WFRP | Ravenhammer S1:E5

Tirsdag aften fortsatte vi vores udforskning af Ravenloft med Warhammer regler. Det blev også til en ret blodig kamp med vampyr-skravl.

Gruppen bestod af

  • Diethard Pröll (17), krigerpræst i Sigmars tjeneste. Udpeget til at være den udvalgte, som skal finde det tabte Solsværd og fordrive Ondskabens Mørke [Human, Warrior Priest].
  • Barden Pröll (17), Diethards tvillingebror, der skulker fra sit arbejde som skatteopkræver mens han drømmer om at leve som sanger [Human, Bailif (Tax Collector)].
  • Wendelina “Lina” Hecht (18), ung kvinde fra Teufelburg, hvor hendes evner til lusk, har været brugt til at omdele plakater og løbesedler der opfordrer til modstand mod Grev Zarovich [Human, Townswoman (Clerk)].
  • Filibert Buxbaum (23), en fuldvoksen havnearbejder – nu fredsløs – der ligesom Lina har brug for at komme lidt væk fra Teufeldorf [Human, Outlaw (Brigand), tidl. Stevedore].

En af spillerne mente at det var på tide at Pröll brødrene havde fødselsdag. Så tvillingerne justerede deres alder et år.

Vi lagde ud med at gruppen netop havde forladt Dr Metus’ hjem og var på vej af de natmørke gader. Filibert prøvede at holde kassen med Lysh-flasken skjult for de andre, da han ikke ville have ballade for at have stjålet den.

Det var regnvejr og mørkt. Det perfekte vejr til et baghold. Så frem fra mørket sprang to skabninger i laset tøj, råde øjne og store hugtænder. Vampyr-skravl!

Den ene vampyr hoppede ned fra et tag, prøvede at gribe fra i Filibert, der vred sig løs. Den anden dukkede frem fra sit gennemsted under en forladt vogn med knækket hjulakse. Den greb fat i Bardens venstre ben, og flåede buskerne i stykker og efterlod nogle rifter. Den satte også tænderne i hans ben, hvilket fik blodet til flyde og Barden faldt om på brostenene (første angreb kostede en del Wounds, det andet angreb tog de resterende Wounds, så det blev til en Critical og en Bleedin 1 Condition).

Alle var dybt overrasket, og nåede ikke at reagere særlig effektivt (Surprised Condition er fæl – og jeg tror måske Filibert snart tager et Combat Awareness talent for at være lidt bedre rustet mod den slags).

Filibert trak sit sværd og holdt på egen hånd blodsugeren fra livet. Imens sprang Lina og Diethard til for at hjælpe Barden. Der faldt nogle hug, som fik vampyr-skravlet lidt i defensiven. Bardens blødning stoppede (Resolve) og han sprang op (Resolve, hvilket også giver 1 Wound tilbage, så han ikke længere var på nul). Nu var de tre mod én, og så går det som oftes meget nemmere med at vinde.

Vampyrskravl er dog lidt mere hårdføre end usle mennesker, så uhyret tog nogle tæv inden det faldt om. Da det lå ned, valgte Diethard at trække sig (normalt ville det give et angreb i ryggen, men vampyrskravlet havde liget fået brækket næsen og var Stunned – det havde også Bleeding 3-4 stykker). Nu fik Barden sin hævn. Han hævede sværdet og huggede til med fuld styrke. Det blev til en Critical der kløvede blodsugeren i to dele og Barden og Lina blev begge overdækket med blod.

Filibert havde holdt stand mod sin modstander, og var lettet da Diethard kom til hjælp. Han fik dog også et sprøjt blod, da Diethard svingede sit store sværd og huggede hovedet af vampyren.

(To gange i samme kamp lykkedes det spillerne at rulle 00 på Critical tabellen. Det er ensbetydende med øjeblikkelig død for modstanderne).

Filibert måtte efterfølgende indrømme, at han længe havde tænkt sit om brødrenes evner. Al hans ringeagt var nu sat til skamme efter de havde vist deres værd som vampyrdræbere.

Gruppen drog tilbage til det store Sigmar Tempel, hvor Barden fik tilset sit sår i benet. Lina og Barden fik deres tøj til vask og lånte et par munkekutter. Alle var trætte og skulle sove.

Rundt i Zeidenburgs gader

Næste morgen drog Filibert ud i byen for at få kontakt med modstandsbevægelsen – samt sprede rygter om Pröll brødrenes evner som vampyrdræbere.

Det lykkedes ham at finde frem til bøssemageren Heinrick Stielig, der tidligere også har leveret våben til Rudolph van Richten, som gruppen har udråbt til oprørsleder og vampyrjæger extraordinaire. Mødet med Stielig foregik i en anspændt atmosfære og der blev ikke knyttet nye venskabsbånd. Mistro er udbredt i disse farlige tider. Eneste nyttige information var at Rudolph van Richten åbenbart har forladt byen for at drage til Barovia på vampyrjagt.

Diethard – i krigerpræst ornat – og Lina og Barden – i munkekutter – travede rundt i byen for at opspore nogle vampyrer. De havde ikke rigtigt held med deres forhenværende, men fandt ud af at der nok var størst chance/risiko for at finde vampyr-skravl i kloakkerne (hvor de nok gemte sig om dagen) eller – hvis rygterne ellers taler sandt – eller i fangekældrene under Askeborg (hvor Grevens soldater holder til).

Efter frokost fik gruppen talt med Lektor Guttfried i Sigmar Templet. De ville vide mere om hvad der foregik. Han kunne ikke svare på så mange spørgsmål, så i stedet fik de en snak med den gamle Morr præst Vasili. Det viser sig, at der åbenbart er flere og flere mennesker der bliver født uden en sjæl. De er som tomme skaller af mennesker, der ikke har følelser – eller kun ganske få af dem. Det ses tydeligst i nyfødte børn der ikke græder. Blandt voksne afsløres det typisk ved at være i en nærmest apatisk og konstant tritesse og tendens til passivt at se til med et tomt blik i øjnene.

Tilbage til Dr. Metus

Gruppen drog tilbage til Dr Metus, som de gerne ville tale mere med. Det var desværre ikke så nemt at tale med ham, da han siden sidst var omkommet i et uheld. Døren stod ulåst, butleren sad død i en sofa i venteområdet (dødsårsagen kunne de ikke lige lure) – og oppe i tårnkammeret fadt de Dr Metus’ lig, kastet ind i nogle af de store glaskugler han havde.

Jo mere de undersøgte huset og begivenhederne jo flere spørgmål meldte der sig.

Det så ud som Dr. Metus ikke var kastet ind i glaskuglerne, men på en eller anden måde havde været inden i dem og sprunget dem indenfra?

Doktoren var åbenbart også maler, og der var en hel række af protrætter der øjensynlig var malet af samme kunstner, men strakte sig hundredevis af år tilbage.

På et bord fandt de en kasse med dyre duelpistoler og 10 sølvkulger (som de selvfølgelig tog)

Dr. Metus’ seng havde ikke en madras, men et underlag af sort og fugtig muld. Da de gravede i mulden fandt de en snes kranier, der alle havde spor af trepanation. (det var så skummelt at grave i, at Filibert og Barden måtte teste Endurance – Filibert fejlede og fik 1 point Corruption).

Som om det hele ikke var mystisk og skummelt nok, rendte de også ind et spøgelse af en ung kvinde. Filibert prøvede at skyde spøgelset, og hans pistol ramte, overraskende nok, men kunne ikke skade gespenstet.

Diethard påkaldte sig Sigmars hjælp og gjorde sit – og Bardens – våben magisk (de lyser blå-ligt). Han sprang frem og fik med et vældigt trævlet spøgelse op. Hun trak sig med skrig tilbage og forsvandt.  Det udøde væsen var hurtigt fordrevet.

(Han gav så meget skade med sit sværd – takket være dets Damaging quality, der lader spilleren vælge at bruge “eneren” på terningerne som SL, at spøgelset kun havde 2 wounds tilbage – og da spøgelser er Unstable, mister de Wounds i slutningen af en kamprunde svarende til difference mellem deres og modstanderens advantage. Diethard havde 2, spøgelset 0).

Vi rundende aftenen af med at dele xp ud.

(Fordi jeg ikke helt kan lure hvor meget spillerne skal have, og jeg ikke gider bakse med reglerne for ambitions, gav jeg alle 100 + D10x10 xp. Jeg slog 6, så de fik 160 xp hver).

Lina melder sig som vagt i templet, så hun kan få lidt våbentræning og måske noget rustning (Hun skifter karriere fra Townsman til Watchman).

Barden er stadig ikke helt afklaret på hvad han skal gøre med sin karriere. Det med at være skatteopkræver er ikke ham, drømmen om at blive sanger er brast. Diethard presser på for at han skal træne til at blive vampyr-jæger. De andre siger at munke-kutten klædte ham – og han syntes også selv det var befriende at gå uden bukser?!? (Jeg tror spilleren har over 500 xp opsparet fordi han ikke lige kan bestemme sig for hvilken retning Barden skal gå)

Vampyr-skravl

Min Warhammer-version af D&D5s Vampire Spawn.

M

WS BS S T I Agi Dex Int WP Fel

W

5 45 55 60 30 60 40 45 40 25

23

Claws +8, Bite +9 (skal bruge 1 adv. for at bide), Vampiric, Undead, Fear, Night Vision, Hungry

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *