WFRP Husregler

Jeg har med stor fornøjelse læst om Thomas’ WFRP rollespil – og ikke mindst kigget på hans fine tegninger af bipersoner og lokationer ovre på hans blog (kig forbi, det er godt!).

I samme omgang var der lidt kommentarer om reglerne, og jeg fik skrevet, at jeg havde fået banket dem lidt på plads. Og så kommer der jo oplagt et spørgsmål om jeg har samlet mine “hacks”.

Altså bortset fra at jeg for fastlåst i min sprogbrug, og derfor kalder den slags for husregler og ikke hacks, så har jeg da nogle noter og tanker, jeg gerne deler.

Mine erfaringer kommer fra at have spillet WFRP 4th ed små 100 gange… det løber jo op det skidt, når jeg har aktivitet med rollespil på såvel Taatrup og Hedehusene bibliotek, har fået lokket ungerne på ungdomsskolen til at spille med, og så lige har min egen kampagne oven i.

Kamp-reglerne

Jeg har skrevet om det før, men den korte version er, at reglerne med at regne differencen ud mellem to spilleres SL er noget juks. Det har jeg droppet for mange, mange spilgange siden.

Begge parter ruller terninger, og så er der tre mulige udfald.

  • En klarer, den anden fejler. Antallet af SL er lig med 10’eren på dit terningslag.
  • Begge klarer. Den som sår højst vinder. Antallet af SL er igen lig med 10’ere på dit terningslag.
  • Begge fejler. Den som har den bedste skill vinder. Antallet af SL er nul.

Derudover har jeg ændret Advantage til at hver Advantage giver +10% til din skill.

Derudover er der nogle andre ting, men det kan man læse om i min gamle post (linket er lige her igen, hvis du missede det ovenfor).

Jeg har til spillerne, og mig selv, lavet et to-sidet cheat-sheet med reglerne. Det bliver løbende opdateter. Nyeste version er her:

Andre regler

Så er der en række andre regler, som jeg har ændret / justeret.

SL: Alle ting der giver +/- SL giver i stedet +/- 10%.

Bytte om på terninger: Alle talents der i nogle situationer gør at du må bytte om på terningerne, er ændret til at du altid må bytte om på dem, hvis det er fordelagtigt for dig (det er jo ikke til at holde styr på, hvornår det lige er, at det enkelte talent giver den mulighed).

Der er yderst sjældent modifiers på terningslag. Vi tester stort set kun ren skill, og det med at der på mange (nærmest alle) slag er +20% har jeg droppet. Det er for kluntet. I stedet prøver jeg at begrænse hvornår vi ruller, så de slag, hvor det ville være nemt, klarer folk bare automatisk.

Hvis der alligevel er behov for at give lidt plus eller minus til et slag, så kan jeg godt finde på at sige at spillerne må bytter terningerne rundt (når det er nemt) eller de skal vælge at bytte, hvis det bliver værre (når det er svært). Jeg har regnet det igennem så meget, at jeg jeg nået til den konklusion at det for langt de fleste skill levels alligevel svarer til at sige folk får en modificer i om-egnen af 25/30 stykker.

Hvordan man får Resolve, Fortune mm tilbage gider jeg ikke bruge deres regler for.

  • Hvis der er længere downtime imellem to spil (typisk en måned eller mere), så fylder vi bare helt op automatisk (så kan vi også ved samme lejlighed fjerne alle skader folk har).
  • Hvis der ikke er downtime, eller det er meget kort, så får spillerne lov til at få enten en fortune eller en resolve tilbage.
  • Nogle gange kan vi også indbygge pauser i spillet, hvor spillerne f¨r lov til at tanke op. Typisk hvis de tager en pause på en kro, og spenderer godt med guld på mad og bad. Eller deltager aktivit i en større religiøs fejring af en helligdag. Eller noget andet markant, som er godt for stemningen og vores oplevelse af verdenen.
  • Derudover kan vi også finde på at tanke op, når spillerne har løst en større quest (hvad det så er, det finder vi ud af på skrømt).

Derudover er der nogle andre småting, som jeg ikke lige kan huske. Men jeg nu sikker på at de er der.

5 Responses to WFRP Husregler

  1. Der er flere af de samme ting, jeg også har fiddlet med. Fx differencen på successer – det er håbløst. Og inkonsekvens i +1SL/+10%. Jeg havde udsat at kigge på kamp, for jeg tænkte det ville blive for gennemgribende, men din løsning er god (selvom det så må betyde at man gør lidt mindre skade i snit).

  2. Thomas says:

    På den anden side…
    Der er situationer, hvor min løsning vil give mere skade. Vi klarer begge to, men jeg rulle 45 og du ruller 43. Med de normale regler er det +0 skade. Men med mine regler +4 skade.
    Og så synes jeg det er så underligt, at jeg skulle gøre mere i skade på et slag hvor jeg fejler (og du fejler mere), end på et slag, hvor jeg klarer. Så derfor blev det til at hvis begge fejler, får vindere ikke noget bonus skade.
    Og selvom det nok i snit bliver til mindre skade, så er der nu alligevel nok skade at dele rundt af.

    Og samtidig slipper jeg for at have regler om max på Advantage, som jeg kan se at mange andre begynder at bruge. For selvom du har en milliard advantage fejler du stadigvæk på slag der er 95+. Og selvom du klarer, men kun ruller 10, så vinder du ikke over mig, hvis jeg klarer og ruller 12.
    På den måde er Advantage ikke lig med at alting automatisk lykkedes.

  3. Thomas says:

    Update: Det gik lige op for mig, at jeg havde linket til den forkerte side med husregler. Begge links er nu opdateret til det rigtige link…

  4. Ah ja, du har ret. Jeg kan lide det.

  5. johs says:

    AWESOME!
    Tak Thomas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *