Heidenhüs Pesten | dag 4

Fire dage med omvandrende lig i byen. Det god vejr, der var i går, er nu aflyst af tåge og støvregn. Der lugter virkelig dårligt alle steder, og I trænger alle sammen til et bad – men I begynder at vende jer til lugten. Heldigvis er der kommet rimelig styr på sikkerheden omkring fælleshuset (i hvert fald nok til at holde gengangerne ude).

HVAD SKETE DER I GÅR…

TIDLIGT PÅ DAGEN
I samles til morgenmad, hvor Astralogen Walter, viser lederskab, og får samlet jer om en plan.

Alle vinduer og døre ind til fælleshuset bliver tjekket, og flere steder forstærket med nye bræder (takket være værktøj og søm fra Gibling). Det lykkedes også at få lavet et ekstra hegn omkring den ene indhegning, der støder op til Fælleshuset. Det lader til at I kan holde gengangerne på sikker afstand.

EFTER FROKOST
Alle tager sammen til præstegården.

Præstegården i Heidenhüs

Der er nogle gengangere dernede (under 10) som I sammen får dræbt. Det er tydeligt at Gibling elsker slåskamp, og gerne tværer sine fjender – mens elveren Reinhard nærmest bare danser elegant rundt med sit sværd i en hvirvlende dans af død. Bonden Earwin og Sergent Robisch er også ok til at slås, men løber begge to tør for skud til deres bue og armbrøst. Walter og hobitten Leudoberct holder sig mest i baggrunden.

Leudoberct viser sig, at være ret god til at få låste døre og skrin op, hvilket gør det meget nemmere at plyndre præstegården.

  • På førstesalen af stuehuset, finder i fire overlevende, som I inviterer med tilbage til Fælleshuset. Sigmarpræstens husholderske (Ingeburg), hendes stupige (Ella), en såret tempelridder (Otto) med krigshammer, ringbrynje hjelm og et stort behov for hvile, samt præstens skriver (Eckhardt).
  • I spisekammeret finder i en del mad, men også ret mange rotter. Fire af rotter er kæmpe-store (på størrelse med små hunde) og lader sig ikke skræmme væk, så dem må i dræbe. Rotterne har ødelagt noget af maden, men der er heldigvis også meget i kan redde.
  • I tager en del brædder og to tome tønder med tilbage.
  • På nogle døde vagter finder I forskelligt udstyr, som I lige må tale om, hvordan skal fordeles: to hjelme, en ringbrynje og en læderrustning. To korte sværd og en hellebard.
  • Sergenat Robisch finder flere klædestykker, der kan bruges til bandager.
  • Earwin finder en høtyv, han kan bruge som våben.
  • Gibling finder et stort stykke gammel skimmelosts og to kander bitter øl. Han æder og drikker sit fund med det samme uden at dele (og helt ærlig, det er de fleste af jer nok glade for).
  • I stalden er der 8 heste. De 5 er døde, og hvis det ikke var fordi der var en flok ret store staldkatte, var de sikkert blevet til rottemad. En hest er så syg, at det eneste rigtige at gøre at aflive den. Earwin ved lidt om at slagt dyr, og får skåret en del kød fra den. De sidste to heste er sultne og svækkede, men de kan sagtens bærer noget af den mad i finder, og et par sækket korn (hestefodder).

Da I kommer tilbage stiller I de to heste ude på den lille gårdsplads foran hoveddøren.

SIDST PÅ DAGEN

Earwin ser til de sårede.

Sergent Robisch bruger resten af dagen på at bygge flere barrikader, så den anden indhegning også kan blive sikret bedre.

Elveren Reinhard holder sig for sig selv, og laver noget suppe, som han spiser. Han nægter at spise den mad, som I andre laver.

Walter bruger jeres nye brædder til at reparerer taget, og får også lavet et system, så de to tomme tønder kan bruges til at opsamle regnvand. Det viser sig, at han er bedre til at få ideer end til at bygge ting, men han får hjælp af hobitten Leudoberct

Dværgen Gibling tømmer sin flaske med dværgesprit og falder i søvn.

I LØBET AF NATTEN

Eleveren Reinhard tager igen vagten alene. Omkring midnat vækker drengen Johann jer alle sammen med et skrig. Han siger, at han så en stor rotte kravle stå og kigge på ham. Men der er ingen spor af noget unormalt, så alle går i seng igen.

Gibling snorker. Men I har vænnet jer til det. De nye i huset, har dog svære ved at sove.

SITUATIONEN I FÆLLESHUSET

Mad: Der er hestekød til et stykke tid, selvom det godt kan begynde at lugte lidt om nogle dage. Derudover er der andet mad, i fandt på præstegården (mad til 4 dage i alt). Der er 5 dages foder til de to heste.

Andre forsyninger: Bandager til en dag (de syge/sårede skal have skiftet hver dag). Der er værktøj og søm. To heste med sadler og seletøj. To hjelme, en ringbrynje og en læderrustning. To korte sværd og en hellebard. En bunke fine sengeklæder fra præstegården, der kan laves om til bandager, hvis nogen gider.

Huset: Muren omkring gårdspladsen holder de udøde udenfor. De to indhegningen er også blevet forstærket og virker sikre. Der er vand i kælderen og der lugter af kloak.

Andre folk end spilpersonerne:

De to søskende Ada (pige, 7 år) og Johann (dreng, 3 år). Deres forældre er døde. De er kede af det, og lidt bange for elveren.

Gamle Joahnne (olding, 72 år). Kan næste ikke gå, er halvblind og plaget af gigt.

En gruppe voksne: Ernst (23, brygger), Reinhold (41, natmand), Rosa (39, tjenestepige) og Rahel (22, pottemager). Takket være hjælp fra Earwin, er de så småt ved at få det bedre.

Ingeburg (37, Sigmarpræstens husholderske), Ella (33, stuepige), Otto (45, såret tempelridder), Eckhardt (19, Sigmarpræstens skriver).

2 Responses to Heidenhüs Pesten | dag 4

  1. Halgrim says:

    Hej Thomas.
    Jeg synes det er en rigtig god ide.
    God måde at få spillet og ikke ‘svigte’ dine forpligtelser.
    Er helt ked af ikke at være din ungdomsskoleelev (:

  2. Thomas says:

    Tak, det er nu også ret sjovt. Og i virkeligheden verdens mest simple set-up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *