der kan selvsagt købes stegte, syltede og ikke mindst røgede ål, samt øl og brændevin. Der er to værelser oppe under kvisten til de (få) gæster der har råd til den slags, mens de fleste almindelig gæster er godt tilfredse med at sove i krostuen for en halv skilling. Krofatter Witold Guttfreund og hans søster Wilma passer i fællesskab kroen.

Sigmar Templet er hjem for en aldrende og lidt forvirret præst ved navn Norman Feigen. De fleste i byen har kendt Fader Feigen i hele deres liv, og de tilgiver ham gerne, at han nogle gange kommer til at blande nogle navne sammen – og ikke mindst kommer til at kalder folk ved deres forældres navn. Templet har nogle overraskende fine lysestager, altertavlerne er lidt for store og alterkalken alt for fin til sådan et lille tempel – men det skyldes at de alle sammen kommer fra det nu forladte Karlsbrüder Kloster der ligger på en ø ude i søen. Da klosteret blev angrebet af skovbæster og brændte ned for over hundrede år siden, lykkedes det at redde disse fine effekter – og de har nu fundet hjem i templet. Dog lykkedes det aldrig at redde det meste værdifulde artefakt fra klosteret, nemlig Karl Den Godes kranium, der siges at have heldbreden kræfter og kunne give de rettroende syner om fremtiden (der er dog en hel del kranier i templets kælder, så hvem ved?).

Kulsviergården er hjemsted for den store gruppe kulsviere – familien Fehr –  der arbejder i skoven, hvor de brænder tørv til kul og udvinder myremalm. De barske, og ofte beskidte folk, holder sig mest for sig selv – og bro det meste af tiden i skoven. Der er overraskende mange penge i deres arbejde, og de har både råd til at betale skat til borgfruen og samtidig være mere ved muffen end deres usle udsende antyder. De har lært at klare sig i skoven, trods dens mange farer – og handler i smug med både røvere og riser.

Smedjen passes af en gammel grå dværg, Ordred Deepward, der mest af alt bander over hvor ringe kvaliteten af jern er, og hvorfor han er forbandet med at have et menneske som hjælper, der åbenbart har fået skruet hænderne forkert på. Set udefra virker det dog som om at der alligevel kommer godt arbejde ud af smedjen, og at hjælperen Walter Heisig i enhver anden landsby på egnen ville være at regne for en mester indenfor sit fag.

Buntmagerhuset er det største i byen, og ligner en mindre fæstning. Her holder Hemma Tausch og hendes håndlangere til. Hun opkøber pelse fra jægerne på egnen, og et par gange om året sejler hun ned af floden for at handle på de store markeder i Helbenik. Fru Tauch er altid iklædt fornem pels, og fremstår som den rigeste person i byen. Hun hader kulsvierne af et godt ord fordi de lugter, opfører sig ubehøvlet og måske i sidste ende tjener flere penge end hun gør (pelsene er så værdifulde, at det koster en formue at have vagter ansat for at beskytte varerne og buntmagerhuset). I det skjulte har hun kontakter til flere smuglere, og handler oftere med dem fremfor at betale de dyre skatter som bliver opkrævet i Helbenik.

2 Responses to WFRP | Landsbyen Saalfeldt

  1. Thomas says:

    Tak, i praksis er det også det meste af min forberedelse. Jeg sætter scenen, slipper spillerne løs, og ser lidt hvad der sker.
    I vores aktuelle spil er der så ankommet en irriterende junker til byen (arbejder for Den Sorte Greve), med planer om at sætte Karlsbrüder klosteret i stand. Der går rygter om, at han i virkeligheden er på jagt efter en skat, eller måske vil bygge en ny borg. I hvert fald er han på kollisionskurs med spilpersonerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *